Blog

Breadcrumbs – czy mają wpływ na SEO?

Breadcrumbs – czym są „okruszki”?

Tajemniczo brzmiące określenie „okruszki chleba” nawiązuje do znanej wszystkim bajce o Jasiu i Małgosi, w której dzieci okruszkami chleba znaczyły drogę powrotną do domu. W odniesieniu do strony internetowej, breadcrumbs pokazuje użytkownikowi w jakim dokładnie miejscu na stronie się znajduje i stanowi pomocniczą nawigację wewnątrz witryny internetowej, a także umożliwia powrót do wcześniej przeglądanych podstron. Nawigacja okruszkowa ma zastosowanie tylko w przypadku stron o uporządkowanej hierarchii. Jest bardzo przydatna zwłaszcza przy rozbudowanych witrynach.

Nawigacja okruszkowa tworzona jest według następującego schematu:

Strona główna – kategoria – podkategoria – produkt

Breadcrumbs – graficzne ujęcie

Breadcrumbs to graficzny element kontrolny. Zazwyczaj przyjmuje postać strzałki (> lub >>), chociaż separatorem może być również inny symbol. Najczęściej znajduje się na górze strony, tuż pod paskami tytułowymi i nagłówkami. Jest widoczny zarówno na stronie internetowej jak i w wynikach wyszukiwania.

Nawigacja okruszkowa – do czego służy?

Do czego właściwie służy breadcrumbs? Okruszki mają przede wszystkim nie dopuścić do tego, by użytkownik zgubił się na stronie internetowej. To element ułatwiający poruszanie się po stronie oraz ułatwienie w przypadku, gdy użytkownik chce szybko odnaleźć interesujące go informacje. To element usprawniający użyteczność witryny oraz poprawiający czytelność. Ponadto, okruszki mają pokazać robotom Google jak zbudowana jest strona internetowa i ułatwić nawigację po niej. Okruszki pozwalają również na lepsze dopasowanie informacji z witryny do wyników wyszukiwania oraz natychmiastowe przejście do interesującego użytkownika poziomu.

Breadcrumbs – oparte na lokalizacji, atrybucie, historii

Wyróżniamy trzy rodzaje nawigacji okruszkowej:

Breadcrumbs oparte na lokalizacji

To najczęściej spotykany rodzaj menu okruszkowego, który reprezentuje strukturę witryny. Breadcrumbs oparte na lokalizacji jest znane również jako breadcrumbs oparte na hierarchii. Ten rodzaj nawigacji okruszkowej ma na celu pomóc użytkownikowi zorientować się w jakim miejscu na stronie się znajduje oraz pokazać gdzie dokładnie aktualna strona znajduje się w hierarchii witryny. Dzięki nawigacji okruszkowej, użytkownik może na przykład zobaczyć inne interesujące go produkty z danej kategorii.

Breadcrumbs oparte na atrybucie

Breadcrumbs oparte na atrybucie pokazuje listę atrybutów wybranych przez użytkownika. Atrybuty posiadają informacje kategoryzujące bieżącą stronę. To typ nawigacji okruszkowej wykorzystywany przez sklepy internetowe, który pokazuje się po zastosowaniu filtrów. Pozwala użytkownikowi zobaczyć, w którym dokładnie miejscu na stronie znajduje się dany produkt.

Breadcrumbs oparte na historii (ścieżce)

Nawigacja okruszkowa oparta na historii pokazuje ścieżkę, jaką użytkownik przebył w obrębie danej witryny, by dotrzeć do docelowej podstrony. W przypadku tego rodzaju nawigacji, okruszki są dynamiczne, a ścieżka zmienia się w zależności od sytuacji. Ten rodzaj breadcrumbs jest jednak często pomijany, ponieważ zastępuje go prosta opcja „wstecz”.

Breadcrumbs, a SEO

Breadcrumbs jest ważne również ze względu na SEO. Przede wszystkim breadcrumbs zawierają istotne słowa kluczowe, dzięki czemu wzmacniają linkowanie wewnętrzne. Każdy element breadcrumbs jest także anchor tekstem – struktura linków zostaje więc ulepszona. Strona może także zostać odnaleziona na wiele różnych zapytań. Umieszczenie nawigacji okruszkowej na stronie zmniejsza współczynnik odrzuceń, ponieważ użytkownik widzi dokładnie w jakim miejscu na stronie się znajduje i nawigacja staje się dla niego łatwiejsza. Jeśli produkt nie spełni jego oczekiwań, użytkownik może zobaczyć inne produkty z tej samej kategorii. Ponadto, breadcrumbs ułatwiają robotom Google poruszanie się po witrynie i ulepszają pozycję podstrony. Struktura strony staje się dla nich łatwiejsza do odczytania.

Testowanie

Zaimplementowałeś nawigację okruszkową na swojej stronie internetowej, ale nie wiesz czy wszystko na pewno działa poprawnie? Użyj prostego narzędzia od Google https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/?hl=pl.

Nawigacja okruszkowa – czy warto?

Breadcrumbs warto zastosować na stronie internetowej, ponieważ wprowadzenie nawigacji okruszkowej nie jest ani kosztowne ani czasochłonne. To rozwiązanie użyteczne dla osób odwiedzających stronę (wpływa więc na UX witryny), a na dodatek breadcrumbs ma pozytywny wpływ na SEO. Ścieżka zachęca również do odkrywania nowych obszarów witryny (na przykład inne produkty z danej kategorii) oraz ułatwia odnalezienie drogi powrotnej do poprzednich podstron. To rozwiązanie zarówno dla użytkowników jak i robotów Google, dla których struktura strony będzie łatwiejsza do rozszyfrowania. Nawigacja okruszkowa usprawnia też indeksowanie.

Nie ma jednak konieczności wprowadzania nawigacji okruszkowej na każdym rodzaju witryny. By miało to sens, strona musi mieć jasno określoną strukturę. Rozwiązanie to z pewnością nie sprawdzi się na przykład w przypadku stron będących one-pagem.

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.


    Click to rate this post!
    [Total: 0 Average: 0]
    Our Score