Najlepsze darmowe narzędzia SEO do poprawy rankingu w Google – TOP 11
Jakie są najlepsze darmowe narzędzia SEO do poprawy rankingu w Google? W dzisiejszym zestawieniu omówimy rozwiązania pozycjonerskie, które mają w swojej ofercie bezpłatny okres próbny na minimum 7 dni. Weźmiemy pod uwagę ich popularność, dostępne opcje oraz przede wszystkim użyteczność pod kątem SEO (ang. Search Engine Optimization). Dzięki temu będziesz mógł wypozycjonować swoją stronę na wyższe pozycje w wyszukiwarkach zdecydowanie łatwiej, przez co szybciej uzyskasz przewagę konkurencyjną. Pamiętaj, że Twoim celem jest zdobycie minimum TOP 5 w Google – właśnie te pozycje dają ponad 68% kliknięć w wyszukiwarkach. Sprawdź nasz ranking!
[ZESTAWIENIE] Najlepsze bezpłatne narzędzia do analizy słów kluczowych
Najlepsze bezpłatne narzędzia pozycjonerskie pozwalające przeprowadzić audyt SEO słów kluczowych:
1) Ahrefs Webmaster Tools
Zdj. 1. Funkcjonalności Ahrefs Webmaster Tools (www.ahrefs.com/webmaster-tools)
Ahrefs Webmaster Tools to darmowa wersja popularnego narzędzia SEO – Ahrefs. Oferuje zaawansowane możliwości monitorowania i analizy witryny. Umożliwia sprawdzenie ilości linków wewnętrznych, zewnętrznych oraz jakości odnośników dzięki wskaźnikowi DR (Domain Rating) i AR (Ahrefs Rank). Można śledzić również dynamikę zmian pozycji w wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych. Narzędzie dostarcza także informacje o zaindeksowanych podstronach.
Ahrefs Webmaster Tools to narzędzie do optymalizacji stron internetowych, które powinien sprawdzić każdy specjalista SEO.
2) Ubersuggest
Zdj 2. Narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych (www.neilpatel.com/ubersuggest/)
Ubersuggest to narzędzie do analizy SEO, pomagające w badaniu słów kluczowych i konkurencji. Dostarcza szczegółowe dane o m.in.:
- liczbie miesięcznych wyszukiwań,
- poziomie trudności frazy,
- wartości konkurencji,
- podobnych frazach.
Pozwala dokładnie przeanalizować konkurencyjne witryny, umożliwiając zrozumienie ich strategii i identyfikację potencjalnych luk (tzw. keyword gap). Ubersuggest oferuje również możliwość śledzenia zmian pozycji w wynikach wyszukiwania, a w konsekwencji monitorowanie skuteczności strategii działań SEO.
Jeżeli zależy Ci na solidnej analizie słów kluczowych – koniecznie przetestuj Ubersuggest.
3) KWFinder
Zdj 3. Proste narzędzie pozwalające wyszukać wartościowe frazy kluczowe (www.mangools.com/kwfinder/)
KWFinder to narzędzie do badania słów kluczowych wyróżniające się prostotą użytkowania. Pozwala na szybkie znalezienie trafnych słów kluczowych, które mogą przyciągnąć ruch na stronę i są wartościowe pod kątem sprzedażowym. Program udostępnia informacje o liczbie wyszukiwań miesięcznych, poziomie trudności (odzwierciedlającym konkurencyjność słowa kluczowego), a także wskaźniku CPC (Cena za Kliknięcie) dla danej frazy, co może być użyteczne pod kątem kampanii reklamowych Google Ads.
Narzędzie KWFinder pozwala wybierać optymalne frazy kluczowe do optymalizacji SEO on-site.
4) SEO Minion
Zdj 4. Renomowane narzędzie SEO Minion w postaci dodatku do przeglądarki (www.seominion.com)
SEO Minion to bezpłatne narzędzie w postaci dodatku do przeglądarki oferujące różnorodne funkcje SEO. Jego obsługa jest bardzo prosta.
Za pomocą programu możesz sprawdzać poprawność wdrożenia nagłówków, długości tytułów, opisów meta na stronie, analizować linki i sprawdzać stan indeksowania serwisu. Instrument dostarcza również informacji o atrybutach obrazów, co pozwala na ich optymalizację.
Spośród bezpłatnych narzędzi SEO dostępnych w postaci dodatku do przeglądarki, SEO Minion okazuje się jednym z lepszych.
[LISTA] Darmowe i płatne narzędzia SEO do analizy on-site
Darmowe i płatne narzędzia SEO do analizy on-site i rozwiązywania problemów SEO:
5) Screaming Frog SEO Spider
Zdj 5. Bezpłatne narzędzie audytorskie on-site (www.screamingfrog.co.uk/)
Screaming Frog SEO Spider to bezpłatne narzędzie do analizy on-site z zakresu SEO, które:
- wykrywa adresy z tagiem noindex,
- analizuje nagłówki,
- pomaga zoptymalizować meta tagi,
- ułatwia analizę linków wewnętrznych i cannonicali,
- weryfikuje objętość treści.
Jest szczególnie przydatne w identyfikacji błędów technicznych i problemów z optymalizacją w branży SEO (np. strony 404, zduplikowane tytuły czy brakujące opisy meta). Umożliwia eksport wyników analizy do arkuszy kalkulacyjnych, ułatwiając dalszą pracę nad optymalizacją serwisu.
Screaming Frog SEO Spider to jedno z podstawowych narzędzi każdego specjalisty SEO.
6) Yoast SEO
Zdj 6. Najlepsze narzędzie SEO do CMS WordPress (yoast.com/wordpress/plugins/seo/)
Yoast SEO to popularny plugin do WordPressa oferujący zaawansowane narzędzia optymalizacji treści. Pozwala na dostosowanie meta tagów, tytułów, opisów, generuje mapy witryny XML i ocenia jakość optymalizacji treści pod kątem konkretnych słów kluczowych. Narzędzie analizuje teksty pod kątem czytelności i długości, wskazując na potencjalne usprawnienia.
W darmowej wersji narzędzia Yoast SEO znajdują się liczne elementy, przydatne do poprawnej optymalizacji Twojej strony.
7) Surfer SEO
Zdj 7. Narzędzie do optymalizacji contentu (www.surferseo.com)
Surfer SEO to zaawansowane narzędzie umożliwiające przede wszystkim tworzenie optymalnych treści. W tym celu dostarcza kompleksowe podpowiedzi pod kątem wybranych słów kluczowych. Na podstawie analizy serwisów konkurencyjnych (analiza SERP), program sugeruje m.in.:
- optymalną długość treści,
- częstotliwość występowania słów kluczowych,
- zestawienie podobnych fraz.
Surfer SEO jest bardzo przydatny pod kątem szybkiej optymalizacji treści.
To jedno z najważniejszych narzędzi do optymalizacji treści na stronie.
8) SEO Site Checkup
Zdj 8. Narzędzie do weryfikacji technicznego SEO (seositecheckup.com)
Narzędzie pozwala na ocenę strony pod kątem technicznego SEO, wydajności i bezpieczeństwa. Dzięki szczegółowej analizie, identyfikuje potencjalne problemy związane z optymalizacją (np. błędy 404, zduplikowane treści, brakujące meta tagi). Umożliwia skuteczne przeprowadzenie audytu SEO weryfikującego wady oraz zalety Twojej strony internetowej.
Narzędzie SEO Site Checkup oferuje darmowe funkcjonalności z dodatkiem płatnych, które nie są aż tak drogie (szczególnie w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań).
[RANKING] Darmowe narzędzia SEO od Google do analizy efektów pozycjonowania i linków
Narzędzia SEO pozwalające wygenerować raport sprawdzający widoczność Twojej strony i efektywność przyjętej strategii:
9) Google Search Console
Zdj 9. Narzędzie przyspieszające indeksowanie, pozwalające na analizę widoczności witryny (search.google.com/search-console/about)
Bezpłatne narzędzie od Google dostarczające cennych informacji o widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Pozwala monitorować ruch organiczny, indeksowanie witryny przez Google oraz analizować wyświetlenia i kliknięcia danej frazy w Google. Za sprawą umiejętnego wykorzystania GSC można zweryfikować efekty SEO na stronie internetowej, jej obecny stan pod kątem jakości oraz zdecydowanie przyspieszyć indeksowanie.
Jeżeli chcesz zwiększyć swoją widoczność w Google poprzez sprawniejsze indeksowanie i dokładniejszy wgląd w dane – skorzystaj z Google Search Console.
10) Google Analytics 4
Zdj 10. Darmowe narzędzie od Google pozwalające zbadać widoczność strony (analytics.google.com)
Google Analytics 4 to zaawansowane narzędzie do analizy danych (śledzące również urządzenia mobilne), które dostarcza szczegółowe informacje na temat ruchu na stronie oraz dane dotyczące konwersji. Po zainstalowaniu odpowiedniego kodu śledzenia, weryfikuje ruch użytkowników, pozwalając na analizę źródeł ruchu, zachowań na stronie, czasu spędzonego w witrynie, współczynnika odrzuceń (tzw. bounce rate) czy wskaźnika konwersji (w tym celu należy mieć odpowiednią skonfigurowaną sekcję „Zdarzenia” i „Cele”.
GA4 umożliwia segmentację użytkowników, śledzenie celów i wydarzeń, pomagając w mierzeniu skuteczności kampanii marketingowych.
11) Google Optimize
Zdj 11. Narzędzie do testowania A/B (marketingplatform.google.com/about/optimize/)
Google Optimize to narzędzie do testowania A/B, pozwalające zoptymalizować treść i układ strony w celu poprawy konwersji. Umożliwia tworzenie i uruchamianie różnych wariantów strony, wyświetlanych losowo użytkownikom. Dzięki temu sprawdzisz, która wersja witryny przynosi lepsze wyniki. Dostępne są również bardziej zaawansowane testy wielowariantowe, pozwalające na testowanie kilku wariantów jednocześnie.
Darmowe czy płatne narzędzia SEO – co wybrać?
Najlepsze narzędzia SEO są zazwyczaj płatne, natomiast mają darmowe okresy próbne. W pierwszej kolejności rekomendujemy przetestować konkretne rozwiązania przez 7 lub 14 dni, a następnie podjąć decyzję zakupową. Ze swojej strony polecamy również zwrócić uwagę na takie narzędzia jak:
- Google Trends – do weryfikacji trendów w wyszukiwarkach,
- Google PageSpeed Insights – do sprawdzenia wydajności serwisu,
- Google Keyword Planner – proponuje bardzo ciekawe frazy nie tylko do kampanii Google Ads, ale również jako narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych w zakresie SEO,
- Looker Studio (wcześniej Google Data Studio) – do tworzenia interaktywnych raportów oraz monitorowania i analizy wydajności, na której wpływ ma całe SEO i UX.
Powyższe narzędzia mogą okazać się bardzo pomocne. Na początku rekomendujemy jednak skorzystać z programów proponowanych w naszym zestawieniu 11 darmowych programów SEO.
Jakie darmowe narzędzia SEO są dobre do poprawy rankingu w Google? – podsumowanie
Poprawa widoczności w wyszukiwarce Google jest relatywnie trudnym zadaniem wymagającym przede wszystkim wiedzy branżowej oraz wieloletniego doświadczenia. Chcąc sobie ułatwić proces pozycjonowania strony w Google, powinieneś skorzystać z narzędzi, które zarekomendowaliśmy Ci w tym artykule. Będą one bardzo pomocne i darmowe przez 7 lub 14 dni w zależności od okresu próbnego.
Jeżeli chodzi o same narzędzia do analityki – Google Analytics i Google Search Console są absolutną topką na rynku. W przypadku wyszukiwania odpowiednich słów kluczowych, dobrą opcją okaże się Ubersuggest oraz Ahrefs Webmaster Tools.
Popraw widoczność strony w Google – sprawdź naszą ofertę i umów bezpłatną rozmowę strategiczną. Chętnie doradzimy, przeanalizujemy Twój serwis i wdrożymy praktyki, które poskutkują maksymalizacją dochodów w Twojej firmie. W razie pytań pozostajemy dyspozycyjni mailowo lub telefonicznie.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Poniżej przedstawiamy sekcję najczęstszych pytań i odpowiedzi w tematyce najlepszych darmowych narzędzi SEO.
1. Czy warto korzystać z narzędzi SEO dostępnych za darmo?
Każde narzędzie posiada darmowy okres próbny. W konsekwencji warto je przetestować przez 7 lub 14 dni, a następnie wykupić płatną subskrypcję.
2. Jakie są trzy najlepsze bezpłatne narzędzia SEO?
Spośród trzech najlepszych bezpłatnych narzędzi SEO, które mają duży wpływ na SEO (lub analitykę) możemy wymienić Surfer SEO, Ahrefs Webmaster Tools (prawdziwy kombajn SEO) oraz Ubersuggest. Dostępne są też całkowicie darmowe narzędzia Google. W tym przypadku polecamy GA4, GSC oraz Google Keyword Planner.
Podobne wpisy na blogu
Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?
Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.