Do czego służy Google News? To agregator treści, który umożliwia gromadzenie aktualnych, wiadomości z różnych serwisów i sortowanie ich według trafności, tak by dostęp do nich był szybki i prosty. Czytelnik dostaje w jednym miejscu najświeższe wiadomości spersonalizowane specjalnie dla niego, zgodne z jego zainteresowaniami, lokalizacją i o największej dla niego użyteczności. Otrzymuje treści od różnych wybranych wydawców, które może następnie czytać w trybie online i offline, a także dodawać artykuły do zakładek i udostępniać je. Dlaczego warto korzystać z Google News? To przede wszystkim duża oszczędność czasu, ponieważ narzędzie samo podsuwa czytelnikowi interesujące go treści. Google News działa w 35 językach i można korzystać z niego zarówno na desktopie jak i na aplikacji w wersji mobilnej.
Nie każdy portal zostaje automatycznie dodany do Google News. To czy strona znajdzie się w Google News zależy od kilku czynników. Ceniona jest trafność, rzetelność informacji, widoczność, aktualność, częstotliwość dodawania treści, lokalizacja oraz język. Liczą się trafne tytuły, zdjęcia oraz autorytet strony. Ponadto, podstrona „dla Ciebie” tworzona jest indywidualnie dla każdego użytkownika i zależy od jego zainteresowań oraz najchętniej przeglądanych przez niego treści.
Do 2019 roku należało zarejestrować swoją witrynę w Centrum Wydawców, obecnie nie jest to już konieczne. Jednak z rejestracją wiążą się pewne korzyści, takie jak na przykład możliwość wyświetlania reklam we własnych treściach poprzez Google Ad Manager oraz uprawnienie do pojawiania się w sekcji Kiosk aplikacji. Dodanie strony do Centrum Wydawców odbywa się za pomocą strony https://publishercenter.google.com/publications. Następnie należy dodać informacje takie jak kategoria, język, własność, kontakty, sposób dystrybucji, śledzenie. Witryna może także zostać znaleziona bez wprowadzenia jej do Centra Wydawców poprzez indeksowanie stron internetowych. Jeśli nie chcesz, by któreś Twoje treści znalazły się w Google News, możesz je w każdej chwili zablokować, co nie będzie miało żadnego wpływu na indeksowanie witryny w wynikach wyszukiwania.
Nie każda zarejestrowana w Centrum Wydawców witryna automatycznie pojawi się w Google News. By tak się stało należy spełnić szereg warunków technicznych oraz treściowych. Przede wszystkim:
Popularność serwisu w Google News można mierzyć standardowo poprzez Google Analytics. Pozwoli to na monitorowanie ruchu oraz zachowania czytelników oraz pozwoli wyciągnąć trafne wnioski.
Jakie są zalety pojawienia się w Google News dla portalu informacyjnego? Odpowiedź jest prosta – ogromne! Dzięki Google News portal informacyjny może zdobyć całe mnóstwo nowych czytelników oraz znacząco zwiększyć zasięgi. Oczywiście istnieje duże prawdopodobieństwo, że część przypadkowych odwiedzających stanie się nowymi stałymi czytelnikami. Nie należy także pominąć faktu, że reputacja portalu, który znajduje się w Google News automatycznie wzrasta.
Natomiast dla czytelnika, korzystanie z Google News to duża oszczędność czasu – w jednym miejscu może znaleźć wszystkie najświeższe informacje, które będą go interesować.