Meta tagi – czym są znaczniki meta?
Meta tagi? Zapewne większość z nas spotkała się kiedyś z określeniem. Czy wiesz jednak co dokładnie kryje się za tą nazwą?
Meta taki to fragmenty tekstu opisujące zawartość strony. Dostarczają wyszukiwarkom informacji, o czym jest dana strona internetowa. Meta tagi (czyli inaczej meta znaczniki) znajdują się w kodzie źródłowym strony, a większości z nich internauta nie może zobaczyć. Wyjątek stanowią meta description oraz meta title, które są widoczne dla użytkowników Internetu. Pojawiają się one w wynikach wyszukiwania. Meta title to tytuł danej witryny, natomiast meta description to krótki opis znajdujący się tuż poniżej.
Głównym celem meta znaczników jest przede wszystkim dostarczeniem informacji dotyczących zawartości strony. Ponadto, meta tagi mogą pomóc nam kontrolować działanie robotów Google, np. poprzez wskazanie które strony mają być indeksowane, a które nie. W przypadku korzystania z WordPressa warto używać wtyczek, które ułatwiają ustawianie meta tagów. Najpopularniejsza z nich to SEO Yoast.
Meta tagów jest wiele. Dziś skupimy się na zaledwie kilku z nich.
Meta title
Meta title to tytuł strony internetowej, widoczny w górnej części przeglądarki. Musimy jednak pamiętać, że tytuł strony i meta title nie są pojęciami tożsamymi. Tytuł strony to nagłówek H1. Natomiast meta title to fragment kodu HTML dostępny w sekcji nagłówkowej, będący tytułem witryny. Wyświetla się on w wynikach wyszukiwania SERP. Ma wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. Jest przydatny nie tylko dla robotów wyszukiwarki, ale przede wszystkim także dla użytkowników, ponieważ od razu informuje ich o czym jest dana strona internetowa.
Meta title powinien przede wszystkim zachęcać do odwiedzenia strony – można więc powiedzieć, że spełnia funkcję reklamy. Powinien zawierać nazwę własną marki, słowo kluczowe (które powinno znajdować się na początku tekstu), a także unikalne cechy opisujące produkt. Musimy jednak pamiętać, że słowa użyte w meta title powinny być skorelowane z tekstem na stronie. W przeciwnym razie Google może pobrać fragment dowolnego tekstu, który uzna za bardziej użyteczny i wyświetlać go jako meta title. Dobrą praktyką będzie użycie sformułowania „call to action”, które zachęci internautę do podjęcia działania – np. sprawdź, zobacz, wybierz. Meta title nie powinien jednak być clickbaitowy – może to bowiem spowodować szybkie opuszczenie strony przez użytkownika. Witryna może wtedy zostać uznana przez roboty Google jako strona niskiej jakości.
Długość meta title nie jest ograniczona liczbą znaków, a pikselami. Powinien on mieć szerokość maksymalnie 600px. Dzieje się tak, ponieważ różne znaki nie zajmują takiej samej ilości miejsca – wystarczy spojrzeć na dwie litery – W oraz l. Uogólniając jednak, można uznać, że szerokość 600px odpowiada średnio 55-60 znakom.
Kolejną rzeczą, o której musimy pamiętać jest nadanie unikalnego meta title każdej z podstron, by było jasne zarówno dla użytkowników jak i dla robotów wyszukiwarki czego dokładnie konkretna podstrona dotyczy. Powielanie meta title na różnych podstronach może prowadzić do kanibalizacji.
Meta tag description
Meta tag description to to fragment kodu zawarty w nagłówku, będący krótkim tekstem, który ma trafnie opisywać daną stronę internetową. Wyświetla się tuż pod meta title. Jego celem jest przyciągnięcie uwagi odbiorców i zainteresowanie ich treścią zawartą na stronie. Pokazuje on także wyszukiwarkom o czym traktuje dana witryna.
Mimo że meta tag description nie jest czynnikiem rankingowym, który bezpośrednio wpływa na SEO, nie powinno się o nim zapominać. Wręcz przeciwnie, jego tekst powinien być przemyślany – tak, by mógł przyciągnąć uwagę internautów, zaciekawić ich oraz zachęcić do odwiedzenia strony. Powinien pokazać, że strona jest godna zainteresowania, a treść wartościowa. Warto zawrzeć w nim słowa kluczowe, które zostaną wyboldowane.
Meta decription w dużej mierze decyduje o późniejszym zachowaniu użytkowników – zazwyczaj to właśnie w wynikach wyszukiwania mają oni pierwszy kontakt z naszą stroną internetową. Jeśli opis nie zostanie napisany ręcznie przez osobę zarządzającą witryną, Google wygeneruje go automatycznie. Może to nieść za sobą negatywne konsekwencje, ponieważ w takim wypadku nie będziemy mieli wpływu na to, jaki dokładnie tekst Google postanowi wyświetlić.
Mimo że meta description nie jest czynnikiem rankingowym, może podnieść konwersję. Wpływa na pozycjonowanie w sposób pośredni – dobry tekst zawarty w opisie strony, zwiększa klikalność i współczynnik CTR. Skutkuje to wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania.
Jak pisać meta tagi?
Meta description powinniśmy traktować jak tekst reklamowy, który ma skutecznie zachęcać użytkownika do odwiedzenia witryny. Należy więc poświęcić mu dużo uwagi. Co w takim razie powinno zawierać się w dobrze napisanym meta description?
- Dodaj słowa kluczowe, najlepiej na początku tekstu. Nie wpłynie to bezpośrednio na pozycjonowanie, ale internauci będą wiedzieli czego mogą spodziewać się po danej witrynie.
- Tekst meta description powinien być spójny z treścią strony.
- Na wyobraźnię użytkowników dobrze działają liczby, np. „5 sposobów na…”
- Jeśli zabrzmi to naturalnie, możesz użyć wyrażeń „call to action”, czyli słów takich jak np. „wybierz”, „sprawdź”, które od razu stanowią komunikat zachęcający do działania.
- Pisz językiem korzyści. Już na wstępie zakomunikuj użytkownikowi, co zyska odwiedzając Twoją witrynę
- Unikaj duplikowania treści przy tworzeniu meta description dla podstron. Dla każdej podstrony witryny opis powinien być unikalny, by zapobiec kanibalizacji treści.
- Słowa kluczowe w description nie mają znaczenia dla wyszukiwarki, ale mają znaczenie dla użytkowników. Potraktuj go jako opis sprzedażowy, gdzie konwersją jest wejście na daną stronę/podstronę.
Jak długi powinien być tekst meta description? Wymogi dotyczące optymalnej długości meta title często się zmieniają. Obecnie (maj 2020 roku) powinien on mieć maksymalnie 920px, co odpowiada ok. 120-158 znakom. Jeśli dodamy zbyt długi opis, jego część zostanie obcięta przez wyszukiwarkę, a na końcu tekstu pojawi się wielokropek. Jeśli natomiast meta description jest zbyt krótki, istnieje ryzyko, iż Google podmieni treść, wykorzystując z tego dowolny fragment tekstu ze strony. Nie możemy mieć pewności, że wybór ten będzie trafny. Google może także podmienić treść, gdy uzna, że opis nie jest użyteczny dla internautów.
Meta robots
Meta robots – są to tagi przeznaczone dla robotów wyszukiwarek, wskazują co mają one zrobić ze stroną. Nie są widoczne dla użytkowników internetu. Dzięgo meta tag robots możemy kontrolować, które podstrony zostaną zaindeksowane przez roboty wyszukiwarki oraz za którymi linkami umieszczonymi na stronie roboty mają podążąć.
- Index, follow – strona zaindeksowana, roboty Google podążają za linkami z podlinkowanych adresów,
- Index, nofollow – strona zaindeksowana, ale roboty nie podążają za linkami,
- Noindex, follow – strona niezaindeksowana, ale roboty podążają za linkami,
- Noindex, nofollow – strona niezaindeksowana, roboty nie podążają za linkami.
Meta viewpoint
Meta viewpoint to meta znacznik ważny podczas optymalizacji stron pod urządzenia mobilne. Umożliwia korzystanie ze strony z poziomu dowolnego urządzenia. Informuje o wymiarach oraz skalowaniu strony. Meta viewpiont powiadamia przeglądarkę w jaki sposób ma renderować stronę na urządzeniach mobilnych. Obecność tego tagu oznacza przystosowanie strony do urządzeń mobilnych.
Meta keywords
Dawniej meta keywords w bezpośredni sposób wpływały na pozycjonowanie strony. Polegało to na wstawianiu słów kluczowych do kodu strony. Jednak algorytm Google zmienił się w reakcji na tak zwany keywords stuffing – czyli zbytnie nasycenie słowami kluczowymi, które negatywnie wpływało na odbiór treści. Zmiana ta miała zapobiegać nadużyciom.
Obecnie meta keywords nie wpływają już na SEO, wstawienie słów kluczowych do kodu strony nie pomaga w pozycjonowaniu. Po zmianie algorytmu, używanie meta keywords nie jest więc konieczne.
Warto jednak zdawać sobie sprawę z istnienia tego meta tagu oraz jego dawnego znaczenia, ponieważ w Internecie można natknąć się na liczne wzmianki o meta keywords zawarte starszych tekstach, które powstały przed zmianą algorytmu.
Wspomnieliśmy dzisiaj tylko o niektórych z licznych meta tagów, którymi posługują się osoby zarządzający witrynami internetowymi.
Każdy tworzący stronę internetową powinien na samym początku skoncentrować się na dwóch meta tagach – meta title oraz meta description. To właśnie one decydują bowiem o późniejszym zachowaniu nowych użytkowników, którzy po raz pierwszy stykają się z daną witryną w wynikach wyszukiwania SERP. Dobrze napisane, mogą znacząco podnieść konwersję.
Podobne wpisy na blogu
Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?
Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.