Adres strony internetowej składa się z kilku elementów. Są to:
Skupmy się dzisiaj na domenie internetowej. Czym ona jest? Mówiąc profesjonalnie, jest to ciąg nazw systemu DNS (ang. Domain Name System) składający się z wyrazów, które są umieszczone w określonej strukturze DNS. Prościej ujmując, domena internetowa to element adresu strony, który odpowiada za jej rozpoznawalność oraz jest częścią brandingu marki. W skład domeny wchodzą litery, liczby oraz myślniki. Maksymalna ilość znaków wynosi 63, poleca się jednak stosować domeny krótsze.
Domena składa się z dwóch części: pierwsza z nich to nazwa firmy lub słowo kluczowe wskazujące na rodzaj prowadzonej przez nią działalności, druga natomiast to rozszerzenie, czyli skrót charakteryzujący daną domenę, np. .pl, .com, .org., .biz itd., który spełnia funkcję informacyjną.
Domeny krajowe najwyższego poziomu wskazują na kraj pochodzenia lub terytorium zależne, składają się zawsze z dwóch liter. Rozszerzenia krajowe są najtańszymi domenami. Przykłady:
Domeny globalne powinniśmy stosować, jeśli nasza firma działa na wielu rynkach zagranicznych lub też planuje ekspansję. Domeny globalne to m.in.:
Domeny regionalne wskazują na region, którego dotyczą. Przykładowo:
Rozszerzenia funkcjonalne wskazują na tematykę witryny internetowej. Istnieją setki rozszerzeń, przykładowo:
Rozszerzenia funkcjonalne mogą być jednocześnie domenami narodowymi, np. .org.pl, .biz.pl itd. W tym wypadku są to rozszerzenia funkcjonalne drugiego poziomu.
Ciekawostką są domeny IDN (Internationalized Domain Name) – umożliwiają one użycie znaków charakterystycznych dla danego kraju. W przypadku Polski będą to m.in. ą, ę, ć itd. Należy jednak pamiętać, iż nie wolno mieszać znaków z różnych zestawów językowych – niemożliwe jest więc używanie znaków, przykładowo, z alfabetu polskiego, rosyjskiego i gruzińskiego w obrębie jednej domeny.
Subdomeny pozwalają na rozbudowanie strony internetowej. Umożliwiają stworzenie osobnego adresu dla konkretnych podstron. Na przykład, gdy nasza strona internetowa ma adres nazwastrony.pl, subdomeną będzie blog.nazwastrony.pl czy sklep.nazwastrony.pl. Subdomeny mogą także odsyłać do innych wersji językowych strony.
Domenę powinniśmy traktować jako wizytówkę naszej firmy, jako część brandingu. Ważne jest, by domena wpadała w ucho i dała się łatwo zapamiętać. Skomplikowane nazwy, obcojęzyczne słowa, liczne myślniki czy cyfry mogą stanowić duży problem dla użytkowników, lepiej jest ich więc unikać. Domeny nie powinny również brzmieć podobnie do stron konkurencyjnych – w tym wypadku ryzykujemy, że potencjalny klient źle zapamięta naszą domenę i zamiast tego skorzysta z usług konkurencji. Radzimy też przemyśleć stosowanie domen IDN, uwzględniających polskie znaki. Internauci w dużej mierze przyzwyczaili się już, że w wyszukiwarkę nie wpisuje się liter z kropkami i ogonkami. Istnieje więc spore ryzyko, że użytkownicy pomylą się i zostaną skierowani na stronę konkurencji lub też strona nie zostanie odnaleziona.
Decydując się na założenie strony internetowej, mamy do wyboru dwie opcje. Pierwszą z nich jest wybranie nowej domeny – oznacza to, że będzie ona używana po raz pierwszy, nie ma żadnej historii, ale także nie prowadzą do niej żadne linki przychodzące. Inną opcją jest kupno domeny używanej – taka domena posiada historię, zapewne prowadzą do niej liczne linki. Nie mamy jednak wpływy na to, czy linki te nie pochodzą z małowartościowych stron lub stron niezgodnych tematycznie z naszą witryną.Każdą domenę należy zarejestrować. Nie oznacza to jednak, że w momencie rejestracji stajemy się jej właścicielem, ale abonentem. Domena zostaje więc w pewnym sensie „pożyczona”. Obowiązkowe jest regularne opłacanie domeny u rejestratora.
Domyślnie domena jest rejestrowana na 1 rok. Następnie konieczne jest jej każdorazowe przedłużenie. Oczywiście firma informuje użytkownika o zbliżającym się okresie płatności. Po przekroczeniu terminu, możliwe jest jeszcze przez jakiś czas odzyskanie domeny, ale często takie przywrócenie wiąże się z wyższymi późniejszymi opłatami. Niepłacona w terminie domena zostaje zablokowana i trafia do tak zwanej kwarantanny. Przez następnych 30 dni możliwe jest jej odzyskanie (tzw. wykup z kwarantanny), następnie wraca do bazy wolnych domen i może zostać zakupiona przez kogoś innego.
Każda domena ma swój cykl życia, zaczynający się w momencie zarejestrowania, a kończący się w momencie wygaśnięcia. Aktualny stan danej domeny można sprawdzić w bazie WHOIS https://who.is/.
Z domenami wiążą się oczywiście różne cyberoszustwa, których ofiarą możemy paść.
By zabezpieczyć domenę, należy zarejestrować ją jako znak towarowy, co daje ochronę prawną w przypadku cyberoszustw. By jednak móc to zrobić, domena nie może wskazywać na rodzaj działalności firmy. Zarejestrowanie domeny jako znaku towarowego wiąże się z wyłącznym prawem do jej użytkowania przez 10 lat z możliwością przedłużenia. W Polsce rejestracji dokonuje się w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, w Unii Europejskiej jest to natomiast Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej.