Blog

Pop-upy czyli wyskakujące okienka – czy warto je stosować?

Pop-upy to pojawiający się element strony www, którego nie sposób przegapić. Mimo to niektórym kojarzą się z nachalnie wyskakującymi reklamami i zniechęcają do dalszego przeglądania witryny. Jakie są korzyści, a jakie zagrożenia wiążące się z posiadaniem pop-upów na stronie? A jeśli już się na nie zdecydujesz, to jak je zoptymalizować, by przynosiły oczekiwane rezultaty?

Te złe, wyskakujące reklamy!

Na pop-upach widzieliśmy już różne rzeczy. Na ogół znajduje się w nich formularz do wypełnienia, z zachętą do subskrypcji newsletterowej lub w celu szybkiego kontaktu telefonicznego z doradcami firmy. Czasem jednak są tam po prostu super oferty, mega rabaty lub nowości, a te już kojarzone są z reklamami.

Tymczasem my, Polacy, za reklamami nie przepadamy. W zasadzie wiele krajów nie przepada, ale my jakoś szczególnie. Jak pokazują statystyki Social Media Today aż 30% internautów na świecie używa AdBlocka, czyli wtyczki do przeglądarek internetowych, która blokuje reklamy. Jeżeli przyjrzeć się danym per kraj na Statista.com, Polska jest pod tym względem na drugim miejscu na świecie. Polska ustępujemy jedynie Grekom, wśród których aż 42% stosuje blokowanie reklam (u nas 36%). Tym bardziej należy uważać na pop-upy. Czasem utożsamia się je właśnie z denerwującymi reklamami (bo nieraz nimi po prostu są).

Co ryzykujesz, stosując pop-upy i czego unikać?

Jak zapewne się już domyślasz, ryzykujesz przede wszystkim to, że użytkownik, któremu nagle pojawi się pop-up, po prostu wyjdzie z Twojej strony, by już w najbliższym czasie na nią nie wrócić. Ma to swoje dalsze konsekwencje, ponieważ jeżeli duża liczba odwiedzających Twoją stronę zachowa się podobnie, możesz stracić pozycję w wyszukiwarce. Krótki czas spędzony na stronie i duży współczynnik odrzuceń (odsetek sesji, podczas których użytkownik widzi tylko jedną stronę w Twojej witrynie i nie podejmuje z nią żadnej interakcji) mogą źle wpłynąć na Twoje pozycjonowanie.

Ponadto niektóre narzędzia do pop-upów spowalniają ładowanie się strony, a to również jest zdecydowanie niekorzystne dla SEO oraz dla cierpliwości użytkownika.

Czego unikać podczas stosowania pop-upu?

Jeżeli zdecydujesz się na umieszczeniu pop-upu na swojej stronie, tych rzeczy radzimy unikać:

  • Więcej niż jeden pop-up na stronie – nie atakuj internautów pop-upami, bo tylko rozproszysz ich uwagę, zamiast pozwolić skoncentrować się na najważniejszym przekazie. Weź pod uwagę też to, że użytkownik, który jest na Twojej stronie po raz pierwszy, widzi również okienka z informacją o plikach cookies czy pozwoleniem na wysyłanie powiadomień;
  • Zbyt wiele pop-upów w witrynie – wyskakujące okienka nie muszą być tylko na stronie głównej, ale również w innych miejscach Twojej witryny, np. na blogu. Z tego powodu mogą się różnić i może być ich więcej. Pamiętaj, by nie przesadzić, bo użytkownik, który na każdej podstronie i wpisie na blogu będzie musiał zamykać pop-upy, szybko straci ochotę na dalszą interakcję.
  • Nie wyświetlaj użytkownikowi tego samego pop-upu przy każdej wizycie. Wyobrażasz sobie, że musisz wyłączać to samo powiadomienie za każdym razem, gdy wchodzisz na Facebooka? Za pomocą cookies można stworzyć takie ustawienia, by okienka pokazywały się internaucie nie częściej niż np. raz na trzy dni czy rzadziej, lub też po prostu określoną liczbę razy.
  • Wystrzegaj się pop-upów na mobile. Jak pokazują statystyki, wyskakujące okienka na ekranie smartfonów nie są najlepszym pomysłem, a ich używanie odradza nawet samo Google. Użytkownicy mogą mieć dodatkowy problem z ich zamknięciem, z powodu dużo mniejszych ekranów niż w wersji desktopowej.

Zalety pop-upów i jak korzystać z nich efektywnie

Główną zaletą pop-upów jest to, że nie da się ich przeoczyć. Część użytkowników odruchowo klika na przycisk zamknięcia, lecz większość przynajmniej przeskanuje wzrokiem ich treść. Dlatego głównie działają one wtedy, kiedy rzeczywiście oferujesz coś ekstra. Na przykład -50% na pierwsze zakupy dla użytkownika, który zapisze się przez pop-up do newslettera. Może to być też jakaś inna niesamowita promocja lub po prostu propozycja pobrania specjalnego raportu czy ebooka.

Jest to więc doskonały sposób na generowanie leadów (budowanie bazy subskrybentów, pozyskiwanie numerów telefonów do kontaktu). Znane są przypadki, kiedy samo użycie pop-upu na stronie spowodowało miesięczny wzrost zapisów do bazy newsletterowej o 1000% w porównaniu do tego, ilu subskrybentów trafiało na listę wcześniej.

Jeżeli komunikujesz w pop-upie jakąś atrakcyjną promocję, jest spora szansa, że osiągniesz wyższą konwersję. O ile zrobisz to tak, jak należy.

Ponadto pop-upy dają możliwość przekazania najistotniejszych informacji, jak np. zmiana regulaminu danego serwisu. Można stworzyć okno z widocznym hasłem: “Zmiana regulaminu” i umieścić ten regulamin z paskiem przewijania oraz ustawić pop-up tak, by mógł go zamknąć tylko ten użytkownik, który przescrolluje cały regulamin.

Jak dobrze stosować pop-upy?

Jeżeli zdecydujesz, że chcesz korzystać z pop-upów, to mam dla Ciebie kilka rad:

  • Przygotuj ładne grafiki – pop-up musi przyciągać wzrok i zachęcać do skorzystania z oferty lub zapisu do newslettera. Warstwa wizualna jest bardzo ważna.
  • Wyświetlaj pop-upy po określonym czasie, zamiast od razu po wejściu na stronę. Daj użytkownikom możliwość, by zapoznali się z jej treścią. Po jakim czasie go najlepiej wyświetlić? Czy po 10 sekundach, czy może po minucie? Na to nie ma jednej odpowiedzi. Śledź w Google Analytics współczynnik wyjść z danej strony oraz czas na niej spędzony i testuj różne warianty, porównując ze sobą wyniki.
  • Zadbaj o dobrze widoczny przycisk, pozwalający na zamknięcie pop-upu. Jeżeli wyświetlona propozycja nie zainteresuje użytkownika, po prostu ją wyłączy jednym kliknięciem myszki i wróci do przeglądania witryny. Najbardziej intuicyjne będzie umieszczenie tego przycisku w prawym górnym rogu pop-upu.
  • Zawsze umieszczaj wezwanie do działania (CTA). Zadbaj o to, by każdy, komu pojawi się pop-up, wiedział, co musi zrobić, by skorzystać z Twojej propozycji.
  • Sprawdź, czy pop-upy, które stosujesz, nie wydłużają czasu ładowania się strony.

Na koniec ogromna prośba od nas: jeżeli decydujecie się na umieszczenie w pop-upie wideo, to zawsze z domyślnie wyciszonym audio! Nie ma nic bardziej denerwującego niż wyskakujące okna z włączonym dźwiękiem. Tym bardziej, że może to wręcz odbić się na zdrowiu internautów, których spora część przegląda strony w słuchawkach na uszach.

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.

    Click to rate this post!
    [Total: 0 Average: 0]
    Our Score