Blog

Black hat SEO – unikaj czarnych kapeluszy!

Czy dla SEO zrobisz wszystko?

Każdy właściciel strony internetowej powinien podejmować działania, które zaprowadzą jego witrynę na szczyty wyników wyszukiwania. Większość zrobi naprawdę dużo, by znaleźć się w TOP10, a jeszcze więcej możemy poświęcić dla wymarzonego TOP3. Zanim jednak zrobisz wszystko, co w Twojej mocy, by podnieść pozycję swojej strony – zastopuj. Możesz przedobrzyć, a finalny efekt będzie zupełnie odwrotny od zamierzonego. Dowiedz się, czego NIE robić, by nie spaść na samo dno. A przynajmniej na dziesiątą stronę wyników wyszukiwania Google, gdzie zdołali zapuścić się tylko nieliczni śmiałkowie.

White, grey i black hat SEO – który kapelusz wybrać?

Czy wiesz, że działania związane z pozycjonowaniem stron dzielą się na trzy kategorie? Możemy wyróżnić white, grey i black hat SEO, które różnią się nie tylko symbolicznym kolorem, ale również konsekwencjami. Już na wstępie możemy powiedzieć, że rozsądne i bezpieczne będzie wybieranie praktyk z zakresu białego kapelusza, definitywne odrzucenie czarnego i ewentualne rozważenie szarego.

White hat SEO

White hat SEO to działania optymalizacyjne mające na celu poprawę widoczności strony poprzez tworzenie treści wartościowej dla użytkownika witryny. To tak zwane dobre praktyki SEO, których wdrażanie jest zgodne z zaleceniami Google. Dzięki praktykom white hat SEO, witryna staje się atrakcyjna zarówno dla robotów wyszukiwarek jak i dla użytkowników. Działania te mają za zadanie podnieść użyteczność strony oraz poprawić jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Są w pełni legalne, a więc nie narażają witryny na nałożenie kar. Określane są przez samo Google we wskazówkach dla webmasterów. To działania, które przynoszą stopniowe efekty, na które warto poczekać. Na white hat SEO składają się głównie:

  • Tworzenie wartościowych treści jak najlepiej dopasowanych do wyników wyszukiwania użytkowników,
  • Optymalizacja contentu pod kątem unikalności i użyteczności,
  • Prawidłowe stosowanie tagów, nagłówków,
  • Optymalizacja grafik,
  • Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych – responsywność witryny,
  • Szybkość ładowania witryny,
  • Linkowanie wewnętrzne,
  • Dbanie o User Experience, czyli UX.

Przeczytaj więcej o czynnikach wpływających na pozycję w wyszukiwarce – co to jest pozycjonowanie?

Grey hat SEO

Grey hat SEO to działania, które możemy umieścić pomiędzy w pełni legalnymi white hat SEO, a ryzykownymi black hat SEO. Są to praktyki, które przynoszą szybkie rezultaty, nie są jednak całkowicie wolne od ryzyka, niekiedy budzą też kontrowersje – ważne jest, by nie przekroczyć tej cienkiej granicy między tym, co legalne, a tym, co niedozwolone.

Zakup artykułów sponsorowanych

Przykładem popularnego działania grey hat SEO jest zakup artykułów sponsorowanych publikowanych na zewnętrznych serwisach, które wspomagają proces pozycjonowania. By nie zaliczyć tego działania do black hat SEO to muszą one stanowić wartość dla użytkownika i powinny być rozwinięciem interesującego go tematu.

Linkowanie zewnętrzne

Niektórych zaskoczyć może fakt, że nawet niezwykle popularne linkowanie zewnętrzne jest praktyką z zakresu szarego kapelusza – powinny one jednak pochodzić z zaufanego źródła. Im bardziej wartościowa witryna, na której są zamieszczone, tym lepiej dla witryny. Linkowanie zewnętrzne, pod warunkiem, że wdrożone w sposób umiejętny i profesjonalny może przynieść szybkie i bardzo pozytywne rezultaty, przyczyniając się do wzrostu pozycji strony. Problemami może natomiast skutkować umieszczenie dużej ilości linków prowadzących do witryny w krótkim czasie – takie działanie może bowiem zostać potraktowane jako spam. Linkowanie powinno być naturalne. Nie należy więc rezygnować ze wszystkich praktyk grey hat SEO – ważne tylko, by przeprowadzić je w z głową.

Redagowanie obcych treści, zakup starych domen, generowanie komentarzy

Do praktyk z zakresu grey hat SEO należy również redagowanie obcych treści i zamieszczanie ich w lekko zmienionej formie na własnej witrynie internetowej. Kolejną praktyką szarego kapelusza jest zakup starych domen w celu budowania linkbuildingu czy automatyczne generowanie komentarzy.

Bardzo ważną kwestią, którą trzeba wziąć pod uwagę, jest ryzyko aktualizacji algortmów Google – to, co dziś może być dozwolone, jutro może stać się zabronione. Musisz więc być na bieżąco, jeśli nie chcesz ryzykować.

Black hat SEO

Black hat SEO to działania niezgodne z wytycznymi wyszukiwarek, które mają na celu zwiększenie widoczności strony. Wzrost pozycji najczęściej jest jednak tylko chwilowy, a w długim okresie nierzadko prowadzi do nałożenia na stronę kar – spadek pozycji strony lub nawet całkowite usunięcie jej z wyników wyszukiwania.

Linkowanie

Jedną z najpopularniejszych praktyk black hat SEO jest umieszczanie dużej ilości linków prowadzonych do strony na witrynach niskiej jakości oraz wymiana czy kupowania linków. Do black hat SEO należą także tzw. „farmy linków” – strony, których celem jest jedynie umieszczenie na nich jak największej ilości linków prowadzących do strony.

Keyword stuffing

Kolejną częstą praktyką jest tzw. keywords stuffing, czyli przesycanie treści słowami kluczowymi. Owszem, zamieszczanie kluczowych fraz jest istotne, jednak tekst musi wciąż być przede wszystkim czytelny i użyteczny dla użytkownika – treści powinny więc być naturalne.

Cloaking

Kolejna zakazana praktyka to tzw. cloaking. Polega ona na prezentowaniu innych treści użytkownikowi oraz robotom wyszukiwarki. Część treści zostaje ukryta dla użytkownika – są to słowa kluczowe oraz linki wewnętrzne. Treści są prezentowane w tym samym kolorze co tło lub zostają napisane bardzo małą czcionką.

Ukryte linki

Zabronioną praktyką jest też ukrywanie linków pod jednym znakiem, tak by na pierwszy rzut oka nie były widoczne dla czytelnika. Niedozwolone jest też ukrywanie treści i elementów w kodzie.

Przekierowania

Niedozwolone jest także przenoszenie użytkownika ze strony, którą był zainteresowany na inną bez jego zgody poprzez przekierowania 301.

Automatyczne generowanie treści i spam

Kolejną praktyką z zakresu black hat SEO jest automatyczne generowanie treści. Roboty wyszukiwarek (oraz użytkownicy!) negatywnie oceniają również spamowanie w komentarzach – łatwo zorientować się, że to reklama, a nie prawdziwa opinia.

Podsumowanie

Zastanawiasz się jakie praktyki najlepiej będzie wdrożyć na Twojej stronie internetowej? Kusi Cię możliwość szybkiego wzrostu pozycji strony za sprawą zastosowania semi-legalnych działań? Lepiej ostudź swój entuzjazm! Pamiętaj, że Twoja strona internetowa tworzona jest przede wszystkim dla użytkowników. Jeśli zadbasz o optymalne, unikatowe i wartościowe treści, pozycja w wyszukiwarce wzrośnie. Nie warto ryzykować i narażać się na możliwość dotkliwej kary. Postaw na dobry content, by osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty! Taka decyzja przyczyni się nie tylko do wzrostu pozycji strony, ale również do poprawienia konwersji i co za tym idzie – sprzedaży. A by mieć stuprocentową pewność, że wszystkie działania optymalizacyjne będą na pewno zgodne z algorytmami Google, najlepiej jest powierzyć to zadanie profesjonalistom – takim jak my!

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.

    Click to rate this post!
    [Total: 0 Average: 0]
    Our Score