Google MUM – czym jest nowy algorytm?
Nowe algorytmy i aktualizacje
Google co jakiś czas wprowadza nowe algorytmy i aktualizacje – tak, by wyszukiwanie treści w Internecie stawało się coraz łatwiejsze i bardziej precyzyjne. Większość z nich skupia się jednak tylko na niuansach i nie jest znacząco odczuwalna przez użytkowników oraz SEOwców.
W tym roku na majowej konferencji Google I/O 2021 było jednak inaczej. Na tym niezwykle ważnym wydarzeniu z branży technologicznej przedstawiona została koncepcja nowego algorytmu MUM, który może naprawdę zrewolucjonizować wyszukiwanie w Internecie, jak również i świat SEO! Na wprowadzenie w życie nowego algorytmu musimy jeszcze trochę poczekać, ale jedno jest pewne. Wtedy nic już nie będzie takie samo…
MUM – jakie nowości?
Według Google, nowy algorytm MUM (z ang. Multitask Unified Model) ma zrewolucjonizować wyszukiwanie informacji w Internecie – tak, by znajdowanie odpowiedzi na pytania było jeszcze szybsze, prostsze i bardziej skuteczne. To kompleksowy algorytm, który będzie w stanie rozumieć skomplikowane pytania i udzielać na nie precyzyjnych odpowiedzi. Rewolucyjną zmianą jest to, że MUM ma działać w 75 językach, które będzie w stanie tłumaczyć – znika więc bariera językowa. Ponadto, będzie on w stanie wyłapywać treści z tekstu i grafik, a w późniejszych planowanych ulepszeniach również z video i audio. Google zapowiada, że algorytm ten ma być aż 1000 razy bardziej skuteczny niż działający obecnie BERT. Czy te przewidywania się sprawdzą? Zostaje nam cierpliwie czekać, a już niedługo przekonamy o się o tym na własnej skórze.
Sztuczna inteligencja oraz uczenie maszynowe
Udzielanie złożonych odpowiedzi i upraszczanie wyszukiwania będzie możliwe, ponieważ MUM opiera się na tzw. „transformer architecture” i ma korzystać ze sztucznej inteligencji oraz nauczania maszynowego, dzięki którym możliwe będzie jeszcze lepsze rozumienie pytań zadawanych przez użytkowników i dopasowywaniem do nich konkretnych odpowiedzi.
Jeszcze łatwiejsze wyszukiwanie i kompleksowe odpowiedzi
MUM będzie w stanie dostarczać informacji nawet na skomplikowane pytanie, które do tej pory wymagały zadania wielu zapytań. Dzięki temu udzielanie odpowiedzi będzie jeszcze prostsze i szybsze. By odbiorcom łatwiej było zrozumieć o co chodzi, przedstawiając koncepcję algorytmu inżynierowie Google podali konkretny przykład.
Wyobraźmy sobie osobę, która zamierza wspiąć się na górę Fudżi i przed wyprawą szuka informacji o górze w Internecie. Zadając pytanie, osoba wspomina, ze w przeszłości zdobyła już inną górę – Mount Adams. Pragnie dowiedzieć się czy nowa wyprawa będzie trudniejsza od poprzedniej, co ma zabrać i jak się przygotować, jakich różnic się spodziewać. MUM będzie w stanie połączyć oba fakty (wyprawa z przeszłości i nowa, planowana wyprawa) i udzieli użytkownikowi złożonej, kompleksowej odpowiedzi.
Rozumienie 75 języków
Poza udzielaniem odpowiedzi na podstawie wyszukań z przeszłości, algorytm MUM będzie mógł dopasować odpowiedzi do zadanych przez użytkownika pytań w innym języku, a następnie przedstawi je w języku rozumianym przez użytkownika. Dzięki temu wyszukiwanie stanie się bardziej globalne, a co za tym idzie – odpowiedzi będą mogły być jeszcze bardziej precyzyjne i użyteczne dla użytkownika. To ważne zwłaszcza w przypadku niszowych tematów, na które nie ma wielu dostępnych informacji w każdym języku.
Użytkownik będzie więc mógł np. zadać pytanie po polsku, wyszukiwarka udzieli mu odpowiedzi korzystając z norweskiego źródła i przetłumaczy ją na język polski.
Pytania za pomocą obrazu
Kolejną nową opcją będzie możliwość zadawanie pytań za pomocą obrazu – np. wysłanie zdjęcia plecaka i zapytanie o to, czy jest on wygodny i czy będzie odpowiedni na wyprawę na górę Fuji. W przyszłości, poza grafikami, MUM będzie również w stanie rozumieć audio oraz video. Oznacza to, że algorytm ma rozumieć pełną zawartość stron internetowych, nie tylko tekst pisany.
MUM, a SEO
Każda zmiana algorytmów Google w znaczący sposób wpływa na SEO i optymalizację stron internetowych. W przypadku wprowadzenia MUM zmiany te z pewnością będą ogromne. Nigdy nie można do końca przewidzieć z wyprzedzeniem co i w jaki sposób dokładnie się zmieni. Jednego natomiast możemy być pewni – wraz z wprowadzeniem w życie algorytmu MUM, nic nie będzie już takie samo. Na pewno konieczne okaże się zoptymalizowanie grafik, a także audio oraz video. Co więcej, rozumienie 75 języków przez algorytm oznacza, że na naszą stronę będą mogły dotrzeć osoby z różnych zakątków świata. Dzięki rozumieniu przez algorytm nawet złożonych pytań, prawdopodobnie zmniejszy się ilość popularnych słów kluczowych o dużej liczbie wyszukań, a ich miejsce zajmą precyzyjne frazy long-tail.
Wprowadzenie MUM
Wprowadzenie MUM będzie długotrwałym procesem, który zajmie miesiące, a może nawet i lata, ponieważ tak długo będzie trwało nauczenie algorytmu tego, w jaki sposób użytkownicy zadają pytania i jakie są ich potrzeby.
Podobne wpisy na blogu
Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?
Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.