Blog

Czym jest wskaźnik CTR i jaki można uznać za dobry?

Wskaźnik CTR, czyli Click Through Rate, to jeden z kluczowych wskaźników w marketingu internetowym, pozwalający ocenić skuteczność kampanii reklamowych. Wyrażany w procentach, definiuje stosunek liczby kliknięć w dany link do liczby jego wyświetleń. Zastanówmy się, czym jest wskaźnik CTR i jaką wartość tego współczynnika można uznać za dobrą? Kompleksowe omówienie!

Wskaźnik CTR (Click Through Rate) – co to jest i jak go obliczyć?

Wskaźnik CTR, czyli Click Through Rate, to współczynnik przedstawiający procentowy stosunek liczby kliknięć w reklamę do liczby jej wyświetleń.

Aby obliczyć wskaźnik CTR, podziel kliknięcia przez liczbę wyświetleń, a następnie wynik pomnóż przez 100.

Przykładowo, jeśli reklama została wyświetlona 1000 razy i uzyskała 10 kliknięć, to wskaźnik CTR wynosi 1%.

Porównanie CTR w Google Ads i SEO

W Google Ads CTR jest jednym z elementów Wyniku Jakości (Quality Score). Ma on wpływ na CPC oraz Ranking reklamy. Uproszczony wzór wygląda następująco: (Wynik Jakości + Rozszerzenia)*CPC = Ranking reklamy.

CTR w SEO jest jednym z wielu czynników rankingowych o relatywnie małym wpływie na wyniki w SERP-ach. Dzięki dobremu CTA wysoki CTR sprawi, że nasz wynik będzie częściej klikany, niż wynik konkurencji. Jest to w konsekwencji sygnałem dla Google, że nasza strona jest lepszą odpowiedzią na daną frazę, przez co może “zarankować” wyżej.

Należy jednak pamiętać, że poprawianie wielu małych czynników daje wielkie efekty – tak podaje metodologia kaizen. Dlatego warto zdecydować się na poprawę CTR.

Jaki współczynnik klikalności jest uznawany za dobry?

Chcąc precyzyjnie wskazać, jaki wskaźnik CTR (Click Through Rate) jest uznawany za dobry, warto podkreślić, że jego wartości mogą się różnić, w zależności od branży, typu kampanii, jak również stosowanych słów kluczowych.

Dobry wskaźnik CTR to z pewnością taki, który mieści się w przedziale od 2% do 5%. Dla kampanii e-mail marketingowych wartość ta może być wyższa, często oscylująca nawet wokół 20-30%.

Wysoki CTR sugeruje, że reklama jest skuteczna i przyciąga uwagę użytkowników. Niski współczynnik z kolei wskazuje na potrzebę optymalizacji CTA (ang. Call to Action), odpowiednie zidentyfikowanie potrzeb odbiorców oraz pozostałe rozwiązania, które wymieniliśmy poniżej.

Jak zwiększyć współczynnik CTR? – 8 sprawdzonych sposobów

8 sprawdzonych sposobów na zwiększenie CTR w pozycjonowaniu i Google Ads:

  1. korzystaj z fraz long tail SEO w pozycjonowaniu – wyszukiwania long tail SEO charakteryzują się o 3-5% wyższym CTR od fraz generycznych. Szczegółowe frazy, składające się zwykle z co najmniej trzech słów, są bardziej precyzyjne i zazwyczaj wskazują na silniejszą intencję zakupową użytkownika;
  2. twórz chwytliwe meta title i meta description – meta title i meta description są jednymi z pierwszych elementów, które użytkownik widzi w wynikach wyszukiwania. Jeśli zostaną dobrze napisane i przyciągają uwagę, mogą znacząco zwiększyć CTR. Zwróć uwagę na to, aby były one zwięzłe, konkretne i zawierały główne słowa kluczowe;

Zdj 1. Chwytliwy meta title oraz informacyjny description, które wpływają na CTR. Źródło: www.google.com

  1. stwórz reklamy Google Ads dla konkretnych zagadnień ofertowych – reklamy skierowane na konkretne potrzeby i zagadnienia użytkowników są bardziej efektywne. Zadbaj o właściwy dobór słów kluczowych, aby lepiej trafiać w potrzeby odbiorców. Możesz wykorzystać do tego darmowy Planer Słów Kluczowych od Google;
  2. wdrażaj testy A/B, aby znaleźć najlepszy rodzaj reklamy dla danej grupy docelowej – pozwól użytkownikom zdecydować, która wersja reklamy jest dla nich bardziej atrakcyjna. Testując różne warianty, możesz zidentyfikować i wdrożyć najskuteczniejsze w danym momencie rozwiązania. Przełoży się to na wyższy CTR;
  3. wdrażaj wykluczające słowa kluczowe w Google Ads – odpowiednio dobrana lista wykluczających słów kluczowych zaoszczędzi Twój budżet i poskutkuje wyższym CTR;
  4. dobieraj właściwe słowa kluczowe odpowiadające intencjom wyszukiwania użytkowników – dobieraj słowa kluczowe, które najlepiej odzwierciedlają Twoją ofertę oraz potrzeby i oczekiwania użytkowników. Możesz wykorzystać do tego Ahrefs, Senuto lub Ubersuggest;
  5. wykorzystuj rozszerzenia reklam – rozszerzenia reklam w Google Ads (np. dodatkowe linki, informacje o lokalizacji czy numer telefonu), mogą zwiększyć widoczność Twojej reklamy i uczynić ją bardziej atrakcyjną dla użytkowników. Zwiększasz wówczas prawdopodobieństwo kliknięcia reklamy;

Zdj 2. Umiejętnie wdrożone rozszerzenia reklam Google Ads. Źródło: www.google.com

  1. korzystaj z dopasowań ścisłych w Google Ads – dopasowania ścisłe pozwalają na wyświetlanie Twoich reklam tylko dla najbardziej odpowiednich zapytań, co zwiększa ich skuteczność.

Podsumowanie

Wskaźnik CTR (Click Through Rate) to kluczowy parametr w marketingu online, obrazujący procentowy stosunek liczby kliknięć w reklamę do liczby jej wyświetleń. Dobra wartość CTR jest zależna od specyfiki branży, jednak z reguły, wynik od 2% do 5% CTR możesz potraktować za satysfakcjonujący.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat współczynnika kliknięć w Google Ads i SEO

Czy wysoki wskaźnik CTR zawsze oznacza sukces kampanii reklamowej? 

Wysoki wskaźnik CTR (pomiędzy 2-5%) zazwyczaj wskazuje na to, że reklama jest atrakcyjna dla użytkowników. Jednak sukces kampanii reklamowej zależy również od innych elementów (przede wszystkim współczynniki konwersji oraz ROI).

Czy istnieje idealna wartość współczynnika kliknięć (CTR)? 

Idealna wartość CTR może się różnić w zależności od branży i rodzaju kampanii. Ważne, aby analizować CTR w kontekście specyfiki rynku, konkurencji oraz celów biznesowych, i dążyć do optymalizacji tego wskaźnika.

Czy SEO wpływa na wskaźnik CTR? 

Optymalizacja meta title i meta description oraz użycie właściwych słów kluczowych, mogą znacząco wpływać na CTR. Poprawa widoczności w wynikach wyszukiwania oraz trafność i atrakcyjność prezentowanych informacji mogą nakłonić użytkowników do kliknięcia danego linku.

Jak mogę zwiększyć CTR w Google Ads? 

W tym przypadku zachęcamy do wykorzystania rozszerzeń reklam, implementacji zmian reklamowych na bazie testów A/B oraz wykluczania niechcianych słów kluczowych.

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.


    Click to rate this post!
    [Total: 2 Average: 5]
    Our Score