Blog

Wyszukiwanie zaawansowane Google – operatory, których możesz nie znać.

Jak szukać w Google?

Google praktycznie codziennie służy nam do wyszukiwania różnorodnych informacji. Wystarczy kilka sekund, by zdobyć dostęp do ogromnej bazy wiedzy z niezliczonej ilości źródeł. Ilość informacji umieszczona w Internecie jest jednak tak ogromna, że łatwo może przytłoczyć każdego użytkownika. Często zdarza się, że ograniczamy się do przejrzenia kilku pierwszych wyników, nie wiedząc, że informacja, która jest dla nas cenna znajduje się dopiero na którejś z kolei stronie Google! Dlatego też warto znać kilka prostych „sztuczek”, które ułatwią filtrowanie wyników wyszukiwania oraz sprawią, że te staną się one dużo bardziej precyzyjne. Każdemu, kto chce wyszukiwać jak najdokładniejszych odpowiedzi na swoje zapytania, przyda się znajomość tak zwanych operatorów Google – czyli specjalnych formuł ułatwiających wyszukiwanie. Dzisiaj przedstawiamy kilka prostych operatorów, których znajomość przyda się każdemu użytkownikowi Internetu.

Operatory Google – czym są operatory?

Szukanie po frazie

By wyszukać konkretną frazę, skorzystaj z operatora „”, np. „O psie, który jeździł koleją”. Stosując cudzysłów, masz pewność, że wyszukiwarka pokaże Ci dokładnie to, czego szukasz – chociaż trzeba przyznać, iż obecnie wyniki wyszukiwania Google są tak precyzyjne, że w większości przypadków niezastosowanie cudzysłowu niewiele zmieni. Pamiętaj jednak, że korzystając z tego operatora, wśród wyników wyszukiwania nie znajdą się strony, na których słowa w pożądanym haśle występują w odwrotnej kolejności. Po co jednak w ogóle stosować cudzysłów skoro w większości przypadków pominięcie go nie spowoduje różnicy w wyświetlanych wynikach?

Zastosowanie cudzysłowu przyda się w przypadku wyszukiwania nazw własnych, tytułów, konkretnych fragmentów (np. cytaty, teksty piosenki). To także idealny sposób, by odkryć czy żadna ze stron nie ukradła naszego contentu! Dzięki zastosowaniu cudzysłowu można więc łatwo namierzyć plagiat.

Wykluczanie

Wykluczanie przyda się nam w przypadku, gdy z wyników wyszukiwania chcemy wykluczyć daną frazę, np. Władca Pierścieni -film (ponieważ interesują nas wyniki wyszukiwania dotyczące jedynie powieści). Musimy jednak pamiętać, by przed „film” nie stawiać spacji, ponieważ wtedy funkcja nie zadziała.

operator wykluczenie

Operator „lub”

Operatora OR (czyli lub) używamy kiedy chcemy, by wyszukiwarka wyświetliła nam wyniki dotyczące dwóch haseł – np. denim OR jeans. Musimy pamiętać, by operator OR został napisany wielkimi literami, by nie został potraktowany jako słowo.

operator OR

Fraza kluczowa w tekście

By Google wyświetliło nam wyniki posiadające pożądaną przez nas frazę w treści strony, należy użyć operatora allintext, np. allintext:prowadzenie bloga firmowego. Mamy wtedy pewność, iż dana fraza pojawi się w tekście, a nie tylko w meta description czy w tytule.

allintext

Fraza kluczowa w tytule strony

Analogicznie, jeśli chcemy, by fraza pojawiła się w tytule, powinniśmy skorzystać z operatora allintitle, np. allintitle:jak planować wydatki.

allintitle

Fraza kluczowa w adresie

Jeśli chcemy, by fraza kluczowa znalazła się w adresie URL, przydatny okaże się operator allinurl, np. allinurl:marketing.

allinurl

Konkretny format

Jeśli chcemy, by nasze wyniki wyszukiwania miały konkretną postać – np. tylko prezentacje, pdfy itd., możemy skorzystać z operatora filetype, dzięki któremu Google wyszuka dla nas pliki w danym formacie, np. filetype:pdf marketing internetowy. Ta opcja pozwoli nam w łatwy sposób znaleźć np. artykuły naukowe.

operatory filetype

Przedziały liczbowe

By wyszukać dane występujące w ciągu liczbowym, powinniśmy użyć operatora „..”, np. Bitwy w Polsce 1200..1500. Wyniki Google będą wtedy związane ze wszystkimi bitwami odbywającymi się w tym przedziale czasowym.

przedziały liczbowe

Konkretna domena

Jeśli interesują nas jedynie strony o konkretnej domenie, w wyszukiwarkę powinniśmy wpisać np. Liczba ludności w Polsce site:gov.

operator domena

Strony o podobnej treści

Operator related:nazwastrony.pl pomoże nam odkryć strony o treści podobnej do danej witryny. To świetny sposób na odkrycie własnej konkurencji!

operator related

Definicje słów

Jeśli chcemy poznać definicję danego słowa, użyjmy operatora „define”, np. define: meta title.

operator define

Wyszukiwanie na danej stronie internetowej

Jeśli interesują nas informacje zamieszczone na danej stronie internetowej, idealnym rozwiązaniem będzie użycie operatora „site”, np. SITE:adeverest.pl long tail. Przyda się to w szczególności korzystania z bardzo rozbudowanych witryn lub takich o nieintuicyjnym menu. Samo wpisanie site:nazwastrony w wyszukiwarkę pozwoli na dostęp do wszystkich podstron zaindeksowanych w danej domenie – dzięki temu będziemy mogli np. namierzyć wszystkie podstrony z błędem 404.

operator SITE

Wyszukiwanie niepełnej frazy

Możliwe jest wyszukiwanie niepełną frazą – słowa, które zapomnieliśmy wystarczy w takim wypadku zastąpić znakiem „*”. Będzie to przydatne np. podczas wyszukiwania tekstów piosenek czy wierszy, np. płonie ognisko i szumią *.

operator *

Kiedy kolejność nie ma znaczenia

Jeśli kolejność słów w wyszukiwanej frazie nie ma znaczenia, skorzystamy z operatora „()”, np. (buty damskie sportowe).

operator ()

Operator kropka

Operator „.” zastępuje znak w słowie. Operator ten będzie przydatny kiedy np. wyszukujemy nazwisko i chcemy otrzymać wyniki wyszukiwanie zarówno w formie męskiej, jak i żeńskiej, np. Kowalsk.

operator .

Operator cache

Operator cache, cache:nazwastrony.pl pozwoli nam uzyskać dostęp do wersji witryny ostatnio zaindeksowanej przez Google – będziesz mógł dowiedzieć się jak stronę widzą roboty.

cache

Kalkulator

Google może wykonać dla nas także obliczenia matematyczne. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę formułę, a wyszukiwarka wyliczy dla nas wynik.

kalkulator

Media społecznościowe

By dotrzeć do wyników wyszukiwania związanych z mediami społecznościowymi, powinniśmy skorzystać z operatorów „@” oraz „#”. By operator zadziałał, musimy wpisać hasło w cudzysłowie np. „#yogalife”, „@agencjaseo”.

media społecznościowe

 Szukanie w Google

Przedstawione przez nas operatory to jeszcze nie wszystko, co może zaoferować nam Google, by ułatwić nam proces szukania informacji. Na początek jednak warto zapoznać się z podstawowymi opcjami – powinien korzystać z nich każdy, kto chce ułatwić sobie życie… przynajmniej w Internecie.

Na koniec kilka uwag, o których musicie pamiętać:

  • Alternatywą do wpisywania skrótów operatorów oraz rozszerzeniem będzie skorzystanie z zaawansowanego wyszukiwania Google. Wystarczy wejść na stronę Google, wybrać opcję Ustawienia -> Szukanie zaawansowane lub wpisać bezpośrednio w pasek wyszukiwarki adres https://www.google.pl/advanced_search Dzięki tej opcji możemy zawęzić nasze wyniki wyszukiwania także do stron w konkretnym języku, pochodzących z danego regionu oraz różnym statusem prawa do użytkowania.
  • Operatory można dowolnie ze sobą łączyć. Jeśli zależy nam np. na pliku w formacie PDF zamieszczonym na stronie rządowej, powinniśmy użyć dwóch operatorów np. dochody budżetu państwa 2018 filetype:pdf site:mf.gov.pl
  • Nie stawiaj spacji między operatorem, a słowem. W przeciwnym razie operator nie zadziała.

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.


    Click to rate this post!
    [Total: 0 Average: 0]
    Our Score