Skąd brać zdjęcia na bloga?
Artykuł na bloga napisany. Tekst dopięty na ostatni guzik. Wszystko wydaje się być idealne, pozostaje tylko jedna kwestia – przydałaby się jeszcze jakaś oprawa graficzna, fotografie, które nieco urozmaicą monotonny tekst. Co najlepiej jest zrobić? Oczywiście można samemu zacząć robić zdjęcia, do tego dochodzi później wybieranie najlepszego ujęcia, obrabianie w specjalnym programie graficznym… Jak możecie się domyślić, wszystkie te działania zajmują sporo czasu. Do tego dochodzi cena sprzętu, programu graficznego. Nie mówiąc już nawet o koniecznych umiejętnościach. W ogóle najlepiej byłoby zatrudnić do pracy fotografa oraz grafika. Nic dziwnego, że, zwłaszcza w przypadku małych marek, taka opcja nie wchodzi w grę. Dlatego też w takiej sytuacji idealną opcją będzie skorzystanie ze zdjęć stockowych.
Zdjęcia stockowe – czym są?
Oczywiście skopiowanie przypadkowych zdjęć z Internetu i wrzucenie ich na własną stronę jest bezprawne. Takie zdjęcia mają prawa autorskie i nie wolno ich wykorzystywać na własny użytek. Inaczej sprawa wygląda z tzw. zdjęciami stockowymi. Stock oznacza określenie serwisu zawierającego zbiory wizualne – nie tylko zdjęcia, ale często również filmy, animacje, gify. Jest to bank zdjęć, z którego zasobów można korzystać bezpłatnie lub za niewielką opłatą, w zależności od konkretnej strony oraz konkretnej grafiki. Zdjęcia bezpłatne dostępne są dla wszystkich, płacić można albo za dostęp do całej bazy zdjęć, opłata może również dotyczyć konkretnych obrazów.
Bazy zdjęć – zalety
Korzystanie z bazy zdjęć ma wiele zalet. To rozwiązanie chętnie wykorzystywane przez blogerów czy niewielkie firmy, które nie mogą pozwolić sobie na zatrudnienie fotografa i grafika. Zdjęcia wzbogacają content, sprawiają, że treści stają się bardziej atrakcyjne wizualnie. Korzystanie z baz zdjęć jest tańsze (może być również bezpłatne) i pozwala na zaoszczędzenie dużej ilości czasu. W Internecie może znaleźć zdjęcia stockowe przedstawiające najróżniejsze obiekty i sytuacje, dlatego też szansa na to, że znajdziemy to, czego aktualnie szukamy jest naprawdę bardzo duża – mamy naprawdę dużo kategorii do wyboru.
Licencja
Obrazy stockowe najczęściej są na licencji Creative Commons Zero – CC0, choć inne licencje również się zdarzają. Zdjęcia oznaczone licencją CC0 mogą być ściągane na komputer użytkownika, a następnie przerabiane, publikowane i udostępniane w celach zarówno prywatnych jak i komercyjnych.
Portale – które wybrać?
Oto lista najpopularniejszych portali, z których można korzystać w celu znalezienia grafik na swoją stronę internetową.
Shutterstock
Największa i jedna z najbardziej popularnych baz zdjęć oraz grafik do pobrania. Dostęp do bazy jest jednak płatny – pakiety zależą od tego ile zdjęć w miesiącu użytkownik zamierza pobrać oraz od rodzaju materiałów – czy będą to same obrazy czy również ścieżki muzyczne i klipy wideo.
Free Images
Tym razem baza zdjęć, która umożliwia pobieranie zarówno darmowych zdjęć, a w przypadku kiedy żadne z nich nie spełnią oczekiwań, istnieje również możliwość pobrania płatnego zdjęcia z platformy iStock.
Canva
Poza możliwością prostego tworzenia grafik, Canva umożliwia również pobieranie darmowych i płatnych zdjęć stockowych. Wybór jest naprawdę duży.
Pixaby
Bardzo duża ilość zdjęć komercyjnych oraz bezpłatnych. Istnieje możliwość wyszukiwania grafik także w języku polskim.
Pexels
Kolejna polecana przez nas baza to Pexels.
Unsplash
Tym razem baza zdjęć z opcją wyszukiwanie jedynie po angielsku, charakteryzującą się świetną jakością dostępnych fotografii.
Gratisography
Całkowicie darmowa baza zdjęć.
StockSnap
Baza zdjęć z różnymi kategoriami, fotografie są zarówno darmowe jak i płatne.
Burst
Kolejna baza zdjęć z możliwością szukania w języku angielskim.
Powyższa lista to tylko niektóre z popularnych baz zdjęć stockowych – w Internecie znajdziesz o wiele więcej możliwości. Pamiętaj, by na swojej stronie i blogu publikować tylko zdjęcia, których pobieranie jest legalne. Zawsze zwracaj uwagę na licencję i warunki korzystania z danej grafiki.
Podobne wpisy na blogu
Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?
Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.