Jakie są najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe na świecie – ranking
Kiedy ktoś powie „wyszukiwarka internetowa”, zapewne pierwsze co przychodzi Ci do głowy to „Google”. Nie ma w tym nic dziwnego. Surfując po Internecie, w Polsce aż 98,86% użytkowników wybiera tę właśnie opcję – to naprawdę ogromny udział w rynku. Tak duży, że można nawet zaryzykować stwierdzenie, że udział pozostałych wyszukiwarek internetowych jest wręcz marginalny.
Procentowy udział wyszukiwarek internetowych w Polsce, stan na sierpień 2019
Wydawać by się mogło, że wszędzie na świecie sytuacja wygląda podobnie. Okazuje się jednak, że wcale nie jest to prawdą, a w niektórych krajach także inne wyszukiwarki internetowe dochodzą do głosu, a nawet, co może zaskoczyć – to do nich należy lwia część rynku.
Procentowy udział wyszukiwarek internetowych na świecie, stan na sierpień 2019
Pierwsze miejsce w rankingu wyszukiwarek internetowych należy niezaprzeczalnie do Google, którego nikomu nie trzeba chyba specjalnie przedstawiać. Wyszukiwarka stworzona przez amerykańską spółkę Google Inc działa od 1998 roku i monopolizuje rynek w większości krajów świata. Indeksuje ponad bilion stron WWW.
Bing
Do drugiej wyszukiwarki w rankingu należy zaledwie 2,63% udziału w rynku. Została stworzona przez amerykańską firmę Microsoft. Jest stosunkowo młoda, ponieważ powstała dopiero w roku 2009, na bazie swojego poprzednika MSN Search. Co ciekawe, posiada własny odpowiednik Google Moja Firma. Jeśli więc prowadzisz własny biznes, może warto założyć konto firmy także tam? W Polsce z wyszukiwarki Bing korzysta zaledwie 0.43% populacji. Jeśli jednak w naszym kraju liczba internautów wynosi około 28 milionów, to wciąż daje to wynik 120 400 osób. Niemała liczba, wśród której można pozyskać nowych klientów prawda?
Yahoo!
Udział Yahoo! w skali światowej to 1,8%. Powstało w USA w 1995 roku, czyli kilka lat wcześniej od obecnego lidera – Google. Jednak w 2011 wyszukiwarka stała się portalem. Co ciekawe, kraj, w którym udział Yahoo! jest stosunkowo wysoki, to Japonia – aż 20,38%.
Procentowy udział wyszukiwarek internetowych w Japonii, sierpień 2019
Baidu
To chińska wyszukiwarka, powstała w 2000 roku, która dodatkowo posiada także opcje Baidu Maps, encyklopedię internetową Baidu Baike, wyszukiwarkę plików MP3, czy system reklam Baidu Phoenix Nest – odpowiednik Google Ads.
Nie do końca z wyboru, a częściowo z przymusu, Baidu jest główną wyszukiwarką w kraju jej pochodzenia, Chinach. Przypada na nią aż 76,69% udziału rynku (Google to zaledwie 3,18%). Nie zawsze jednak tak było. W styczniu 2009 roku aż 97,65% użytkowników korzystało, podobnie jak reszta świata, z Google.
Procentowy udział wyszukiwarek internetowych w Chinach, rok 2009
Sytuacja zmieniła się diametralnie w kwietniu 2009 roku, kiedy pozycja Google zaczęła drastycznie spadać, a Baidu – wręcz przeciwnie, umacniać się. Nowa, chińska wyszukiwarka rosła w siłę. Co jednak stało się z popularnym Google?
Procentowy udział wyszukiwarek internetowych w Chinach, lata 2009-2019
W przeszłości przez lata Google współpracował z chińskim rządem w ograniczaniu dostępu obywateli kraju do niektórych informacji. Jednak w marcu 2010 roku, Google postanowił zaniechać dłuższego cenzurowania treści, co rzecz jasna nie spotkało się z uznaniem władzy i poskutkowało zablokowaniem popularnej wyszukiwarki w całym kraju.
Obecnie, w roku 2019, sytuacja wyszukiwarek w Chinach prezentuje się następująco i trzeba przyznać, że dość nietypowo w porównaniu do reszty świata.
Procentowy udział wyszukiwarek internetowych w Chinach, sierpień 2019
DuckDuckGo
To ciekawy przykład w rankingu. Powstała w 2008 roku w USA, DuckDuckGo wyróżnia się na tle konkurencji przeświadczeniem o prywatności użytkowników , która w dzisiejszych czasach dla wielu ludzi stanowi kwestię kluczową. Kto wie, może w przyszłości DuckDuckGo zyska na popularności i zacznie stanowić realne zagrożenie dla Google. Póki co jednak jego udział na świecie wynosi zaledwie 0,55%.
YANDEX.RU
To rosyjsko-holenderska wyszukiwarka internetowa, która powstała w latach dziewięćdziesiątych w Rosji. Oferuje dodatkowe opcje, takie jak: tłumacz, poczta elektroniczna, nawigator i dysk w chmurze – wszystko, czego potrzebują użytkownicy, by mieć zapewniony kompleksowy dostęp do przydatnych funkcji. YANDEX.RU jest najbardziej popularny w rodzimej Rosji – aż 45,16% udziału w rynku i drugie miejsce w rankingu wyszukiwarek w tym kraju (Google – 51,65%).
Procentowy udział wyszukiwarek internetowych w Rosji, sierpień 2019.
YANDEX.RU przyjął się także w kilku innych państwach: na Białorusi (21,15%) i w krajach dawnych azjatyckich republik ZSRR takich jak: Kazachstan (13,71%), Tadżykistan (13,08%) czy Uzbekistan (10,11%), Kirgistan (8,72%) i Turkmenistan (5,61%).
Naver
Światowy udział powstałego w Korei Południowej w 1999 portalu internetowego z wyszukiwarką Naver to zaledwie 0,13%. Wyszukiwarka jest jednak bardzo popularna na jej koreańskim rodzimym rynku, gdzie udział wynosi aż 17%.
Procentowy udział wyszukiwarek internetowych w Korei Południowej, sierpień 2019.
Ecosia
Chociaż udział założonej w 2009 roku w Niemczech Ecosii bazującej na silniku wyszukiwarki Bing to zaledwie 0,11% w skali światowej, warto zwrócić na nią szczególną uwagę. Rzeczą, która odróżnia ją od konkurencji jest jej misja – około 80% zysku zostaje przeznaczane na organizacje pożytku publicznego, które zajmują się reforestacją, czyli ponownym zalesianiem terenów. Od początku działalności udało się zasadzić ponad 66 milionów drzew – obecnie jest to około 3 drzew na sekundę. Ecosia jest używana głównie w krajach takich jak Belgia, Islandia, Szwecja, Holandia czy Szwajcaria. W czasach, w których coraz częściej dostrzegamy z jakimi problemami zmaga się nasza planeta, udział Ecosii w przyszłości może znacząco wzrosnąć.
Senzam
O ile nie ma nic bardzo dziwnego w tym, że w krajach takich jak Chiny czy Rosja, prym wiodą inne wyszukiwarki internetowe, to zaskoczyć może fakt, że także u naszych sąsiadów Czechów, Google ma dużą konkurencję w postaci czeskiej wyszukiwarki na portalu Seznam, która powstała w roku 1996, pierwotnie jako katalog stron internetowych. I o ile Google rzeczywiście z konkurentami wygrywa (83,23% udziału w rynku), to na Seznam przypada aż 13,36%, co w skali światowej jest wynikiem stosunkowo imponującym.
Procentowy udział wyszukiwarek internetowych w Czechach, lata 2009-2019.
Wnioski
W rankingu wyszukiwarek internetowych na pierwszym miejscu na świecie niezaprzeczalnie plasuje się Google i w bliskiej przyszłości zapewne się to nie zmieni. Warto mieć jednak na uwadze, że istnieją kraje, w których znaczenie innych wyszukiwarek jest dużo istotniejsze niż np. w Polsce, rynku zdominowanym przez Google. Ponadto, należy pamiętać o jak dużej skali mówimy – miliardach użytkowników. Dlatego też nawet jeśli udział jakiejś wyszukiwarki wynosi ułamek procenta – wciąż są to imponujące wielkości.
Podobne wpisy na blogu
Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?
Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.