Algorytm MUM - co to?

Nowy algorytm, który zmieni świat wyszukiwania oraz SEO na zawsze.

Dowiedz się więcej!

Home

Google MUM – czym jest nowy algorytm?

algorytm MUM

Nowe algorytmy i aktualizacje

Google co jakiś czas wprowadza nowe algorytmy i aktualizacje – tak, by wyszukiwanie treści w Internecie stawało się coraz łatwiejsze i bardziej precyzyjne. Większość z nich skupia się jednak tylko na niuansach i nie jest znacząco odczuwalna przez użytkowników oraz SEOwców.

W tym roku na majowej konferencji Google I/O 2021 było jednak inaczej. Na tym niezwykle ważnym wydarzeniu z branży technologicznej przedstawiona została koncepcja nowego algorytmu MUM, który może naprawdę zrewolucjonizować wyszukiwanie w Internecie, jak również i świat SEO! Na wprowadzenie w życie nowego algorytmu musimy jeszcze trochę poczekać, ale jedno jest pewne. Wtedy nic już nie będzie takie samo…

MUM – jakie nowości?

Według Google, nowy algorytm MUM (z ang. Multitask Unified Model) ma zrewolucjonizować wyszukiwanie informacji w Internecie – tak, by znajdowanie odpowiedzi na pytania było jeszcze szybsze, prostsze i bardziej skuteczne. To kompleksowy algorytm, który będzie w stanie rozumieć skomplikowane pytania i udzielać na nie precyzyjnych odpowiedzi. Rewolucyjną zmianą jest to, że MUM ma działać w 75 językach, które będzie w stanie tłumaczyć – znika więc bariera językowa. Ponadto, będzie on w stanie wyłapywać treści z tekstu i grafik, a w późniejszych planowanych ulepszeniach również z video i audio. Google zapowiada, że algorytm ten ma być aż 1000 razy bardziej skuteczny niż działający obecnie BERT. Czy te przewidywania się sprawdzą? Zostaje nam cierpliwie czekać, a już niedługo przekonamy o się o tym na własnej skórze.

Sztuczna inteligencja oraz uczenie maszynowe

Udzielanie złożonych odpowiedzi i upraszczanie wyszukiwania będzie możliwe, ponieważ MUM opiera się na tzw. „transformer architecture” i ma korzystać ze sztucznej inteligencji oraz nauczania maszynowego, dzięki którym możliwe będzie jeszcze lepsze rozumienie pytań zadawanych przez użytkowników i dopasowywaniem do nich konkretnych odpowiedzi.

Jeszcze łatwiejsze wyszukiwanie i kompleksowe odpowiedzi

MUM będzie w stanie dostarczać informacji nawet na skomplikowane pytanie, które do tej pory wymagały zadania wielu zapytań. Dzięki temu udzielanie odpowiedzi będzie jeszcze prostsze i szybsze. By odbiorcom łatwiej było zrozumieć o co chodzi, przedstawiając koncepcję algorytmu inżynierowie Google podali konkretny przykład.

Wyobraźmy sobie osobę, która zamierza wspiąć się na górę Fudżi i przed wyprawą szuka informacji o górze w Internecie. Zadając pytanie, osoba wspomina, ze w przeszłości zdobyła już inną górę – Mount Adams. Pragnie dowiedzieć się czy nowa wyprawa będzie trudniejsza od poprzedniej, co ma zabrać i jak się przygotować, jakich różnic się spodziewać. MUM będzie w stanie połączyć oba fakty (wyprawa z przeszłości i nowa, planowana wyprawa) i udzieli użytkownikowi złożonej, kompleksowej odpowiedzi.

Rozumienie 75 języków

Poza udzielaniem odpowiedzi na podstawie wyszukań z przeszłości, algorytm MUM będzie mógł dopasować odpowiedzi do zadanych przez użytkownika pytań w innym języku, a następnie przedstawi je w języku rozumianym przez użytkownika. Dzięki temu wyszukiwanie stanie się bardziej globalne, a co za tym idzie – odpowiedzi będą mogły być jeszcze bardziej precyzyjne i użyteczne dla użytkownika. To ważne zwłaszcza w przypadku niszowych tematów, na które nie ma wielu dostępnych informacji w każdym języku.

Użytkownik będzie więc mógł np. zadać pytanie po polsku, wyszukiwarka udzieli mu odpowiedzi korzystając z norweskiego źródła i przetłumaczy ją na język polski.

Pytania za pomocą obrazu

Kolejną nową opcją będzie możliwość zadawanie pytań za pomocą obrazu – np. wysłanie zdjęcia plecaka i zapytanie o to, czy jest on wygodny i czy będzie odpowiedni na wyprawę na górę Fuji. W przyszłości, poza grafikami, MUM będzie również w stanie rozumieć audio oraz video. Oznacza to, że algorytm ma rozumieć pełną zawartość stron internetowych, nie tylko tekst pisany.

MUM, a SEO

Każda zmiana algorytmów Google w znaczący sposób wpływa na SEO i optymalizację stron internetowych. W przypadku wprowadzenia MUM zmiany te z pewnością będą ogromne. Nigdy nie można do końca przewidzieć z wyprzedzeniem co i w jaki sposób dokładnie się zmieni. Jednego natomiast możemy być pewni – wraz z wprowadzeniem w życie algorytmu MUM, nic nie będzie już takie samo. Na pewno konieczne okaże się zoptymalizowanie grafik, a także audio oraz video. Co więcej, rozumienie 75 języków przez algorytm oznacza, że na naszą stronę będą mogły dotrzeć osoby z różnych zakątków świata. Dzięki rozumieniu przez algorytm nawet złożonych pytań, prawdopodobnie zmniejszy się ilość popularnych słów kluczowych o dużej liczbie wyszukań, a ich miejsce zajmą precyzyjne frazy long-tail.

Wprowadzenie MUM

Wprowadzenie MUM będzie długotrwałym procesem, który zajmie miesiące, a może nawet i lata, ponieważ tak długo będzie trwało nauczenie algorytmu tego, w jaki sposób użytkownicy zadają pytania i jakie są ich potrzeby.

Our Score

Dodaj swój komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz.