Blog

Co to jest domena internetowa?

Budowa adresu internetowego

Adres strony internetowej składa się z kilku elementów. Są to:

  • Protokół http:// lub https:// (przeczytaj czym różni się http od https),
  • WWW – oznaczające World Wide Web (nie występuje we wszystkich adresach stron),
  • Nazwa – czyli domena drugiego poziomu,
  • Domena najwyższego poziomu np. .pl, .gov, .edu itd.

Domena internetowa – co to jest?

Skupmy się dzisiaj na domenie internetowej. Czym ona jest? Mówiąc profesjonalnie, jest to ciąg nazw systemu DNS (ang. Domain Name System) składający się z wyrazów, które są umieszczone w określonej strukturze DNS. Prościej ujmując, domena internetowa to element adresu strony, który odpowiada za jej rozpoznawalność oraz jest częścią brandingu marki. W skład domeny wchodzą litery, liczby oraz myślniki. Maksymalna ilość znaków wynosi 63, poleca się jednak stosować domeny krótsze.

Domena składa się z dwóch części: pierwsza z nich to nazwa firmy lub słowo kluczowe wskazujące na rodzaj prowadzonej przez nią działalności, druga natomiast to rozszerzenie, czyli skrót charakteryzujący daną domenę, np. .pl, .com, .org., .biz itd., który spełnia funkcję informacyjną.

Domeny krajowe

Domeny krajowe najwyższego poziomu wskazują na kraj pochodzenia lub terytorium zależne, składają się zawsze z dwóch liter. Rozszerzenia krajowe są najtańszymi domenami. Przykłady:

  • .pl – Polska
  • .uk – Wielka Brytania,
  • .de – Niemcy,
  • .it – Włochy.

Domeny globalne:

Domeny globalne powinniśmy stosować, jeśli nasza firma działa na wielu rynkach zagranicznych lub też planuje ekspansję. Domeny globalne to m.in.:

  • .eu – Unia Europejska,
  • .com – międzynarodowa domena.

Domeny regionalne

Domeny regionalne wskazują na region, którego dotyczą. Przykładowo:

  • slask.pl,
  • waw.pl.

Rozszerzenia funkcjonalne

Rozszerzenia funkcjonalne wskazują na tematykę witryny internetowej. Istnieją setki rozszerzeń, przykładowo:

  • .gov – wskazuje na witrynę rządową,
  • .edu – instytucje oświatowe, szkoły,
  • .org – organizacje non-profit,
  • .info – portale informacyjne,
  • .int – organizacje międzynarodowe,
  • .mil – tematyka militarna,
  • .net – strony poświęcone tematyce biznesu.

Rozszerzenia funkcjonalne mogą być jednocześnie domenami narodowymi, np. .org.pl, .biz.pl itd. W tym wypadku są to rozszerzenia funkcjonalne drugiego poziomu.

Domeny IDN

Ciekawostką są domeny IDN (Internationalized Domain Name) – umożliwiają one użycie znaków charakterystycznych dla danego kraju. W przypadku Polski będą to m.in. ą, ę, ć itd. Należy jednak pamiętać, iż nie wolno mieszać znaków z różnych zestawów językowych – niemożliwe jest więc używanie znaków, przykładowo, z alfabetu polskiego, rosyjskiego i gruzińskiego w obrębie jednej domeny.

Subdomeny

Subdomeny pozwalają na rozbudowanie strony internetowej. Umożliwiają stworzenie osobnego adresu dla konkretnych podstron. Na przykład, gdy nasza strona internetowa ma adres nazwastrony.pl, subdomeną będzie blog.nazwastrony.pl czy sklep.nazwastrony.pl. Subdomeny mogą także odsyłać do innych wersji językowych strony.

Domena wizytówką firmy

Domenę powinniśmy traktować jako wizytówkę naszej firmy, jako część brandingu. Ważne jest, by domena wpadała w ucho i dała się łatwo zapamiętać. Skomplikowane nazwy, obcojęzyczne słowa, liczne myślniki czy cyfry mogą stanowić duży problem dla użytkowników, lepiej jest ich więc unikać. Domeny nie powinny również brzmieć podobnie do stron konkurencyjnych – w tym wypadku ryzykujemy, że potencjalny klient źle zapamięta naszą domenę i zamiast tego skorzysta z usług konkurencji. Radzimy też przemyśleć stosowanie domen IDN, uwzględniających polskie znaki. Internauci w dużej mierze przyzwyczaili się już, że w wyszukiwarkę nie wpisuje się liter z kropkami i ogonkami. Istnieje więc spore ryzyko, że użytkownicy pomylą się i zostaną skierowani na stronę konkurencji lub też strona nie zostanie odnaleziona.

Rejestracja domeny

Decydując się na założenie strony internetowej, mamy do wyboru dwie opcje. Pierwszą z nich jest wybranie nowej domeny – oznacza to, że będzie ona używana po raz pierwszy, nie ma żadnej historii, ale także nie prowadzą do niej żadne linki przychodzące. Inną opcją jest kupno domeny używanej – taka domena posiada historię, zapewne prowadzą do niej liczne linki. Nie mamy jednak wpływy na to, czy linki te nie pochodzą z małowartościowych stron lub stron niezgodnych tematycznie z naszą witryną.Każdą domenę należy zarejestrować. Nie oznacza to jednak, że w momencie rejestracji stajemy się jej właścicielem, ale abonentem. Domena zostaje więc w pewnym sensie „pożyczona”. Obowiązkowe jest regularne opłacanie domeny u rejestratora.

Domyślnie domena jest rejestrowana na 1 rok. Następnie konieczne jest jej każdorazowe przedłużenie. Oczywiście firma informuje użytkownika o zbliżającym się okresie płatności. Po przekroczeniu terminu, możliwe jest jeszcze przez jakiś czas odzyskanie domeny, ale często takie przywrócenie wiąże się z wyższymi późniejszymi opłatami. Niepłacona w terminie domena zostaje zablokowana i trafia do tak zwanej kwarantanny. Przez następnych 30 dni możliwe jest jej odzyskanie (tzw. wykup z kwarantanny), następnie wraca do bazy wolnych domen i może zostać zakupiona przez kogoś innego.

Każda domena ma swój cykl życia, zaczynający się w momencie zarejestrowania, a kończący się w momencie wygaśnięcia. Aktualny stan danej domeny można sprawdzić w bazie WHOIS https://who.is/.

Cyberoszustwa

Z domenami wiążą się oczywiście różne cyberoszustwa, których ofiarą możemy paść.

  • Cybersquatting – to rejestrowanie domen o takich samych nazwach, jak już istniejące firmy. W następnej kolejności, osoba, która założyła taką domeną, kontaktuje się z daną firmą i proponuje jej zakup domeny za kwotę wyższą niż miałoby to miejsce w normalnych warunkach. Jeśli nazwa firmy została zarejestrowana jako znak towarowy, można z tej sytuacji wyjść obronną ręką.
  • Cyber wildcatting – to cybersquatting o masowej skali. Osoba rejestruje dużą ilość domen, które zawierają istniejące nazwy (firmy czy nazwiska), a następnie odsprzedaje je podmiotom.
  • Typosquatting – to rejestrowanie bardzo podobnie brzmiących domen do tych już istniejących. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zabrania takich praktyk.
  • Smearing – to ośmieszanie firm lub osób poprzez tworzenie domen zawierających nazwę własną lub nazwisko wzbogacone o dodatkowe, obelżywe słowo.

Jak zabezpieczyć domenę?

By zabezpieczyć domenę, należy zarejestrować ją jako znak towarowy, co daje ochronę prawną w przypadku cyberoszustw. By jednak móc to zrobić, domena nie może wskazywać na rodzaj działalności firmy. Zarejestrowanie domeny jako znaku towarowego wiąże się z wyłącznym prawem do jej użytkowania przez 10 lat z możliwością przedłużenia. W Polsce rejestracji dokonuje się w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, w Unii Europejskiej jest to natomiast Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej.

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.

    Click to rate this post!
    [Total: 0 Average: 0]
    Our Score