Blog

Linki nofollow i dofollow – czym się różnią?

Linkbuilding jako off-site SEO

Działania off-site SEO związane z pozycjonowaniem skupiają się na linkbuildingu – czyli pozyskiwaniu linków prowadzących do naszej witryny ze stron zewnętrznych. Na pozycję strony w wynikach wyszukiwania wpływa bowiem nie tylko jej poprawna optymalizacja, ale również ilość i jakość linków do niej prowadzących. Dzięki linkom zamieszczonych na stronach internetowych o wysokiej jakości, pozycja naszej witryny w wyszukiwarce wzrośnie. Ponadto, mamy szansę na zdobycie nowych czytelników czy klientów, ponieważ dzięki linkom ruch na stronie się zwiększa.

Nofollow i dofollow

W przypadku linkbuildingu, możemy natknąć się na dwa pojęcia – linki dofollow oraz nofollow. Musisz jednak wiedzieć, że ich wartość nie jest taka sama. Na czym polega różnica? Zwykły użytkownik nie jest w stanie odróżnić linków nofollow od dofollow, ponieważ na pierwszy rzut okaz wyglądają one identycznie – do tego, by je rozróżnić, konieczny jest wgląd w kod źródłowy strony. Rozróżnienie linków nofollow i do follow ma natomiast duże znaczenie dla robotów wyszukiwarki, które dzięki tym atrybutom wiedzą jak się „zachować” trafiwszy na link na stronie podczas skanowania witryny.

Linki dofollow

W przypadku linków dofollow, roboty wyszukiwarki skanujące daną witrynę przechodzą do podlinkowanej strony. Część wartości strony, na której ten link się znajduje zostaje przekazana na rzecz witryny, do której prowadzi. Ponadto, przekazane zostaje także część zaufania. Ma to zastosowanie w przypadku zarówno odnośników prowadzących z innych domen jak i podstron tej samej domeny – dlatego też linkowanie wewnętrzne również ma duże znaczenie dla pozycjonowania. Jeśli więc strona, na której zostanie zamieszczony link dofollow cieszy się dużym zaufaniem i osiąga wysoką wartość wskaźnika Trust Rank, także Twoja strona zdobędzie wyższy wskaźnik zaufania. Natomiast jeśli strona z linkiem ma niską wartość wskaźnika Trust Rank, wpłynie to niekorzystnie także na Twoją stronę. Ponadto, linki dofollow przekazują wartość tekstów zakotwiczonych – czyli tak zwanych anchorów.  Im więcej odnośników z zaufanych źródeł, tym lepiej dla witryny – jej szanse na znalezienie się wysoko w wynikach wyszukiwania rosną. Należy jednak zawsze stosować dwa rodzaje linków, a nie skupiać się na samych dofollow – tak, by nofollow równoważyły linki dofollow. Kiedy zatem należy stosować linki dofollow? Sprawdzą się one w przypadku nawigacji po własnej stronie (linkowanie wewnętrzne), podanych źródeł czy wartościowych stron powiązanych tematycznie.

Linki nofollow

Linki nofollow nie przekazują wartości strony, a roboty nie odwiedzają stron, do których prowadzi linkowanie. Atrybut nofollow oznacza więc, że roboty nie powinny uwzględniać danego linka w ocenianiu linkowanej strony. Jednak nie oznacza to wcale, że są one bezużyteczne. Mają pozytywny wpływ na strukturę linków oraz generują ruch na stronie – dzięki temu pośrednio wpływają również na pozycjonowanie witryny.

Linki nofollow stosowane są w linkach sponsorowanych artykułów lub w odnośnikach do reklam. Nofollow stosowany jest również w przypadku niewartościowych dla robotów podstron w obrębie głównej domeny – np. polityka cookies, rejestracja, logowanie, koszyk, regulamin itd. Atrybut nofollow jest również automatycznie dodawany do wpisów na forach czy w komentarzach do artykułów na blogach – wszędzie tam, gdzie w przeciwnym razie łatwo byłoby spamować. Również linki pochodzące z mediów społecznościowych mają automatycznie atrybut nofollow.

Naturalny profil linków

Brak bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie nie oznacza jednak, że nie należy stosować linków nofollow. Wręcz przeciwnie – stosowanie nofollow równoważy linki dofollow i zapewnia konieczny balans. Profil linków powinien być bowiem naturalny i zawierać oba ich rodzaje. Dlatego też nie powinieneś skupiać się jedynie na linkach dofollow. Co więcej, algorytmy Google są w stanie wyłapać strony, które pozyskują linki w nienaturalny sposób. W rezultacie działania mające na celu zdobycie jedynie linków dofollow z pominięciem nofollow mogą więc przynieść więcej złego niż dobrego, a na takie strony mogą zostać nałożone kary.

Jaki atrybut posiada dany link?

Jak dowiedzieć czy dany link posiada atrybut nofollow czy dofollow? Konieczne w tym celu będzie sprawdzenie kodu źródłowego strony. Na pierwszy rzut oka nie da się zobaczyć różnicy. By to sprawdzić, trzeba otworzyć kod danej strony. Naciśnij prawy klawisz myszy i wybierz polecenie „pokaż źródło strony” (lub skrót klawiszowy CTRL+U) oraz skrót klawiszowy CTRL+F z adresem odnośnika. Inny sposób to kliknięcie w link prawym klawiszem myszy i wybranie opcji „zbadaj”.

Jeśli widnieje w nim zapis <a href=” www.nazwastrony.pl”>Link</a> lub <a href=”www.nazwastrony.pl” rel=”dofollow”>Link</a> (oznacza to, że linkowi został przypisany atrybut dofollow. Natomiast <a href=”www.nazwastrony.pl” rel=”nonfollow”>Link</a> luv <a rel=”nofollow” href=”www.nazwastrony.pl”>Link</a>oznacza atrybut nonfollow. Jeśli link nie posiada w kodzie ani atrybutu nofollow ani dofollow to znaczy, że jest to link dofollow, który jest atrybutem domyślnym.

Co ciekawe, strony oparte na WordPressie automatycznie zamieszczają linki z atrybutem dofollow. Można to jednak ręcznie zmienić – należy kliknąć wtedy w edytorze tekstu wejść w zakładkę html i obok linka wpisać rel=nofollow. Wtedy linkowanie nie będzie przekazywać części mocy strony. Natomiast jeśli chodzi o komentarze, domyślnie ustawiony jest w nich atrybut nofollow.

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.


    Click to rate this post!
    [Total: 0 Average: 0]
    Our Score