2019 rok – trendy i najważniejsze wydarzenia w e-commerce
Przełom grudnia i stycznia to czas noworocznych postanowień, ale także podsumowań mijającego roku. Pod lupę często możemy wziąć nie tylko swoje życie prywatne i zawodowe, czemu by jednak nie przyjrzeć się z bliska także branży e-commerce? Co ważnego wydarzyło się w 2019 roku?
Współpraca AliExpress i InPost
W 2019 roku nasz rodzimy InPost nawiązał współpracę z gigantem z Chin – już niebawem możliwe stanie się więc wygodne odbieranie przesyłek zamówionych na AliExpress w Paczkomatach. Dzięki temu wydarzeniu, InPost zdobył niezwykle cennego partnera biznesowego. Wkrótce przekonamy się jak krok ten dokładnie wpłynie na masz rodzimy rynek. Jednak jedno jest pewne. Korzystanie z azjatyckiego odpowiednika naszego polskiego Allego stanie się dla użytkowników jeszcze łatwiejsze, dlatego utrzymanie się na rynku będzie coraz trudniejsze dla rodzimego e-commerce. Ekspansja AliExpress spowoduje też dyskusje dotyczące kwestii prawnej i nieregulowanych opłat celnych.
Asystenci głosowi – voice search
Dochodzi do nas trend z zachodu, czyli wyszukiwanie informacji w Internecie za pomocą voice search – od 2019 roku możliwe jest już wyszukiwanie głosowe w języku polskim. Świat coraz szybciej pędzi do przodu, a ludzie nie lubią tracić cennego czasu. Dlatego też wyszukiwarki głosowe, które są dużo szybsze niż wyszukiwanie tradycyjne, coraz bardziej zyskują na znaczeniu. W Polsce jednak trend ten jest stosunkowo świeży – voice search zostało wprowadzone dopiero w bieżącym roku. Technologia ta wymusiła już jednak zmiany w algorytmach Google i ogólne zasady SEO – za czym świadczy aktualizacja BERT. Ma ona za zadanie jeszcze lepsze zrozumienie naturalnego języka, jakiego używa się przy wyszukiwaniu głosowym. Wyszukiwania przy użyciu voice search podają zazwyczaj więcej szczegółów, ponieważ użytkownicy chcą od razu uzyskać konkretną odpowiedź.
Póki co nie możemy jeszcze dokonywać zakupów przy użyciu voice search. Najprawdopodobniej stanie się to w roku 2020 i będzie stanowiło przełom w dokonywaniu zakupów internetowych.
Największa wpadka w Czarny Piątek
Ogromną wpadkę w Czarny Piątek zaliczyła w tym roku szwedzka firma Foreo, sprzedająca elektryczne urządzania do oczyszczania twarzy. Na skutek pomyłki, przez dwie godziny użytkownicy mogli kupić ich popularne urządzanie za jedyne 49zł, podczas gdy cena regularna wynosi 1199zł. W efekcie, firma Foreo straciła aż 10 milionów dolarów.
Rosnące znaczenie ekologii
2019 to rok katastrofy klimatycznej. Bardzo często słyszeliśmy w mediach o ociepleniu klimatu, płonących lasach Amazonii i wyspach śmieci pływających po oceanach. Jak wiedza ta wpływa na branżę e-commerce? Świadomość ekologiczna i ruch zero oraz less waste miały w 2019 ogromne znaczenie. Parlament Europejski przyjął dyrektywę zakazującą sprzedaży plastikowych wyrobów jednokrotnego użytku do 2021 roku, a firmy coraz częściej wdrażają proekologiczne praktyki. Konsumenci stają się bardziej świadomi i chętniej wybierają produkty transparentne, o naturalnym składzie, deklarujące się jako „ekologiczne”. Często o wyborze produktu danej marki decyduje już więc nie jedynie najtańsza cena, ale wpływ jego produkcji na środowisko naturalne. Konsumenci coraz częściej są skłonni zapłacić wyższą cenę za produkt, który reklamowany jest jako „eko”.
Przede wszystkim mobile
W 2019 wprowadzono mobile first indexing jako domyślną regułę porządkującą hierarchię w SERP. Pierwsze wyniki w wyszukiwarce będą zajmować więc tylko te strony, które są dostosowane do wersji mobilnej. Wynika to z coraz szybciej rosnącej popularności wykorzystywania telefonów nie tylko do wyszukiwania informacji, ale także robienia zakupów. A nie od dziś wiadomo jak ważna jest responsywność oraz UX. Jeśli więc Wasze strony nie zostały przystosowane do mobile, czas jak najszybciej to zmienić.
Najlepszy Real Time Marketing
Dobry real time marketing daje szansę na to, że reklama może stać się prawdziwym viralem. W tym roku udało się to MasterCard, który sprytnie wykorzystał moment zniesienia wiz dla Polaków wybierających się do Stanów Zjednoczonych i postanowił, potocznie mówiąc, „dopiec” konkurencji. I o ile na przykład w USA takie słowne przepychanki konkurujących ze sobą marek są na porządku dziennym, w Polsce nie zdarza się to często. Tekst o tym, że „niedługo Visa nie będzie nam już potrzebna” stał się ciekawym powiewem świeżości.
YouTube Premium
Niezwykle popularny portal i druga na świecie największa po Google wyszukiwarka internetowa wprowadziła opcję płatnej wersji – YouTube Premium, która umożliwia oglądanie filmików bez reklam oraz w trybie offline. Jednak nie tylko YouTube przeprowadza takie praktyki. Wśród konsumentów coraz bardziej popularne staje się wykupywanie abonamentów online – mogą o tym świadczyć sukcesy takich platform jak Netfilx, Spotify czy Apple Music.
Tesla sprzedaje online
Ciekawy przykład na to jak można sprzedawać online produkt, który zawsze kojarzył nam się z zakupami w salonie. W 2019 Tesla przenosiła sprzedaż do sieci, a w 2020 chce kontynuować ten proces. Zostaną zachowane nieliczne showroomy, jednak lwia część sprzedaży ma odbywać się jedynie za pośrednictwem Internetu, bez fizycznego kontaktu z autem.
TikTok
Myśleliście, że użytkownicy nie potrzebują nowych social mediów? Skądże znowu. Ostatnimi czas na rynku pojawił się TikTok i radzi sobie świetnie. Ma dopiero trzy lata i aż 1,5 miliarda pobrań, z czego w tym roku pobrano go aż 600 milionów razy. Kanał ten służy do udostępniania bardzo krótkich filmików, a stworzony został przez chińskie przedsiębiorstwo ByteDance. Tik Tok jako jedyna z pięciu najczęściej pobieranych aplikacji nie należy do Facebooka. Jest najbardziej popularna wśród najmłodszych użytkowników, tak zwanego pokolenia Z, które na co dzień korzysta z social mediów i nie wyobraża sobie życia bez Insternetu. Oczywiście jego potencjał zaczynają wykorzystywać także firmy do celów komercyjnych. W 2020 roku ten trend zapewne będzie kontynuowany, a my doświadczymy coraz większej popularności portalu TikTok.
Zakupy online – Szopi
Robienie zakupów bez wychodzenia z domu staje się coraz bardziej popularne – także tych spożywczych. Nowością w tej branży jest portal Szopi, który umożliwia zakup produktów z różnych sklepów o różnych branżach. To niezwykle wygodna opcja dla tych, którzy lubią konkretne produkty lub polują na najlepsze okazje. W dodatku dostawa jest błyskawiczna, zajmuje jedynie do dwóch godzin. Aplikacja Szopi cieszy się dużą popularnością zwłaszcza wśród osób, dla których każda wolna chwila jest na wagę złota.
Funkcja checkout na Instagramie
Wreszcie użytkownicy Instagrama mogą zakupić oglądany produkt ze zdjęcia bez opuszczania platformy. Umożliwienie konsumentom dokonywania zakupów bezpośrednio w aplikacji niezwykle ułatwi konsumentom dokonywanie zakupów i przyśpieszy cały proces. Na pewno wpływa to na komfort użytkowania i skraca czas wymagany do podjęcia decyzji.
Jak widzimy, rok 2019 obfitował w liczne wydarzenia i trendy związane z branżą e-commerce. Należy jednak pamiętać, że żyjemy dynamicznie zmieniających się czasach i każdy rok przynosi coś nowego. Prognozy na 2020? Na pewno dalszy rozwój voice search w Polsce, także wykorzystywany do dokonywania zakupów. W skali globalnej natomiast wierzymy, że wciąż utrzymywały się będą trendy związane z ekologią, świadomą konsumpcją oraz zero i less waste.
Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?
Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.