Blog

Wyszukiwanie głosowe – trend przyszłości

Uważa się, że wyszukiwanie głosowe, czyli voice search, to jeden z najważniejszych trendów przyszłych lat, który sukcesywnie będzie nabierać coraz większego znaczenia. To zjawisko, które w krajach Europy Zachodniej czy w Stanach Zjednoczonych ma już duże znaczenie, natomiast w Polsce dopiero się rozwija. Nic dziwnego – wyszukiwanie głosowe w języku polskim jest bowiem dostępne dopiero od stycznia 2019 roku – a takie trendy potrzebują przecież czasu, by ludzie na dobre się z nimi oswoili. Natomiast w języku angielskim, Google wypuściło pierwszą mobilną aplikację obsługującą wyszukiwania głosowe już w 2009 roku, a usługa Google Voice Search, która funkcjonuje do dzisiaj powstała w roku 2012. Dlatego też w krajach anglojęzycznych, wyszukiwarki głosowe są dużo bardziej popularne.

Wyszukiwanie głosowe – korzystanie

Jak skorzystać z wyszukiwarki głosowej? Wystarczy nacisnąć ikonkę mikrofonu na stronie wyszukiwarki. Można korzystać z tej opcji zarówno na komputerze jak i telefonia, chociaż wersja mobile jest dużo bardziej popularna. W przypadku opcji desktopowej, konieczne jest posiadanie mikrofonu oraz udzielenie zgody Google na korzystanie z niego. Następnie musimy powiedzieć „OK Google” i zdać pytanie.

Możliwe jest także skorzystanie z inteligentnych głośników Google Home, Amazon Echo lub inteligentnych asystentów mobilnych, które odpowiadają ludzkim głosem na pytania:

  • Asystent Google – Google Home, telefon Pixel, urządzania z Androidem 6.0+, aplikacje na iOS i Androida,
  • Cortana Microsoft – Windows 10, Windows phone, Xbox One, iOS i Android,
  • Siri Apple – Apple IPhone, IPadm, IPod.

Najpopularniejszymi asystentami głosowymi na świecie są obecnie Google Assistant oraz Alexa Amazon.

wyszukiwanie głosowe

Na czym polega wyszukiwanie głosowe?

Kiedy korzystamy z wyszukiwania głosowego, proces wygląda następująco: zadajemy pytanie, następuje przekonwertowanie wypowiedzi na tekst pisany, wykonanie zapytania przez algorytm oraz wyświetlenie trafnych wyników. Natomiast kiedy korzystamy z pomocy asystenta głosowego na początku musimy wyraźnie zadać naszemu asystentowi pytanie. Następnie pytanie zostaje przetworzone, a asystent udziela trafnej odpowiedzi na podstawie zaindeksowanych stron. Algorytm czyta fragmenty zawierające odpowiedź, tzw. featured snippets – pozycja zerowa. Jest to odpowiedź znajdująca się ponad organicznymi wynikami wyszukiwania. Co to dla nas oznacza? Okazuje się, że w przypadku wyszukiwani głosowych bycie w TOP10 traci na znaczeniu. Liczy się tylko pozycja TOP1. Ciekawostką jest, że Asystent Google wyświetla jedynie wyniki organiczne, a płatne – pomija. Nie wiadomo jednak ja sytuacja ta zmieni się w przyszłości.

Wyszukiwarka głosowa – kiedy z niej korzystamy?

Kiedy pomoc Asystenta Google przydaje się najbardziej? Najczęściej korzystamy z niego kiedy mamy zajęte ręce i wykonujemy inną czynność – na przykład jedziemy samochodem, gotujemy lub uprawiamy aktywność fizyczną. Asystent Google może okazać się także niezwykle przydatny dla osób niewidomych i słabo widzących.

Za pomocą Asystenta Google możemy nie tylko wyszukiwać informacje, ale także między innymi:

  • Zadzwonić,
  • Wysłać SMS,
  • Napisać i wysłać e-mail,
  • Ustawić alarm lub stoper,
  • Sprawdzić prognozę pogody,
  • Zapisać notatkę w kalendarzu Google,
  • Uruchomić mapy Google.

Optymalizacja stron pod wyszukiwarki głosowe

Biorąc więc pod uwagę trend jakim jest wyszukiwanie głosowe, konieczne jest zoptymalizowanie stron internetowych pod wyszukiwarki głosowe. Nie znaczy to jednak, że należy przebudowywać całą treść. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie udoskonalenie contentu, tak by był on też bardziej przyjazny właśnie dla voice search. Priorytetem wciąż powinna być dla nas optymalizacja pod słowo pisane.

Co należy poprawić?

FAQ i Q&A na stronie

Jak sprawić, że witryna internetowa będzie bardziej przyjazna wyszukiwaniom głosowym? Strona powinna przede wszystkim odpowiadać na wszystkie możliwe pytania, które zadają użytkownicy. Dobrym rozwiązaniem będzie więc zamieszczenie sekcji pytań i odpowiedzi na stronie – FAQ lub Q&A. Dobrze będzie też oddzielić poszczególne pytania akapitami. Tak, by asystenci mogli od razu odnaleźć jak najtrafniejsze odpowiedzi na pytania zadawane przez użytkowników. Nic dziwnego, że Google zaczęło lepiej oceniać strony wyposażone w sekcję FAQ. W przypadku sklepów internetowych, o sekcję Q&A można na przykład uzupełnić opisy produktów. By dowiedzieć się o co najczęściej pytają użytkownicy Internetu w związku z danym produktem lub usługą, możemy skorzystać z narzędzia Answerthepublic.

Frazy kluczowe long-tail – długi ogon

Musimy mieć na uwadze fakt, że wyszukując informacji z pomocą asystentów głosowych, ludzie używają innych fraz, niż podczas wpisywania zapytań w wyszukiwarkę Google. Wyszukiwania głosowe bardziej bowiem przypominają naturalną mowę. Zdania są dłuższe – to pytania, a nie bezokoliczniki zdań. Wielce prawdopodobne jest, że chcąc zjeść dobre ciasto, wpisalibyśmy w Google tekst w stylu „najlepsze ciasta Kraków”, „dobra cukiernia Kraków”. Natomiast korzystając z pomocy asystenta głosowemu, zapewne zadamy mu pytanie, tak jakbyśmy zrobili to rozmawiając z prawdziwym człowiekiem – pytanie będzie więc brzmiało „Gdzie zjem dobre ciasto w Krakowie?” lub „Gdzie jest dobra cukiernia niedaleko mnie?”. Często pojawiają się więc zapytania zaczynające się od – jak, gdzie, kiedy, co, dlaczego, kto. Ludzie pragną otrzymać bardzo trafne i precyzyjne rezultaty.

Badania pokazują, że frazy wpisywane w Google składają się zazwyczaj z jednego – dwóch słów kluczowych. Natomiast pytania zadawane asystentom głosowym składają się z około dwóch – czterech słów, a niekiedy mogą przekraczać nawet dziesięć słów. Nie ma w tym nic dziwnego. Mówiąc, wypowiadamy bowiem około 160 słów na minutę – pisząc, jedną czwartą tej wartości, jedynie około 40 słów na minutę. Oznacza to więc, że niezbędne jest wprowadzenie fraz kluczowych long tail dla swojej strony internetowej. Dlatego tez w 2013 roku pojawił się Koliber – algorytm, który odczytuje intencje użytkowników zawarte w dłuższych zapytaniach.

głośnik

Pozycjonowanie lokalne

W przypadku voice search, niezwykle istotną rolę odgrywa także pozycjonowanie lokalne. Dlaczego? Zadając pytania, ludzie bardzo często używają sformułowań takich jak „niedaleko mnie”, „obok mnie”. Interesują ich bowiem miejsca, gdzie mogą zjeść danie, na które akurat mają ochotę, skorzystać z danej usługi itd. – oczywiście najbardziej użyteczne są dla nich miejsca w okolicy, w ich najbliższym otoczeniu, nikt przecież nie ma ochoty jechać na kawę na drugi koniec miasta. Dlatego też niezwykle ważna jest optymalizacja wizytówek Google Moja Firma – tak, by informacje były jak najbardziej użyteczne na użytkowników. Powinniśmy dobrze zoptymalizować dane strukturalne, takie jak adres, telefon, godziny otwarcia itd.

Wersja mobile i responsywność

Strony internetowe powinny być dostosowane do wersji mobilnej. Jest to niezwykle istotne, ponieważ większość zapytań głosowych odbywa się właśnie przy użyciu telefonów. Strona musi także być responsywna, a czas jej ładowania jak najkrótszy, by odpowiedź mogła zostać udzielona natychmiastowo.

Protokół https i certyfikat SSL

Powinniśmy także pamiętać o wprowadzaniu certyfikatu SSL i przejściu na protokół https. Dlaczego? Nieoficjalne źródła podają, że asystenci głosowi korzystają tylko z zabezpieczonych stron. By dowiedzieć się więcej czym jest certyfikat SSL i czym różni się http od https, koniecznie zapoznaj się z naszym poprzednim artykułem.

Prognozy na przyszłość

W przeszłości ComScore przewidywało, że do 2020 roku aż 50% wszystkich wyszukiwań miało być wyszukiwaniami głosowymi. Ta prognoza jednak nie do końca się sprawdziła, choć oczywiście korzystanie z voice search staje się coraz bardziej popularne. Jednak w Stanach Zjednoczonych, aż 71% młodych osób (od 18 do 29 roku życia) używa Asystenta Głosowego, ponieważ młodzi najszybciej podłapują nowinki technologiczne. Patrząc na skale światową, obecnie jedna trzecia wyszukań w Google ma formę głosową, a liczba głosowych zapytań wzrosła aż 35 krotnie na przestrzeni ostatnich 10 lat.

Wyszukiwanie głosowe voice search na pewno będzie w kolejnych latach nabierać coraz większego znaczenia. Czy przyjmie się w Polsce? Zapewne udział wyszukiwań głosowych w wyszukiwaniach ogółem będzie stopniowo wzrastał. Pozostaje nam jednak do pokonania bariera psychologiczna. W niektórych krajach mówienie do telefonu – by wyszukać informacje lub nagrać wiadomość na Whatsappie w miejscach publicznych jest na porządku dziennym. W Polsce z opcji tych wolimy jednak póki co korzystać w domu lub samochodzie.

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.

    Click to rate this post!
    [Total: 0 Average: 0]
    Our Score