Komentarze na blogu – czy są ważne?
Content na bloga
Tworząc content na bloga, z pewnością dokładasz wszelkich starań tak, by treści były jak najlepszej jakości i przyciągały nowych czytelników oraz wciąż ciekawiły starych. Należy podkreślić, że wpisy na bloga powinny być tworzone przede wszystkim dla czytelników, dopiero w drugiej kolejności dla robotów wyszukiwarek. Dobry content obroni się sam, choć oczywiście zawsze należy mieć też na uwadze zasady pisania treści zgodnie z zasadami SEO, które poprawią widoczność witryny oraz wzmocnią pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Warto zadbać o jeszcze jedną kwestię i umożliwić czytelnikom dodawanie komentarzy pozwalających im podzielić się swoją opinią. Oraz oczywiście skutecznie ich do podjęcia tego działania zachęcić!
Umożliw dodawanie komentarzy
Podstawową kwestią jest po prostu umożliwienie czytelnikom dodawanie komentarzy pod wpisami na blogu. Wydaje się to oczywiste, niektóre strony mają jednak tę opcję zablokowaną – taka decyzja może jednak budzić nieufność czytelników, którzy mogą podejrzewać, że autor boi się reakcji na zamieszczone treści i obawia się nieprzychylnych komentarzy. Nie pozwól, by te podejrzenia dotyczyły także Twojej witryny. Komentarze to podstawa.
Brak konieczności logowania
Dodawanie komentarzy nie powinno wymagać rejestracji logowania na stronie – im łatwiejsze jest podjęcie takiego działania dla czytelnika, tym lepiej. Idealnie, kiedy dodawanie komentarzy możliwe jest nawet z poziomu Facebooka, Google+ czy Twittera. Taka możliwość sprzyja SMO, czyli Social Media Optimization. Oczywiście wymaganie rejestracji często jest uzasadniane chęcią uniknięcia spamu. Lepszą opcją będzie jednak monitorowanie komentarzy, zwłaszcza, że czytelnicy dzisiaj są mniej skłonni do komentowania wpisów na blogach niż jeszcze kilka lat temu. Dlaczego tak się dzieje? Część komunikacji przenosi się na media społecznościowe, a czytelnicy chętniej komentują wpisy na Facebooku czy Instagramie. Strony te zachęcają do szybkiej komunikacji i błyskawicznej wymiany informacji. Oczywiście wciąż pozostaje duża grupa osób, która bardziej ceni dłuższej i pełne informacji teksty, czym charakteryzują się właśnie wpisy na blogu. Możemy nawet mówić o powolnym odwróceniu trendów dotyczących social media – część Internautów zaczyna odczuwać zmęczenie krótkimi i częstymi komunikatami i powoli zaczyna bardziej doceniać tradycyjne formy – długie wpisy na blogu czy newslettery. Podobnie jest w przypadku części twórców, wśród których są tacy, którzy odwracają się od social mediów i postanawiają skupić się raczej na dłuższych i bardziej wyczerpujących treściach.
Dowiedz się więcej o SMO – Social Media Optimization
Postaw na wartościowy content
Pisz ciekawe, merytoryczne i angażujące treści, które zachęcą czytelników do dodawania komentarzy. Poruszaj kwestie, które interesują Internautów. Unikaj jednak kontrowersyjnych tematów oraz powstrzymaj się od wyrażania niepopularnych opinii – owszem, takie teksty zachęcają do komentowania, jednak komentarze te zazwyczaj przynoszą skutek odwrotny do zamierzonego i powodują więcej szkód niż korzyści. Unikaj więc zasady mówiącej o tym, że „nie ważne jak mówią, byleby mówili”. Skup się raczej na wysokiej jakości i tym sposób zdobądź zaangażowanie czytelników.
Odpisuj na komentarze
Pamiętaj o odpisywaniu na komentarze Twoich czytelników. Dzięki temu skracasz dystans między marką, a odbiorcami oraz pokazujesz swoje zaangażowanie w budowanie z nimi wartościowej relacji. Regularnie odpisując na komentarze, pokazujesz również swoim czytelnikom, że warto jest wrócić na Twojego bloga, by sprawdzić czy nie dostali odpowiedzi na swój komentarz. Dzięki temu ruch na stronie wzrasta, co przyczynia się do poprawy pozycji witryny w wyszukiwarce internetowej. Pamiętaj, by na komentarze odpisywać szybko oraz pamiętaj o regularności.
Pytaj czytelników
Zadaj w treści wpisu pytanie, by zachęcić czytelników do interakcji. To proste, a zarazem skuteczne. Spróbuj poprosić ich o coś więcej niż tylko o wyrażenie swojej opinii na temat artykułu. Postaraj się, by pytanie było konkretne i by w prosty sposób można było na nie odpowiedzieć.
Komentuj inne wpisy
Czytaj inne blogi branżowe i pozostawiaj komentarze. Dzięki temu możesz liczyć na interakcję zarówno ze strony autora wpisu jak i jego czytelników. Pamiętaj, by komentować kulturalnie i merytorycznie.
Wykorzystaj media społecznościowe
Na blogu pojawił się nowy artykuł? Poinformuj o tym swoich czytelników, wykorzystując media społecznościowe. Oczywiście większość osób nie zagląda na bloga specjalnie po to, by zobaczyć, czy nie pojawił się tam nowy tekst. Większość jednak regularnie scrolluje swoją tablicę na Facebooku – czy to z nudów czy właśnie, by być na bieżąco.
Społeczny dowód słuszności
Liczne komentarze na blogu pozwalają na budowanie społecznego dowodu słuszności, zgodnie z którym jednostka podejmuje takie decyzje jak większość grupy. Wiele komentarzy zachęci kolejne osoby do komentowania wpisów w przyszłości, co prowadzi do zwiększenia zaangażowania czytelników, a także ruchu na witrynie.
Komentarze, a wpływ komentarzy na SEO
Komentarze pisane przez czytelników to tzw. user-generated content, który pozytywnie wpływa na SEO. Przyczynia się do wzrostu różnorodności treści zamieszczanych na stronie. Komentarze zawierają także często frazy long-tailowe opisujące daną markę.
Mamy nadzieję, że dołożysz wszelkich starań, by komentowanie wpisów na Twoim blogu było proste, a czytelnicy czuli się zachęceni do wymiany zdań. Liczne komentarze pod artykułami wpłyną pozytywnie zarówno na ruch na stronie jak i widoczność witryny, a także zapewnią pożądany user-generated content.
Podobne wpisy na blogu
Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?
Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.