Google co jakiś czas wprowadza nowe algorytmy i aktualizacje – tak, by wyszukiwanie treści w Internecie stawało się coraz łatwiejsze i bardziej precyzyjne. Większość z nich skupia się jednak tylko na niuansach i nie jest znacząco odczuwalna przez użytkowników oraz SEOwców.
W tym roku na majowej konferencji Google I/O 2021 było jednak inaczej. Na tym niezwykle ważnym wydarzeniu z branży technologicznej przedstawiona została koncepcja nowego algorytmu MUM, który może naprawdę zrewolucjonizować wyszukiwanie w Internecie, jak również i świat SEO! Na wprowadzenie w życie nowego algorytmu musimy jeszcze trochę poczekać, ale jedno jest pewne. Wtedy nic już nie będzie takie samo…
Według Google, nowy algorytm MUM (z ang. Multitask Unified Model) ma zrewolucjonizować wyszukiwanie informacji w Internecie – tak, by znajdowanie odpowiedzi na pytania było jeszcze szybsze, prostsze i bardziej skuteczne. To kompleksowy algorytm, który będzie w stanie rozumieć skomplikowane pytania i udzielać na nie precyzyjnych odpowiedzi. Rewolucyjną zmianą jest to, że MUM ma działać w 75 językach, które będzie w stanie tłumaczyć – znika więc bariera językowa. Ponadto, będzie on w stanie wyłapywać treści z tekstu i grafik, a w późniejszych planowanych ulepszeniach również z video i audio. Google zapowiada, że algorytm ten ma być aż 1000 razy bardziej skuteczny niż działający obecnie BERT. Czy te przewidywania się sprawdzą? Zostaje nam cierpliwie czekać, a już niedługo przekonamy o się o tym na własnej skórze.
Udzielanie złożonych odpowiedzi i upraszczanie wyszukiwania będzie możliwe, ponieważ MUM opiera się na tzw. „transformer architecture” i ma korzystać ze sztucznej inteligencji oraz nauczania maszynowego, dzięki którym możliwe będzie jeszcze lepsze rozumienie pytań zadawanych przez użytkowników i dopasowywaniem do nich konkretnych odpowiedzi.
MUM będzie w stanie dostarczać informacji nawet na skomplikowane pytanie, które do tej pory wymagały zadania wielu zapytań. Dzięki temu udzielanie odpowiedzi będzie jeszcze prostsze i szybsze. By odbiorcom łatwiej było zrozumieć o co chodzi, przedstawiając koncepcję algorytmu inżynierowie Google podali konkretny przykład.
Wyobraźmy sobie osobę, która zamierza wspiąć się na górę Fudżi i przed wyprawą szuka informacji o górze w Internecie. Zadając pytanie, osoba wspomina, ze w przeszłości zdobyła już inną górę – Mount Adams. Pragnie dowiedzieć się czy nowa wyprawa będzie trudniejsza od poprzedniej, co ma zabrać i jak się przygotować, jakich różnic się spodziewać. MUM będzie w stanie połączyć oba fakty (wyprawa z przeszłości i nowa, planowana wyprawa) i udzieli użytkownikowi złożonej, kompleksowej odpowiedzi.
Poza udzielaniem odpowiedzi na podstawie wyszukań z przeszłości, algorytm MUM będzie mógł dopasować odpowiedzi do zadanych przez użytkownika pytań w innym języku, a następnie przedstawi je w języku rozumianym przez użytkownika. Dzięki temu wyszukiwanie stanie się bardziej globalne, a co za tym idzie – odpowiedzi będą mogły być jeszcze bardziej precyzyjne i użyteczne dla użytkownika. To ważne zwłaszcza w przypadku niszowych tematów, na które nie ma wielu dostępnych informacji w każdym języku.
Użytkownik będzie więc mógł np. zadać pytanie po polsku, wyszukiwarka udzieli mu odpowiedzi korzystając z norweskiego źródła i przetłumaczy ją na język polski.
Kolejną nową opcją będzie możliwość zadawanie pytań za pomocą obrazu – np. wysłanie zdjęcia plecaka i zapytanie o to, czy jest on wygodny i czy będzie odpowiedni na wyprawę na górę Fuji. W przyszłości, poza grafikami, MUM będzie również w stanie rozumieć audio oraz video. Oznacza to, że algorytm ma rozumieć pełną zawartość stron internetowych, nie tylko tekst pisany.
Każda zmiana algorytmów Google w znaczący sposób wpływa na SEO i optymalizację stron internetowych. W przypadku wprowadzenia MUM zmiany te z pewnością będą ogromne. Nigdy nie można do końca przewidzieć z wyprzedzeniem co i w jaki sposób dokładnie się zmieni. Jednego natomiast możemy być pewni – wraz z wprowadzeniem w życie algorytmu MUM, nic nie będzie już takie samo. Na pewno konieczne okaże się zoptymalizowanie grafik, a także audio oraz video. Co więcej, rozumienie 75 języków przez algorytm oznacza, że na naszą stronę będą mogły dotrzeć osoby z różnych zakątków świata. Dzięki rozumieniu przez algorytm nawet złożonych pytań, prawdopodobnie zmniejszy się ilość popularnych słów kluczowych o dużej liczbie wyszukań, a ich miejsce zajmą precyzyjne frazy long-tail.
Wprowadzenie MUM będzie długotrwałym procesem, który zajmie miesiące, a może nawet i lata, ponieważ tak długo będzie trwało nauczenie algorytmu tego, w jaki sposób użytkownicy zadają pytania i jakie są ich potrzeby.