Marketing szeptany – jakie przynosi korzyści?
Marketing szeptany
Marketing szeptany, znany także jako buzz marketing lub word of mouth marketing czy WoMM, polega na bezpośrednim kontakcie z potencjalnym klientem. Ma on oczywiście na celu wypromowanie danego produktu lub usługi, jednak bez stosowania reklamy. Marketing szeptany skupia się na przekazywaniu opinii, ma on prowadzić do wywołania dyskusji o marce. Osoby mające styczność z buzz marketingiem będą same chciały kupić oferowany przez naszą firmę produkt lub świadczoną usługę. Marketing szeptany wzmacnia także inne działania marketingowe.
Reguła społecznego dowodu słuszności
Marketing szeptany jest skuteczny, ponieważ wykorzystuje tak zwaną regułę społecznego dowodu słuszności – konsument nie wiedząc jaką decyzję zakupową ma podjąć, podejmuje dokładnie taką decyzję jak większość grupy – w tym wypadku będą to pozytywne opinie innych klientów o danym produkcie lub usłudze. Według badań prowadzonych przez Consumer Reports, aż 70% konsumentów z pokolenia Y sprawdza opinie dotyczące produktu/usługi w Internecie przed podjęciem decyzji zakupowej.
Marketing szeptany w Internecie
W odniesieniu do działań w przestrzeni online, buzz marketing polega głównie na publikowaniu wpisów np. na grupach na Facebooku skupionych wokół danego tematu, forach tematycznych czy pisaniu komentarzy pod artykułami oraz na podstronach sklepów internetowych. Ostatnio buzz marketing prowadzi się coraz częściej także na Instagramie.
Marketing szeptany – jak to działa?
Najefektywniejszy marketing szeptany tworzony jest zawsze niezależnie od działań marketingowych firmy – oznacza to, że firma nie ma na niego wpływu, a za działaniami buzz marketingu stoją sami klienci, którzy wymieniają się swoimi opiniami – czy to na żywo czy też w przestrzeni Internetowej. Dlatego też marki coraz częściej inwestują we współpracę z influencerami (np. blogerami czy vlogerami), którzy w zamian za wynagrodzenie lub barter recenzują dany produkt na swoich kanałach. Dzięki temu o firmie dowiadują się czytelnicy czy subskrybenci, którzy chętniej kupią produkt wiedząc, że poleca go influencer. Za marketing szeptany odpowiadają także ambasadorzy marki – osoby, których wizerunek związany jest z daną marką ze względu na podobne wartości, styl życia itd.
Zawsze dobrze sprawdza się także real time marketing, polegający na przykład na błyskotliwych i szybkich odpowiedziach danej marki na zaczepny czy nieprzychylny komentarz użytkownika – takie działania często wzbudzają sympatię Internautów, którzy chętnie przesyłają dalej screeny, tworzą popularne memy itd.
Marketing szeptany – korzyści
Jakie są korzyści marketingu szeptanego? To przede wszystkim poprawa rozpoznawalności oraz stopniowe budowanie pozytywnego wizerunku marki, wzrost zaufania i wiarygodności, a także budowanie więzi z klientami. Umiejętnie prowadzony buzz marketing ma także wpływ na pozycjonowanie strony internetowej i widoczność w wyszukiwarkach internetowych poprzez zamieszczanie linków non-follow we wpisach, które prowadzą do witryny internetowej i generują ruch ze stron zewnętrznych.
Dzięki marketingowi szeptanemu możliwe jest również dogłębne poznanie rynku oraz potrzeb konsumentów, którzy wymieniają się swoimi opiniami i przedstawiają oczekiwania odnośnie danych produktów czy usług.
Nie możemy jednak liczyć na natychmiastowe efekty – rezultaty marketingu szeptanego są raczej długofalowe i przychodzą z pewnym opóźnieniem.
Działania prowadzone przez firmę?
Czy firma może sama prowadzić działania związane z marketingiem szeptanym? Jest to kwestia niejednoznaczna – niektórzy wystrzegają się tego typu działań traktując je jako mało etyczne.
Inne firmy starają się wykorzystać to narzędzie do osiągnięcia celów sprzedażowych. Buzz marketing prowadzony przez firmę polega na pisaniu komentarzy na danych grupach czy forach internetowych, tak, by czytelnicy nie zorientowali się, że jest to reklama. Należy jednak pamiętać, iż jest to działanie czasochłonne wymagające odpowiedniego przygotowania i researchu.
Efektywny buzz marketing firmy
Jeśli firma decyduje się na prowadzenie działań z zakresu marketingu szeptanego, koniecznie należy pamiętać o jednym – przede wszystkim musi być on legalny, zgodny z World of Mouth Marketing Association Ethics Code, dokumentem regulującym działania buzz marketingu.
Jak to wygląda w praktyce? W pierwszym kroku konieczne jest zrobienie bazy medialnej – wszystkie pozycje (fora, grupy na Facebooku czy artykuły lub wpisy na blogu) muszą być tematycznie powiązane z działalnością firmy. Nie obejdzie się również bez rozplanowania działań i przygotowania treści. Następnie odpowiedzialna osoba komentuje dane wątki wspominając o firmie czy danym produkcie w sposób, który przyciągnie uwagę użytkowników. Komunikaty buzz marketingu nie mogą jednak jednoznacznie wskazywać na reklamę produktu/usługi. Muszą być przede wszystkim wiarygodne i pod żadnym pozorem nie mogą oczerniać konkurencji.
Absolutną koniecznością jest publikowanie komentarzy czy wpisów pod tekstami czy wątkami pasującymi tematycznie. Zawsze lepiej sprawdza się także komentowanie cudzych wpisów niż tworzenie nowych wątków. Autor tekstu powinien mieć konto z historią – opinia osoby, która opublikowała tylko jeden wpis nie wzbudzi niczyjego zaufania. Wszystkie publikowane treści koniecznie muszą być zgodne z regulaminem dane grupy czy forum. Wpis powinien wyglądać naturalnie, a więc stosowanie anchorów (zakotwiczonych tekstów) odpada. Nie można także powielać tych samych tekstów na wielu stronach. Wpisy nie powinny być przesadzone, zbyt zachwalające produkt/usługę.
Konieczne jest śledzenie na bieżąco co dzieje się na każdym kanale komunikacji, tak aby buzz marketing nie wyrwał nam się spod kontroli.
Marketing szeptany – na co należy uważać?
Niewiele jednak potrzeba, by działania marketingu szeptanego poszły w zupełnie złą stronę i przyniosły nam więcej szkód niż korzyści. Kopiowane wpisy publikowane na forach czy grupach niezwiązanych tematycznie, zakładanie nowych wątków mimo że na forum istnieją już podobne lub identyczne, pisanie na mało wiarygodnych stronach, tworzenie postów czysto reklamowych i używanie niepoprawnego języka oraz „atakowanie” linkami – takie działania z pewnością zaliczają się do spamu. Dlatego zanim zacznie się działania związane z buzz marketingiem należy najpierw poważnie się zastanowić czy nie wolimy zainwestować w inne działania marketingowe, które nie budzą wątpliwości natury etycznej.
Podobne wpisy na blogu
Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?
Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.