Festiwal SEO 2022 w Katowicach – relacja
14 października 2022 roku odbyła się w Katowicach jubileuszowa, 10. edycja Festiwalu SEO – najstarszego i jednego z najważniejszych wydarzeń branżowych w Polsce. Ponad 400 uczestników konferencji wysłuchało wystąpień 13 prelegentów. Na miejscu była też obecna nasza „delegacja” z AdEverest. Dowiedz się, jakie zagadnienia uznano za kluczowe dla rozwoju branży SEO na przełomie 2022 i 2023 roku!
Festiwal SEO 2022 podzielony został na trzy bloki tematyczne, z których każdy zawierał 4-5 wystąpień. Co ciekawe, nie wszyscy prelegenci zajmują się na co dzień stricte SEO, jednak ich doświadczenie w szeroko rozumianym marketingu internetowym pozwalało spojrzeć na działania SEO z szerszej perspektywy.
Blok I. Po pierwsze… Klient!
Tak brzmiał tytuł prezentacji Katarzyny Baranowskiej, która otwierała pierwszy blok tematyczny, a jednocześnie cały festiwal. Podczas pierwszych czterech prezentacji, uwaga prelegentów skupiała się przede wszystkim zagadnieniach z zakresu skutecznej i satysfakcjonującej współpracy z klientami i zespołem.
Wspomniana Katarzyna Baranowska zwracała uwagę na potrzebę rozwoju kompetencji miękkich w technicznej branży SEO oraz zmianie paradygmatu z „klient nasz pan” na „klient nasz partner”. Jako kolejny, na scenie wystąpił Michał Herok, dzięki któremu uczestnicy konferencji dowiedzieli się, czy oferowanie klientom płatnej strategii SEO może okazać się w ostatecznym rozrachunku bardziej opłacalne niż realizacja darmowych audytów.
Iza Wiśniewska, na co dzień pracująca w Wielkiej Brytanii, przedstawiła najważniejsze, jej zdaniem, różnice w podejściu do pozycjonowania między Polską a UK (jak również do całego marketingu online) , wskazując m.in. na bardziej kompleksowe działania firm i agencji w UK, większe przywiązanie do Google Guidance oraz koncentrację na „link earning” (ze szczególnym uwzględnieniem PR) w opozycji do kupowania linków.
Kończący pierwszy blok tematyczny Jarosław Miszczak podzielił się swoimi doświadczeniami związanymi z zarządzaniem pracownikami w dużej agencji marketingowej. Omawiane zagadnienia dobrze oddaje tytuł prezentacji: „Jak pogodzić ze sobą SEOwca, accounta i specjalistę od Google Ads?”. Według prelegenta, ważne jest dążenie do tego, by końcowych efektem długofalowej, strategicznej współpracy była sytuacja: win (specjaliści) – win (klient) – win (agencja).
Fot. Silesia SEM (Facebook)
Blok II. Trzy razy A: Algorytm, AI, Afiliacja
W drugim bloku tematycznym zobaczyliśmy 5 wystąpień, w trakcie których mogliśmy nieco bardziej zagłębić się w technologiczne aspekty SEO. W niektórych momentach było mocno futurystycznie, choć tak naprawdę sztuczna inteligencja w coraz większym stopniu może być określana jako „technologia teraźniejszości”.
Na konferencji nie mogło obyć się bez poruszenia jednego z wiodących ostatnio tematów dla całej branży SEO, czyli Helpful Content Update. W swojej prezentacji Paweł Sokołowski tłumaczył w jaki sposób Google ocenia obecnie treści oraz na czym dokładnie polegać ma wspominany update algorytmu. Uczestnicy otrzymali wiele pożytecznych porad, które wciąż mają jeszcze czas wdrożyć, jako że Polska wciąż jeszcze czeka na wspomniany uptade.
Wystąpienie Pawła Pawluka dotyczyło stricte sztucznej inteligencji (AI), a dokładniej tego w jakich obszarach technologia ta dynamicznie się rozwija oraz w jaki sposób możemy wykorzystać narzędzia AI w codziennej pracy z klientami. Temat AI był kontynuowany przez Milenę Majchrzak, która omówiła cztery zasady, które powinny przyświecać każdej osobie korzystającej z narzędzi AI do pracy nad contentem, tak aby nie dostać od Google „po łapach” 🙂
Kolejne dwie prezentacje dotyczyły działalności marketingowej na rynkach międzynarodowych. Lorin Sandulachi przedstawił szereg wskazówek dotyczących działań SEO w różnych państwach UE, wskazując na różnice między poszczególnymi rynkami czy regionami. Filip Janczak przedstawił natomiast zalety oraz podstawy budowy systemu afiliacji, opierając się na przykładzie własnej firmy o międzynarodowym zasięgu – producenta bielizny Bluebella.
Fot. Silesia SEM (Facebook)
Blok III. Indeksowanie, link building i meandry GSC
W ostatnim bloku prelegenci zaprosili nas na jeszcze głębszą wodę, rozkładając wiele technicznych aspektów SEO na czynniki pierwsze.
Jakub Lisiecki przedstawił wyniki swoich testów interfejsów GSC – Inspection API i Indexing API. Testy dotyczyły gorącego w ostatnim czasie tematu – indeksowania nowych podstron. Kolejna, bardzo energetyczna prezentacja, stanowiła połączenie merytoryki, praktycznych przykładów i humoru. Monika Goszczycka skutecznie broniła tezy, że SEO (jakie znamy) umiera, przedstawiając patenty na marketingowy sukces, wykorzystujące szerszy zakres działań, m.in. PR czy influencer marketing.
Jako przedostatni na scenę wkroczył Paweł Gontarek, którego nasycona slajdami, przykładami i wskazówkami, prezentacja mogłaby równie dobrze trwać kilka godzin, nie tracąc nic na jakości. Popularny „zgred” zaserwował garść praktycznych porad dla sytuacji, kiedy Core Uptade delikatnie pisząc, nie wpłynął pozytywnie na pozycje naszej strony. Dowiedzieliśmy się jak, gdzie i w jaki sposób linkować, aby nie oberwać przy kolejnym core update oraz co zrobić, jeśli już nam się to przytrafiło, aby odzyskać pozycje.
Wieńcząca całą konferencję prezentacja Sebastiana Heymanna tłumaczyła kwestię poprawnego odczytu danych z Google Search Console, która jak się okazało, wcale nie jest tak oczywista, jak mogłoby się wydawać. Należyta dociekliwość w tym temacie może być bardzo pomocna przy okazji raportowania klientom naszych działań SEO.
Podsumowując, był to bardzo dobrze spędzony czas, który zaowocował niemałą ilością notatek z pomysłami, inspiracjami czy narzędziami do przetestowania. Podziękowania dla Artura Strzeleckiego i całej ekipy Silesia SEM za organizację! And last but not least, wyrazy uznania dla Sławomira Borowego za świetne poprowadzenie całego wydarzenia i niemałą dawkę dobrego, sytuacyjnego humoru 🙂
Podobne wpisy na blogu
Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?
Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.