Pop-up nie takie straszny, jak go malują, czyli jak dobrze wykorzystać wyskakujące reklamy
O czym myślimy słysząc słowo pop-up? Zapewne większość z nas ma przed oczami natrętne okienko, które wyskoczyło na stronie internetowej i nie chce dać się zamknąć. Na dodatek przysłania czytaną przez nas treść. To prawda, pop-upy owiane są złą sławą. Jest to spowodowane nadużyciami, a także nieumiejętną konstrukcją wyskakujących okienek.
Dzisiaj postaramy się udowodnić, że pop-upy nie są jednak wcale takie straszne, jak je malują. Należy jednak pamiętać, by tworzyć je z głową. Umiejętnie skonstruowane pop-upy mogą bowiem znacząco podnieść konwersję, a co za tym idzie – zwiększyć przychody!
Czy wiesz, że dodanie pop-upów na stronie może spowodować wzrost subskrypcji aż o 1375%?
Czym są pop-upy? Podział pop-upów
Rodzaje pop-upów
Pop-up to wyskakujące okno na stronach internetowych. Możemy podzielić je na kilka kategorii.
- Pop-upy wymagające akceptacji tak zwanych „ciasteczek” – czyli plików cookies,
- Zatwierdzenie polityki prywatności i zasad użytkowania strony,
- Potwierdzenie wieku, jeśli strona przeznaczona jest tylko dla dorosłych,
- Pop-upy służące celom marketingowym – pozyskiwaniu leadów i zachęcające do podjęcia konkretnego działania.
Moment pojawienia się pop-upów
Podział rozróżniający pop-upy ze względu na moment pojawienia się, uwzględnia:
- Pop-upy, które wyświetlają się od razu po załadowaniu strony przez użytkownika. Powinny zawierać informację, która od razu zainteresuje Internautę – np. promocja -30% na cały asortyment sklepu internetowego. W przeciwnym razie mogą szybko odstraszyć internautę, który poczuje się zaatakowany zanim zdąży zapoznać się z treścią. Trzeba więc z nimi uważać!
(przykład przykuwającego uwagę pop-upu ze strony Coffeedesk).
- Pop-upy, które wyświetlają się po przewinięciu strony, kiedy mamy pewność, że użytkownik zdążył zapoznać się już z konkretną treścią i może być zainteresowany dodatkową ofertą.
- Pop-upy, które wyświetlają się, gdy użytkownik przebywa na konkretnej podstronie przez określony czas. By ustawić optymalny czas, dobrze jest skorzystać z Google Analytics, narzędzia, które pozwoli nam odkryć jak długo użytkownicy przebywają na konkretnych podstronach,
- Pop-upy, które wyświetlają się, gdy użytkownik ma zamiar opuścić stronę (śledzony jest ruch kursora). To ostatnia próba zatrzymania odbiorcy poprzez zaoferowanie mu czegoś atrakcyjnego – np. promocję produktu, który wcześnie przeglądał
Sposób pojawiania się pop-upów
Biorąc natomiast pod uwagę sposób pojawiania się pop-upów, rozróżniamy:
- Welcome mat – zakrywają całą stronę, zaciemniając ją,
- Overlay – wyświetlają się na środku ekranu,
- Banery górne – pojawiają się na górze strony, nie zakrywając przy tym treści,
- Slide-in – wysuwają się z dołu strony lub z boku, podobnie jak w przypadku banerów górnych nie zakrywają treści.
Jak powinien wyglądać dobry pop-up
Pop-up nie musi wcale irytować użytkownika. Ba! Dobrze skonstruowany, zwiększa konwersję i generuje przychód. O czym więc należy pamiętać tworząc pop-up, który zainteresuje osoby odwiedzające stronę?
Nie więcej niż 15% ekranu
Przede wszystkim pop-up nie powinien zajmować więcej niż 15% ekranu. Google każe bowiem strony, które w swoich praktykach wykorzystują intruzywne reklamy! Świadomość tego faktu powinna być punktem wyjścia przy tworzeniu wyskakujących reklam.
Brak wpływu na czas ładowania strony
Pop-upy nie mogą wydłużać czasu ładowania strony. To proste. Długi czas ładowania, znacznie zwiększa współczynnik odrzuceń.
Odpowiednia częstotliwość
Użytkownik nie powinien czuć się zaatakowany pop-upami, by nie zraził się do danej witryny. Należy więc znaleźć odpowiednią częstotliwość wyświetlania mu wyskakujących okienek. Jak to zrobić? Najlepiej za pomocą testów A/B.
Wartościowy przekaz reklamowy
Pop-up powinien przede wszystkim zainteresować użytkownika swoim przekazem reklamowym. Jak to zrobić? To proste. W krótkim, bezpośrednim tekście pokaż użytkownikowi realną korzyść, która czeka go jeśli podejmie określone działania. Zaoferuj mu zniżkę na wybrany produkt, dostawę gratis. Zaproponuj darmowy e-book. Powiadom o nowo otwartym sklepie stacjonarnym w jego miejscowości.
(przyciągający uwagę pop-up pochodzący ze strony Lush)
Estetyka i przejrzystość
Pop-up powinien zwracać uwagę, być estetyczny i przejrzysty. Postaw na jasny przekaz. Wykorzystaj prostą czcionkę. Nic też nie działa tak dobrze na wyobraźnię, jak zdjęcie.
Liczby i pytania
Stawianie pytań „Czy chcesz dostać 15% rabat na…?” i stosowanie liczb „Pobierz darmowy e-book, z którego dowiesz się jak w 5 prostych krokach…” , to sprawdzone rozwiązania, które zawsze działają.
Call to Action
Pamiętaj o dużym, widocznym przycisku „call to action” – zachęcającym użytkownika do pojęcia konkretnego działania, np. „skorzystaj z kuponu rabatowego”, czy „zapisz się do newslettera”.
Odsyłanie do właściwej podstrony
Pop up powinien odsyłać bezpośrednio do strony, która służy konwersji – na przykład do podstrony z przecenionymi produktami, która zachęci użytkownika do dokonania zakupu.
Odpowiedni moment
Pop-up nie powinien wyświetlać się w momencie, kiedy użytkownik pierwszy raz wejdzie na stronę. Internauta nie będzie bowiem wiedział, czy chce, dajmy na to, pobrać darmowy e-book, zanim nie zapozna się z treścią strony i nie dowie się, czy jest ona dla niego wartościowa. Daj użytkownikowi trochę czasu!
Urządzania mobilne
Nie zapomnij o dostosowaniu pop-upu do urządzeń mobilnych. Konieczność przewijania pop-upu w celu zamknięcia go skutecznie zachęci użytkownika jedynie do natychmiastowego opuszczenia Twojej witryny.
Testy A/B
Dobrą praktyką jest wykorzystanie testów A/B, by odkryć jaka wersja pop-upu najlepiej podniesie konwersję.
Jeśli użytkownik chce wyjść – umożliw mu to
Nie ukrywaj ikonki krzyżyka. Użytkownik powinien łatwo móc wyłączyć pop-up, jeśli nie będzie zainteresowany przekazywaną jego treścią.
Jak widać, pop-upy, wykorzystane mądrze, mogą przyczynić się do rozwoju Twojej firmy i zwiększenia konwersji. Pamiętaj jednak, by tworząc wyskakujące okienka, mieć zawsze na uwadze użytkownika. Chcesz przyciągnąć jego uwagę? Zaoferuj mu coś, co przyniesie realną korzyść, a rezultaty Cię zaskoczą!
Podobne wpisy na blogu
Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?
Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.