E-commerce kwitnie. Jest to branża, która w ostatnich latach zaliczyła naprawdę ogromny rozwój. Zwłaszcza pandemia koronawirusa przyczyniła się do wzrostu zainteresowania sprzedażą internetową ze strony konsumentów. Ludzie chętnie dokonują zakupów przez Internet, zachęceni oszczędnością czasu oraz prostotą tej formy kupowania. Wraz z popytem wzrasta również podaż. Branża rozwija się prężnie, a sklepy muszą ze sobą konkurować, by przyciągnąć uwagę klientów. Co zrobić, by odróżnić się od konkurencji i sprawić, że konsument zdecyduje się na zakup właśnie w Twoim sklepie? Do osiągnięcia tego celu z pewnością przydadzą się pozytywne opinie dotyczące danych produktów w sklepie internetowym. Zdecydowanie warto więc zadbać o opinie o produktach.
Opinie pochodzą ze sklepu Decathlon
Większość osób, planując dokonać zakupu danego produktu szuka opinii o nim w Internecie. Według badań przeprowadzonych przez BrightLocal jest to aż 97% konsumentów! Taki wynik naprawdę robi wrażenie.
Oczywiście zapoznawanie się z recenzjami przed kupnem dotyczy głównie droższych zakupów – elektroniki, sprzętu turystycznego, sprzętu gospodarstwa domowego, luksusowych kosmetyków itd. Pochlebne opinie mogą przekonać konsumentów do podjęcia ostatecznej decyzji i dokonania zakupu, zwłaszcza kiedy do wyboru są opcje z różnych firm – a wiadomo, w dzisiejszych czasach w przypadku znacznej większości produktów konkurencja jest spora. Dlatego też posiadanie opinii produktowych w sklepie internetowym to nie tylko możliwość, ale wręcz konieczność. Oczywiście zakładając, że zamierzasz zwiększyć konwersję i sprzedać w swoim e-commerce.
Opinie pochodzą ze strony Waterdrop
Jak zdobywać opinie klientów? Oczywiście część właścicieli sklepów internetowych uznaje, że klient sam podzieli się opinią i nie robi nic, by go to podjęcia tego działania zachęcić. Nie jest to jednak właściwy sposób myślenia, ponieważ ludzie najchętniej dzielą się swoją opinią wtedy, kiedy produkt nie spełnia ich oczekiwań i mają co do niego jakieś zarzuty. Kiedy coś nam się nie podoba to chętnie narzekamy, a kiedy wszystko zgadza się z opisem – zadowoleni korzystamy z produktu i nie dzielimy się opinią z innymi. To popularne postępowanie, z którym nie ma co walczyć – tak po prostu działa natura ludzka. Nie znaczy to jednak, że sklep internetowy nie może w jakiś sposób zachęcić klienta, by ten był bardziej skory napisać kilka pochlebnych słów o produkcie.
Najprostszy sposób zyskania nowych recenzji to po prostu poproszenie o nie. Prośba taka może być zawarta pod produktem, na początku jego opisu. Z pewnością część osób, widząc taki komunikat, postanowi wyrazić swoją opinię dotyczącą zakupu.
Mało kto będzie wracał do sklepu internetowego specjalnie po to, by wystawić pochlebną opinię. Co innego, kiedy link zostanie do niego bezpośrednio wysłany przez sklep internetowy. Kilka dni po zakupie, kiedy klient odbierze już paczkę z zakupionym produktem, dobrym pomysłem będzie wysłanie mu maila, w którym zawarte będą podziękowania za zakupiony towar wraz z prośbą o podzielenia się swoją opinią. Takie przypomnienie zwiększa szansę na otrzymanie opinii. Po jakimś czasie można wysłać klientowi jeszcze jednego maila przypominającego.
Jeszcze bardziej spersonalizowaną prośbą będzie dołączenie podziękowania bezpośrednio do wysłanej paczki. Taka wiadomość, wzbogacona o estetyczną formę graficzną, to prosty sposób na podziękowanie klientowi za dokonanie zakupu i wybranie Twojej firmy. Podziękowanie to może powinno zostać wzbogacone o prośbę dotyczącą podzielenia się opinią o produkcie. Z pewnością wiele osób zostanie skutecznie zachęcone taką miłą, spersonalizowaną niespodzianką i będzie bardziej skore do wyrażenia swojej opinii w Internecie.
Wykorzystaj możliwości remarketingu i przypomnij się swoim klientom na ich social mediach wraz z prośbą o podzielenie się opinią dotyczącą niedawno zakupionego produktu.
Oczywiście poza samym przypomnieniem, do napisania recenzji, klienta można skutecznie zachęcić. Dobrym pomysłem może okazać się na przykład zaoferowanie rabatu w zamian za napisanie recenzji, darmowej wysyłki kolejnego produktu lub dostępu do ekskluzywnych promocji czy programów lojalnościowych. Kolejnym przykładem zachęcenia klientów do podzielenia się swoimi opiniami może być również urządzenie konkursu na najlepszą recenzję, w którym do wygrania są atrakcyjne nagrody.
Jak zdobyć pozytywne opinie w sklepie internetowym? Zawsze pamiętaj o poniższych kwestiach:
Opinie dotyczące produktów w sklepie internetowym to bez wątpienia niezwykle ważny element prowadzenia działalności e-commerce. Każdy właściciel sklepu internetowego powinien dołożyć wszelkich starań, by zdobyć ich od swoich klientów jak najwięcej. Dzięki temu wzrasta nie tylko zaufanie potencjalnych klientów do sprzedawcy oraz są oni bardziej skorzy do dokonania zakupu. Recenzje mają również pozytywny wpływ na SEO i przyczyniają się do wzrostu danej pozycji w wynikach wyszukiwania.