Blog

Nazwa firmy – jak ją stworzyć?

Chodzi Ci po głowie własny biznes? Masz już koncepcję, plan, wiesz od czego musisz zacząć, jakie kroki podjąć… Brakuje tylko jednego – nazwy! To niezwykle istotna kwestia. Przecież ta sama nazwa będzie Ci towarzyszyć już na zawsze. A przynajmniej przez cały okres działania firmy. Wydawać by się mogło, że w porównaniu do wszystkich skomplikowanych działań formalnych, o których musisz pamiętać, wymyślenie nazwy to banał. Nic bardziej mylnego! Dobra nazwa pozwoli Ci wybić się ponad konkurencję i zyskać popularność w swojej branży.

Jaka powinna być nazwa?

Jaka powinna być nazwa firmy… oto jest pytanie! Podstawowa kwestia – powinna być wolna. Dlatego też za każdym razem kiedy ciekawy pomysł wpadnie Ci do głowy, powinieneś zacząć od sprawdzenia czy nazwa ta nie została już przypadkiem zajęta przez konkurencję. Możesz to zrobić poprzez wpisanie nazwy do wyszukiwarki lub na stronie Urzędu Patentowego.

Nazwa niezbyt długa

Nazwa nie powinna być zbyt długa z jednego prostego powodu – długą nazwę trudniej jest zapamiętać, a co za tym idzie – pomylić. Stawiaj więc na krótkie, wpadające w uszy nazwy. Specjaliści od brandingu mówią nawet, że nazwa marki powinna zawierać tylko od 5 do 10 znaków ze spacjami.

Esencja działalności

Nazwa musi stanowić pewien rodzaj esencji działalności, jej core. Dlatego też widząc markę, potencjalni klienci od razu wiedzą czym zajmuje się firma. Oczywiście zdarzają się też wyjątki od tej reguły, dobrze jednak kiedy nazwa niesie od razu jakieś jasne skojarzenia.

Prosty zapis

Zanim zdecydujesz się na nazwę w języku angielskim (lub innym obcym) dwukrotnie się zastanów. Pół biedy jeśli zapis i wymowa są proste. Schody zaczynają się, kiedy wymowa znacznie różni się od pisowni. Pamiętaj, że przecież nie każdy mówi płynnie po angielsku. Wymyślenie skomplikowanej nazwy będzie przysparzało trudności, kiedy konieczne stanie się podanie jej innym osobom, których poziomu języka obcego po prostu nie znasz (czy mówić tak, jak powinno się wymawiać? A może spolszczać nazwę i wymawiać ją zupełnie niepoprawnie?). Obcojęzycznie brzmiąca nazwa będzie również trudniejsza do zapamiętania. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda oczywiście wtedy, gdy planujesz ekspansję za granicę – wtedy możesz dać sobie większe pole do popisu.

Inne języki?

Być może dziś nie planujesz ekspansji za granicę, ale nikt tak do końca nie wie co przyniesie przyszłość. Zanim zdecydujesz się na daną nazwę, sprawdź czy nie znaczy ona czegoś dziwnego lub śmiesznego w obcych językach. Przecież nie chcesz chyba skończyć jak kosmetyki Pupa Milano albo żarówki Osram?

Oryginalność

Postaw na oryginalność, ale pamiętaj, by nie przedobrzyć także w drugą stronę. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że wymyślenie ciekawej, unikalnej nazwy nie jest wcale prostym zadaniem. Dlatego też musisz poświęcić temu zadaniu trochę czasu. Jeśli wybierzesz nazwę pospolitą, istnieje duże ryzyko, że nie zostanie ona zapamiętana, a co gorsza, może ona nawet zostać pomylona z konkurencją.

Jak wymyślić dobrą nazwę?

Burza mózgów

Jak więc wymyślić dobrą nazwę? Najlepiej sprawdzi się tutaj burza mózgów, bo jak to się mówi – co dwie głowy to nie jedna. Zebranie kilku osób i wymiana pomysłami podczas takich kreatywnych zadań przynosi zazwyczaj najlepsze rezultaty. Bawcie się słowami, sprawdzajcie nieoczywiste rozwiązania, twórzcie nowe wyrazy… Pamiętaj jednak, że podczas burzy mózgów nie należy nikogo krytykować, bo nie ma przecież złych pomysłów.

Skojarzenia

Kolejna metodą jest spisanie wszystkich skojarzeń, które opisują Twoją nową firmę. Czym się zajmuje, jakimi wartościami się kieruje, co sprzedaje, co oferuje… Im więcej pomysłów, tym lepiej. Metodę tę można oczywiście połączyć z burzą mózgów, by osiągnąć jak najlepsze rezultaty.

Generator nazw

Jeśli burza mózgów nie przyniosła oczekiwanych rezultatów, zawsze można również skorzystać z Internetowego generatora nazw. Przykładami są tu Wizlogo, Atlasmic, BizNameWiz. Oczywiście mało prawdopodobne jest, że generator stworzy idealną nazwę dla Twojego nowego biznesu. Może się jednak okazać, że jego sugestie będą stanowiły inspirację do wymyślenia czegoś naprawdę kreatywnego.

Do dzieła!

Wymyślenie nowej nazwy to nie lada wyzwanie. Potrzeba tu ogromnej kreatywności, a może po prostu odrobiny szczęścia, dzięki któremu świetny pomysł wpadnie nam do głowy. Pamiętaj jednak, że nazwa firmy to jeden z najważniejszych aspektów, które musisz mieć na uwadze podczas zakładania nowego biznesu. Nie spiesz się więc i poświęć temu wyzwaniu tak dużo czasu, jak to tylko będzie potrzeba. Nazwa pozostanie przecież z Twoją firmą już na zawsze!

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.


    Click to rate this post!
    [Total: 0 Average: 0]
    Our Score