SEO – co to jest? Tłumaczymy pozycjonowanie prostym językiem

Za marketingiem internetowym nieraz trudno nadążyć. Specjaliści co i rusz wprowadzają nowe pojęcia i skróty, często zapożyczone z języka angielskiego, które ciężko jest rozszyfrować. Dziś wyjaśnimy jedno z nich, a mianowicie co to takiego jest SEO?
Skąd wzięło się SEO?
Zacznijmy od tego, że według różnych źródeł na świecie istnieje mniej więcej 1,5 miliarda aktywnych stron internetowych. Jeżeli wpiszemy w wyszukiwarkę Google “sklep z obuwiem” to otrzymamy około 67 100 000 wyników. Strony te ułożone są w kolejności, która bynajmniej nie jest losowa czy alfabetyczna. Google posiada niezwykle zaawansowane algorytmy, które mają za zadanie wyświetlić nam najlepiej pasujące treści do wpisanej przez nas w pasek wyszukiwania frazy. Mimo, że wyniki wyświetlają nam się czasem po mniej niż sekundzie, to wpływ na nie mają setki czynników.
Z punktu widzenia firm, ale też instytucji publicznych, artystów, blogerów – słowem wszystkich właścicieli stron www – kolejność ma niebagatelne znaczenie. To, że użytkownik kupi dany sprzęt w sklepie A zamiast w B, może wynikać z tego, iż sklep A znalazł się o jedno oczko wyżej w wynikach wyszukiwania. I często wynika. Biorąc jeszcze pod uwagę fakt, że większość internautów nie zagląda dalej niż na pierwszą stronę wyników wyszukiwania, firmy robią wszystko, by znaleźć się jak najwyżej. Jednym z tego typu działań jest SEO. Czyli można krótko podsumować, że SEO wywodzi się z ogromnej konkurencyjności w Internecie i chęci uzyskania jak największego ruchu na swojej stronie www.
Co znaczy SEO?
Skrótowiec ten pochodzi z angielskiego: Search Engine Optimization. Tłumacząc na nasze: optymalizacja stron internetowych pod silniki wyszukiwania. Oczywiście pojęcie to nawet po przetłumaczeniu wymaga wyjaśnienia. Najprościej rzecz ujmując, SEO to wszystkie działania organiczne (niepłatne), które mają na celu poprawę widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

SEO = pozycjonowanie?
Często pojęcie SEO łączone jest z pozycjonowaniem. Używa się ich nieraz zamiennie jako synonimy. W branży nie wszyscy się z tym zgadzają i niektórzy (choć chyba są w mniejszości) uważają, że pozycjonowanie jest pojęciem szerszym. W ich opinii SEO to działania na własnej stronie WWW, a w ramy pozycjonowania oprócz SEO wchodzi też np. pozyskiwanie linków z innych domen (to również wpływa na widoczność w wyszukiwarce).
Co wpływa na wyniki wyszukiwania?
Na postawione wyżej pytanie najprościej jest odpowiedzieć, że czynników jest bardzo dużo. Wystarczy przejrzeć dokument Google z wytycznymi, jak zoptymalizować witrynę pod kątem wyszukiwarki. Jeżeli potrzebujesz wskazówek na start, to znajdziesz je poniżej.
Jak wspominaliśmy wcześniej, wyszukiwarki dążą do tego, by być jak najbardziej przyjazne dla użytkownika i wyświetlać mu tekst, który najlepiej odpowiada na zadane pytanie (frazę). Algorytmy analizują więc zawartość stron, a także zachowanie internautów po przejściu na konkretny link. Jeżeli wejdą na stronę i spędzą na niej odpowiednio dużo czasu, a w dodatku nie wyjdą od razu z witryny, lecz przejdą na inne podstrony, to oznaka, że treść jest interesująca i spełniła ich oczekiwania.
Dlatego pierwsza i główna rada jest taka, aby zawsze w prosty i możliwie jak najbardziej obszerny sposób opisywać zagadnienie, którego dotyczy strona. Jeżeli piszesz artykuł na blogu np. “Na co zwrócić uwagę przy wyborze sprzętu narciarskiego”, to przyłóż się, by jak najdokładniej wyczerpać temat, zamiast skupiać się na reklamowaniu własnych produktów.
Druga jest taka, by zrozumieć, jak ludzie korzystają z wyszukiwarek i co w nie wpisują. Następnie używać na stronie tych samych zwrotów. Tym samym zwiększamy szansę na bycie widocznym w wynikach na różne frazy i zawężamy grupę stron, z którymi konkurujemy. By to zobrazować, posłużę się przykładem z pierwszego akapitu – sklepu z obuwiem. Nie trzeba mieć żadnych specjalnych umiejętności lub korzystać z dodatkowych narzędzi, by sprawdzić, co jeszcze internauci wpisują. Google samo podpowiada (poniżej ostatniej pozycji na stronie wyszukiwań):
Po wybraniu frazy np. “bardzo tanie buty online” widzimy, że algorytmy wyszukują zdecydowanie mniej stron (chociaż wciąż bardzo dużo). Co więcej okazuje się, że być może warto założyć swój profil na Allegro i tam w nazwie i opisie produktów umieścić niektóre frazy, gdyż, jak widać, ludzie chcą uzyskać od Google linki do konkretnych przedmiotów właśnie z tego serwisu aukcyjnego.
Czy SEO jest skomplikowane i czy łatwo trafić na pierwszą stronę Google?
W teorii SEO skomplikowane nie jest, ale już w tym tekście zdążyliśmy pokazać, jak wielka w sieci jest konkurencja. Tym bardziej, że wiele stron korzysta z usług specjalistów, którzy pozycjonowaniem i marketingiem w wyszukiwarkach zajmują się zawodowo. Dlatego trafienie na pierwszą stronę Google (na frazy często wpisywane) poprzez działania SEO jest procesem niezwykle trudnym, wymagającym czasu i nakładów pracy. To nie tylko szereg czynności mających na celu dostosowanie się do wytycznych Google, ale również bieżące monitorowanie aktywności użytkowników Internetu oraz konkurencji i szybkie reagowanie na zmiany.
Podobne wpisy na blogu
Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?
Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.