Blog

SemKRK #20 – relacja z warsztatów SEO i konferencji

Nie zdążył jeszcze dobrze opaść kurz po Festiwalu SEO 2022 w Katowicach, a już na miłośników rozwoju w obszarze marketingu internetowego czekało kolejne ważne wydarzenie – jubileuszowa 20 edycja konferencji SemKRK#20, która jak sama nazwa wskazuje – odbyła się w Krakowie. Z relacji dowiesz się o czym mówili prelegenci oraz czego można było się dowiedzieć podczas towarzyszących eventowi warsztatów SEO.

Fot. SemKRK

SemKRK#20 to cykliczny barcamp zrzeszający pasjonatów SEM, czyli marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Za organizację wydarzenia odpowiada krakowska agencja DevaGroup. Całość została podzielona na 3 dni – 25 i 26 października 2022 odbyły się warsztaty online, natomiast 27 października wieńcząca wydarzenie konferencja.

Warsztaty SEO – relacja

Warsztaty SEO podzielono na 6 godzinnych zajęć, które prowadzone były przez 4 prelegentów. Zajęcia miały ściśle zamknięty charakter i jeśli dobrze pamiętam, mogło się na nie zapisać maksymalnie 25 uczestników. Stąd też, omówię ogólne odczucia oraz poruszaną tematykę, bez wchodzenia w szczegóły każdego z warsztatów.

Optymalizacja stron WordPress

Zajęcia rozpoczął Jakub Zeid mówiący o „Optymalizacji stron WordPress i sklepów Woocomerce na konkretnych przykładach”. Jakub zaczął od porównania dwóch najpopularniejszych wtyczek SEO do WordPressa – Yoast oraz RankMath, wskazując na ich możliwości oraz przewagi. Okazało się, że nieco lepsze możliwości daje SEO-wcom wtyczka RankMath. Bardzo duża część warsztatów dotyczyła kwestii poprawy szybkości i wydajności serwisu postawionego na WordPressie. Poznaliśmy wiele przydatnych działań, wskazówek, wtyczek pod WP oraz gotowe linijki kodu, dzięki którym można usprawnić działanie strony. Jakub omówił na koniec najważniejsze błędy spotykane w WP/Woocommerce, wskazując m.in. tagi duplikujące kategorie, niepotrzebne treści demonstracyjne czy nadmierną liczbę zainstalowanych wtyczek.

Budowania relacji z mediami i partnershipami w B2B oraz PR, SEO i linkbuildingu za granicą

Kolejny warsztat autorstwa Kingi Edwards dotyczył „Budowania relacji z mediami i partnershipami w B2B oraz PR, SEO i linkbuildingu za granicą”. Prelegentka za fundamentalną zasadę linkbuildingu uważa tworzenie takiego contentu, aby inni chętnie do niego linkowali w naturalny sposób. Kinga podzieliła rodzaje contentu na:

  • Artykuły typu SEO.
  • Artykuły typu „Product focused”.
  • Artykuły typu „Original content”.

Każdy z powyższych typów artykułów ma swoje cele i zadania. Każdy też tworzymy w inny sposób. Przykładowo, artykuły SEO to m.in. teksty informacyjne czy alternatywy i wylistowania. Teksty typu „product focused” to m.in. przewodniki czy case studies. Z kolei artykuły typu „original content” to np. raporty i ankiety czy „opowiadanie danymi”. Każdy typ contentu ma też swoje preferowane kanały dystrybucji. Przykładowo, dla artykułów SEO jest to m.in. organic search, dla tekstów „product focused” własne kanały, np. newsetter, a dla tekstów „original content” m.in. kanały Social Media.

Fot. źródło własne

Duplikacja i kanibalizacja treści

Kolejny warsztat dotyczył „Duplikacji i kanibalizacji treści”. Podczas prezentacji Sebastian Heymann wyszedł naprzeciw branży SEO (oraz ankietom wypełnianym przez uczestników szkolenia), która duplikację treści traktuje dość jednoznacznie jako zjawisko pejoratywne, które należy zwalczać. Sebastian pokazał przykłady naturalnej duplikacji treści na stronie (np. menu czy opisy producentów) oraz przykłady treści, które „siłą rzeczy” zawsze będą duplikowane – akty prawne, teksty piosenek, opisy leków. Przytoczone zostały oficjalne komunikaty Google w kontekście duplikacji („sama duplikacja treści nie jest czynnikiem rankingowym”!). Sebastian podważył następnie kilka popularnych w branży mitów (np. że duplikacja nie jest indeksowana lub, że Google bierze pod uwagę pierwszeństwo, rozumiane jako autorstwo danej treści). Dobrą praktyką, jest wg Sebastiana większa koncentracja na linkach oraz technicznych elementach strony, szczególnie w branżach, w których trudno o unikalne treści.

Wprowdzenie do sztucznej inteligencji i NLP w SEO

Ostatni warsztat, „Wprowadzenie do sztucznej inteligencji i NLP w SEO” stanowił na tyle obszerne zagadnienie, iż podzielony został na dwie części. Prowadzący – Damian Kiełbasa, wytłumaczył czym jest NLP (przetwarzanie języka naturalnego) oraz jakie treści preferuje obecnie Google (m.in. oparte na intencji użytkownika). Następnie omówione zostały najważniejsze narzędzia służące tworzeniu treści za pomocą sztucznej inteligencji (AI). Damian (podobnie jak Milena Majchrzak 2 tygodnie wcześniej na Festiwalu SEO) przedstawił kwestię wykrywania treści generowanych i co robić, aby uchronić się przed ewentualnymi, negatywnymi konsekwencjami takich działań. Dużo miejsca poświęcono aktualizacji algorytmu o nazwie Helpful Content Uptade, a dokładniej temu jak pogodzić chęć korzystania z AI ze wspomnianym updejtem. Damian zwraca uwagę m.in. na konieczność wnoszenia nowej wiedzy do artykułów oraz popierania jej źródłami. Podsumowując, gigantyczny rozwój NLP, AI oraz modeli językowych wprowadza nas w erę semantycznego SEO i należy w jak najlepszy sposób dostosować się pod nowe reguły gry.

Druga część warsztatów prowadzonych przez Damiana dotyczyła praktycznego tworzenia treści za pomocą Contadu – platformy Content Intelligence, wykorzystującej AI.

Konferencja SemKRK#20 – relacja

Konferencja SemKRK #20 odbyła się 26 października w krakowskim Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Wysłuchaliśmy 7 wystąpień dotyczących Google Analytics, Google Ads oraz SEO. Ja w swojej relacji skupię się głównie na obszarze, jakim jest pozycjonowanie stron internetowych.

Międzynarodowy link building w branży gier hazardowych

Temat „Międzynarodowy link-building w branży gier hazardowych” przygotował Wojciech Matuła, wprowadzając uczestników w branżę, która związana jest z licznymi obostrzeniami. Prelegent opowiedział nam co nieco o branży hazardowej, a następnie o praktycznych działaniach dla klienta, np. rozpoznawaniu słów kluczowych konkurencji, harvestingu SERP, klasyfikacji konkurencji, analizie linków konkurencji oraz współpracy z wydawcami (dobrą praktyką jest np. poproszenie o dodatkowy link wewnętrzny do naszej publikacji). Wojciech przedstawił też założenia metody Parasite SEO, w tym m.in. „metodę na pasożyta” czy technikę generowania unikalnych linków afiliacyjnych oraz opowiedział o akwizycji jako jednej z metod pozyskiwania cennych linków (np. zakup subdomeny lub folderu w którymś z dużych serwisów).

Fot. źródło własne

SEO’wa selekcja narzędzi AI

Kolejnym ciekawym zagadnieniem była „SEO’wa selekcja narzędzi AI”, którą przeprowadził Mateusz Malinowski. Poznaliśmy narzędzia służące researchowi fraz oraz przede wszystkim – tworzeniu treści, co jest ostatnio bardzo głośnym tematem w branży. Mateusz przedstawił swoje odczucia dotyczące takich programów jak Open AI, Jasper oraz Rytr, wskazując na to, że sam najchętniej korzysta obecnie z Jaspera. Przedstawiono również narzędzia AI służące optymalizacji, linkowaniu wewnętrznemu oraz wytycznym technicznym. Przeprowadzone porównanie kosztów tworzenia contentu za pomocą AI oraz copywriterów, mogłoby przyprawić tych drugich o ból głowy, w związku z czym pominę dokładne wyliczenia. Jak stwierdza jednak Mateusz, idealnym połączeniem jest AI + czynnik ludzki, choćby w związku z wspominanym już Helpful Content Uptade.

Czy mamy jeszcze wpływ na wyniki wyszukiwania Google?

Jako ostatni na scenę SemKRK#20 wszedł prawdziwy „dinozaur” branży – Cezary Glijer z prezentacja pt. „Czy mamy jeszcze wpływ na wyniki wyszukiwania Google”? Prelegent z dużą dawką charyzmy i humoru, wziął na warsztat tytuły SEO, czyli tagi title. Obserwowanym od kilku miesięcy zjawiskiem jest bowiem ich zmienianie przez Google, co dotyczyć może nawet 60% witryn. Wg Google ich zmiany tytułów nie wpływają na ranking, a jedynie na wygląd, jednak Cezary pozwolił sobie przedstawić odmienny pogląd nie mając, delikatnie pisząc, najlepszej opinii o wiarygodności oficjalnych komunikatów Google. Cezary przedstawił szereg miejsc na stronie, z których Google pobiera sobie treści do title, podsumowując, że może to zrobić praktycznie z całej strony. Co zatem zrobić, żeby ograniczyć ryzyko podmiany wdrożonego przez nas tytułu? Prelegent zaproponował szereg rozwiązań, które statystycznie niwelują ryzyko zmiany tytułu, np. zastosowanie odpowiedniej długości title (nie może być ani za krótki, ani za długi) czy rezygnację z wybranych separatorów.

Podsumowując, podczas 3 dni trwania eventu, coś dla siebie znaleźli zarówno pracownicy agencji, freelancerzy, jak i właściciele i menedżerowie biznesów e-commerce. Podziękowania dla Krzysztofa Marca i całej załogi Deva Group za organizację, wszystkich sponsorów wydarzenia oraz agencji Semgence za pizzę w przerwie 😉 Do zobaczenia na kolejnej edycji!

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.

    Click to rate this post!
    [Total: 0 Average: 0]
    Our Score