Co to jest pozycjonowanie stron?

Jeśli jesteś właścicielem firmy, to prawdopodobnie prowadzisz swoją stronę internetową. Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się dlaczego inne firmy z branży być może pojawiają się wyżej w rankingu Google i od czego to zależy? Niekiedy zdarza się, że strona sprzedająca świetny produkt jest w zasadzie niewidoczna w wyszukiwarce (odpowiedzmy sobie szczerze – kto ma czas i cierpliwość wchodzić na dziesiątą stronę w Google?). Problem polega na optymalizacji strony (a dokładniej – jej braku). Przeczytaj nasz artykuł, by dowiedzieć się czym jest SEO, na czym polega pozycjonowanie stron w Google i dlaczego gra ono kluczową rolę przy tworzeniu treści na strony internetowe.
Czy SEO to to samo co pozycjonowanie?
Już na samym początku postaramy się wyjaśnić dwa najważniejsze pojęcia i wyjaśnić, czy jest między nimi różnica. Musisz bowiem wiedzieć, że eksperci nie są co do tego zgodni. Ważne jednak jest to, by rozumieć ich znaczenie.
Co to jest SEO
SEO, (z ang. Search Engine Optimization), to optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe. Są to działania mające zoptymalizować stronę (jej treść, wygląd, kod), by była jak najlepiej (jak najwyżej) widoczna w wynikach wyszukiwania. O tej pozycji decydują skomplikowane algorytmy np. Google i należy tak dostosować stronę internetową, by one oceniły ją jak najkorzystniej. Przykładem działań SEO jest umieszczenie w witrynie fraz kluczowych (to również wyjaśniamy w dalszej części artykułu), które internauci wpisują, by odnaleźć konkretne informacje, produkty lub usługi. Innym działaniem SEO jest praca nad skróceniem czasu ładowania strony internetowej, co również wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania.
Narzędzie to ma na celu poprawę widoczności w wynikach wyszukiwania, co oczywiście skutkuje zwiększeniem ruchu na stronie internetowej, a docelowo także poprawą wyników sprzedaży. Jeżeli więc prowadzisz sklep Internetowy, bloga, czy w jakikolwiek inny sposób promujesz swoje usługi w sieci, niezwykle ważne jest dogłębne zapoznanie się z tematem – w dzisiejszych czasach pozycjonowanie jest w końcu jedną z najbardziej popularnych form promocji online!
Co to jest pozycjonowanie?
Wiele osób uważa, że pozycjonowanie to to samo co SEO, ponieważ mówiąc o obu pojęciach, ma się na myśli zdobywanie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Jeżeli jednak ktoś chce być drobiazgowy, to powie, że SEO to działania wyłącznie w obrębie Twojej witryny, natomiast pozycjonowanie jest pojęciem szerszym, bo oprócz SEO zawiera w sobie również akcje podejmowane poza stroną. Przykładem jest pozyskiwanie linków w innych serwisach i portalach (jeżeli na innych stronach www znajdują się odnośniki do Twojej strony, dla algorytmów Google jest to oznaka, że Twoje treści są wartościowe).
Choć oczywiście warto znać te pojęcia, często w rozmowie są one stosowane zamiennie. Dlatego jeżeli ktoś powie “SEO”, możesz dopuszczać możliwość, że ma na myśli działania nie tylko na Twojej stronie.
Wyniki wyszukiwania
Jest to pojęcie dosyć dosłowne i oznacza po prostu to, co pojawi się w wyszukiwarce np. Google po wpisaniu danego słowa, zwrotu czy pytania. Jest to lista stron, które wyświetlą się w określonej kolejności. Kolejność ta może wynikać z dwóch przyczyn. Jedną jest reklama – ktoś zapłacił, by jego strona wyświetlała się pewnej liczbie internautów na pierwszej stronie. Druga to rezultat algorytmów, które służą do tego, by udzielać internautom jak najdokładniejszej odpowiedzi na ich potrzeby. Stąd cała konieczność dbania o pozycjonowanie, gdyż użytkownicy, jak pokazują statystyki, klikają głównie w linki do stron znajdujących się na pierwszej stronie
Jak wspomniałem, Google chce, by wyniki wyszukiwania były jak najbardziej wartościowe dla Internauty, dlatego pokazuje wyniki w różnych formach. Poniżej parę przykładów:
- Lista linków:
2. Linki ze zdjęciem:

3. Obrazy, a pod nimi linki do stron:

W której wyszukiwarce się pozycjonować?
Obecnie najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce jest Google. Jeśli działamy lokalnie, na terenie naszego kraju, to głównie właśnie w niej powinniśmy zajmować wysokie pozycje. Jeśli natomiast nasza firma sprzedaje produkty lub oferuje usługi międzynarodowo, powinniśmy dostosować strategię do specyfiki danego rynku. Oczywiście najbardziej popularną wyszukiwarką na świecie także jest Google – przypada na nią aż 92,19% ogólnego udziału. Na drugim miejscu plasuje się Bing (2,61%), a za nim Yahoo! (1,85%) i Baidu (1,21%).
Jednak wbrew pozorom nie w każdym kraju pierwsze miejsce w rankingu wyszukiwarek zajmuje Google. Przykładowo w Chinach na pierwszej pozycji plasuje się Baidu z udziałem wynoszącym (76,42%). Powodem jest cenzura nałożona przez rząd. Podobnie w Rosji, główna przeglądarka to nie Google, a YANDEX RU (48,87%). Interesującym i bliższym nam geograficznie przykładem są Czechy, gdzie owszem, rynek jest zdominowany przez Google, ale duży udział ma także czeski Seznam (13,4%).
Ciekawą, stosunkowo nową wyszukiwarką, działającą od 2009 roku jest Ecosia, która przeznacza część zysku z reklam na sadzenie drzew w 21 krajach świata. Korzysta z niej zaledwie 8 milionów użytkowników, głównie w krajach takich jak: Belgia (0,26%), Szwajcaria (0,18%), czy Islandia (0,11%). Nie są to może imponujące wyniki na skalę światową, jednak zważywszy na pogłębiającą się świadomość ekologiczną, jej znaczenie w przyszłości może znacznie wzrosnąć.
Graf pokazujący procentowy udział wyszukiwarek w Polsce lipiec 2018 – lipiec 2019

Jak wpływać na wyniki Google? Jak pozycjonować stronę?
Przyjrzyjmy się bliżej samemu pozycjonowaniu. Mówiąc skrótowo można powiedzieć, że czynniki wpływające na pozycję strony w Google dzielimy na dwa obszary. Pierwszy z nich (tzw. on-site) jest związany bezpośrednio z samą stroną internetową. Ważna jest optymalizacja treści pod kątem merytorycznym, a także struktura kodu, warstwa wizualna i użyteczność. Natomiast drugi obszar to działania na zewnątrz strony (tzw. off-site), który polega na budowaniu wartościowej bazy linków (linkbuilding) pochodzących z obcych witryn i przekierowujących na właściwą stronę.
Czynniki on-site
Na początku skupmy się na czynnikach wewnętrznych czyli on-site:
-
Treści na stronie
Oczywiście głównym i najważniejszym aspektem dotyczącym Twojej strony internetowej jest sama jej treść. Pamiętaj, by była unikatowa i wartościowa dla czytelnika. Unikaj też duplikacji tekstów. Nie chodzi tu jedynie o niekopiowanie innych autorów, ale także o niepowielanie Twoich tekstów w kilku różnych miejscach w Internecie, by ta sama treść nie była zaindeksowana pod różnymi adresami www.
Duplikację możemy podzielić na wewnętrzną (ta sama treść na kilku różnych stronach) oraz wewnętrzną (identyczny tekst w obrębie jednej strony internetowej, na przykład na kilku różnych podstronach lub w katalogach w opisów kilku podobnych produktów). Należy wystrzegać się jednej i drugiej, ponieważ powielanie treści ogranicza pozycjonowanie strony w Google. Pamiętaj też, że proces pozycjonowania jest ciągły – raz osiągnięte rezultaty niekoniecznie utrzymają się na podobnej pozycji w przyszłości. Konieczne jest więc regularne dodawanie nowych treści oraz aktualizacja starych.
-
Słowa kluczowe
Kolejną podstawową kwestią związaną z pozycjonowaniem jest dobór właściwych słów kluczowych. To krótkie frazy, które mają jak najtrafniej opisywać naszą działalność. Są to jednocześnie wyrazy lub całe zdania, które ludzie wpisują w wyszukiwarkę. W wynikach wyszukiwania wyświetlane są strony, które są najbardziej odpowiednie dla wpisanej frazy. Ważne jest, by nie były zbyt ogólne, gdyż to właśnie one, wpisane do wyszukiwarki Google, sprowadzają potencjalnych klientów na naszą stronę internetową. Niezbędne jest więc celne określenie profilu naszej firmy oraz analiza konkurencji – jeśli nie jesteśmy jednym z największych graczy w danej branży, którzy zajmują już pierwsze pozycje wyszukiwania, powinniśmy bardziej sprecyzować słowa kluczowe, ponieważ te bardziej ogólne mogą być już „zajęte” przez silniejszą konkurencję i trudniejsze do wypozycjonowania. Dlatego też warto na początek wybrać łatwiejsze słowa kluczowe, które szybciej wypozycjonujemy. Wybierając sprecyzowane słowa kluczowe, trafimy do węższej grupy odbiorców, ale zyskamy większe prawdopodobieństwo, że nasza firma pokaże się wysoko w wynikach wyszukiwania. Poza burzą mózgów i kreatywnością, w znalezienia słów kluczowych przydatne są narzędzia takie jak Google Ads Keyword Planner czy Senuto.
Możesz też sugerować się podpowiedziami, które Google wyświetla po wyszukiwaniu:

Posłużmy się teraz przykładem, by lepiej zobrazować problem. Oferując naprawę laptopów lokalnie, na terenie swojego miasta i okolic, właściciel biznesu powinien skupić się na frazie typu „naprawa laptopów + miasto”, a nie na przykład „naprawa laptopów”. Ta druga fraza jest narażona na dużo większą konkurencję, ponieważ odnosi się do całego kraju. Potencjalni klienci w swoich wyszukiwaniach w większości przypadków będą dopisywać miasto, np. „naprawa laptopów Kraków”, by mieć pewność, że usługa znajduje się w ich lokalizacji. Słowa kluczowe powinny być też jak najbardziej precyzyjne. Serwis zajmujący się głównie wulkanizacją i wymianą opon powinien pozycjonować się na słowa „wulkanizator + miasto”, a nie „mechanik + miasto”, mimo że poza sezonem dokonuje drobnych napraw i serwisów. Frazy „wulkanizator + miasto” czy „wymiana opon + miasto” są dużo bardziej precyzyjne i jest większa szansa, że jego warsztat wyświetli się wysoko w wynikach wyszukiwarki Google i tym sposobem zdobędzie nowych klientów.
-
Ilość treści na stronie
Nie bez znaczenia jest też sama ilość tekstu znajdująca się na stronie internetowej. W tym wypadku pomocna może okazać się analiza konkurencji z top 10 wyszukiwań. Możemy prześledzić ich wpisy, długość treści oraz nasycenie słowami kluczowymi. Pisząc własne teksty spróbujmy celować w podobną ilość znaków. Oczywiście chodzi tu głównie o rząd wielkości, różnice w styku kilkadziesiąt słów mniej, czy więcej, nie maja ogromnego znaczenia dla pozycjonowania.
-
Nagłówki h1, h2, h3, h4, h5, h6
Optymalizacja nagłówków ma duży wpływ na pozycjonowanie strony. Same nagłówki są niezbędne dla publikowanej treści – przyciągają wzrok i umożliwiają szybkie przejrzenie tekstu, by łatwo nam było odnaleźć interesujące nas fragmenty. Pozwalają one również na hierarchizację tekstu i sprawiają, że staje się on bardziej czytelny. Istotnie jest również uwzględnienie w nagłówkach słów kluczowych, co podbija pozycjonowanie. Nagłówki możemy podzielić na sześć poziomów, które służą do określania ich rangi w tekście. Nagłówek <h1> jest najważniejszy, a <h6> to nagłówek najniższego poziomu.
H1 to tytuł całego wpisu, powinien zawierać informacje odnoszące się do treści artykułu oraz istotne słowa kluczowe (najlepiej na początku, ponieważ niektórzy nie doczytują nagłówków do końca, a jedynie „skanują” je wzrokiem). Wszystkie nagłówki H1 powinny być unikalne w obrębie witryny, nie można ich powielać, ponieważ może to doprowadzić do kanibalizacji słów kluczowych.
Nagłówki H2-H6, czyli śródtytuły, są mniej ważne, ale nie nieistotne. Powinny być krótkie i treściwe. Nie można przesadzić nasyceniem ich słowami kluczowymi, by nie wyglądały one sztucznie i nienaturalnie dla czytelnika (a także, by „spodobały się” robotom Google) – dobrym rozwiązaniem jest dodawanie synonimów i słów powiązanych. Nie jest konieczne używanie w każdym tekście wszystkich nagłówków aż do <h6>. Wręcz przeciwnie, w większości tekstów wykorzystuje się je maksymalnie do <h3>. Pamiętaj, że nagłówki w obrębie jednego poziomu (na przykład wszystkie <h2>) pokazują równorzędne punkty artykułu – nigdy nie stosuj więc podejścia, w którym każdy kolejny punkt ma coraz niższy poziom nagłówka!

Przykład:
Poprawnie:
<h1> Wycieczki we Włoszech</h1>
<h2>Miasta</h2>
<h3> Rzym</h3>
<h3>Florencja</h3>
<h3>Wenecja</h3>
<h2>Wyspy</h2>
<h3>Sardynia</h3>
<h3> Sycylia</h3>
Niepoprawnie:
<h1> Wycieczki we Włoszech</h1>
<h2>Miasta</h2>
<h3> Rzym</h3>
<h4>Florencja</h4>
<h5>Wenecja</h5>
<h6>Wyspy</h6>
(…)
-
Tytuł strony – title
Tytuł strony, czyli title, to fragment kodu strony, który pojawia się w trzech miejscach: w wynikach wyszukiwania, w nazwie karty w przeglądarce oraz w dodanej do „ulubionych” zakładce. Jest on niezwykle ważny dla pozycjonowania strony, dlatego też nigdy nie zaniedbuj tego punktu! Tytuł nie powinien być dłuższy niż 67-70 znaków, by był w całości widoczny w wynikach wyszukiwania, powinien też oczywiście zawierać słowa kluczowe. Tytuły stron powinny być unikalne w obrębie witryny, nie można ich powielać, ponieważ może to doprowadzić do kanibalizacji słów kluczowych.

-
Opis strony – meta description
Jest to opis strony, który zawarty jest w kodzie strony. Powinien informować on, co rzeczywiście znajduje się pod danym linkiem. Opis ten jest widoczny przez algorytmy wyszukiwarek i wpływa na pozycjonowanie. Internautom wyświetla się natomiast w wynikach wyszukiwania i nie może przekraczać 156 znaków, by mógł być wyświetlany w całości. Tutaj też konieczne jest uwzględnienie słów kluczowych, które wyświetlają się pogrubione i wpływają pozytywnie na CTR.

-
Szybkość ładowania treści
Użytkownicy Internetu niestety nie cechują się cierpliwością. Dlatego też strona nie może ładować się zbyt długo, by już na wstępie nie zniechęcać potencjalnych czytelników. Idealnie, pierwsze wyrenderowanie strony nie powinno zająć dłużej niż 1 sekundę, a wczytanie całej zawartości maksymalnie 3 sekundy. Im dłuższe wczytywanie strony, tym wyższy współczynnik odrzuceń). By zbytnio nie obciążać strony i nie wydłużać czasu ładowania, pamiętajmy o zmniejszeniu rozmiaru zdjęć przed ich publikacją. A skoro już o zdjęciach mowa – dodajmy do nich opisy alternatywne „alt”, które wyświetlą się w przypadku niemożności załadowania fotografii.
By sprawdzić szybkość ładowania naszych treści, przydatne może okazać się poniższe narzędzie https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/.

-
Adresy URL
Nie zapomnij także o optymalizacji adresów podstron. Unikaj wyświetlania przypadkowych ciągów znaków i cyfr, wielkich liter i polskich znaków. W celu oddzielenia od siebie wyrazów, adresy muszą zawierać myślniki, nie powinno się stosować podkreślników i spacji. Adresy powinny być także czytelne, krótkie i nawiązujące do zawartości podstrony (istotne jest uwzględnienie słów kluczowych). Zoptymalizowane adresy zwiększają widoczność frazy w wyszukiwarce Google, są przyjazne dla czytelników i robotów Google. W przypadku zmiany lub usunięcia adresu URL, pamiętaj o zastosowania przekierowania 301, które przerzuci użytkowników na aktualną podstronę. Ponadto, koniecznie zadbaj, by na żadnej z podstron nie pojawiał się błąd 404, ponieważ wpływają one bardzo negatywnie na pozycjonowanie naszej strony.
-
Protokół SSL
Kolejną, bardzo istotną kwestią jest posiadanie przez stronę certyfikatu SSL, który jest gwarantem bezpiecznego połączenia przy wchodzeniu na daną stronę internetową. Chroni dane osobowe, hasła, loginy, dokonane transakcje oraz korespondencję. Jakie ma to jednak znaczenie w kontekście pozycjonowania? Po aktualizacjach algorytmu Google w ostatnich miesiącach zauważyliśmy, że strony, które posiadają certyfikat SSL otrzymują od Google bonus w postaci wyższych pozycji, a strony bez SSL mogą być uznane za niegodne zaufania, co powoduje spadek ich pozycji w wyszukiwarce. Również reklamy w systemie Google Ads (dawniej AdWords) mogą być dla takich stron droższe lub nawet reklamowanie może stać się niemożliwe.
Strona z SSL:

Strona bez SSL:

-
Dostosowanie mobilne
Coraz więcej użytkowników częściej wyszukuje informacji na smartfonach, niż na komputerach. W lipcu 2019 roku w Polsce aż 61,09% udziału przypadało na smartfony i jedynie 38,17% na komputery. Dlatego też tak ważne jest, by strony internetowe były dostosowane do urządzeń mobilnych.
Użycie komputerów, smartfonów i tabletów w Polsce

Każda strona internetowa powinna mieć dwie wersje o takiej samej treści, ale różnym przystosowaniu – do komputerów oraz urządzeń mobilnych. Obie wersje znajdują się pod tym samym adresem. Ponadto, Google wprowadziło Mobile First Index, co oznacza, że wersja mobilna stała się punktem startowym, na podstawie którego ocenia się pozycję w wyszukiwarce, a wersja desktopowa jest drugorzędna.
By sprawdzić czy strona internetowa jest dostosowana do urządzeń mobilnych, można skorzystać ze strony: https://search.google.com/test/mobile-friendly.

Czynniki off-site
Przejdźmy teraz do kolejnej grupy czynników, czyli tych off-site, znajdujących się poza stroną internetową.
Linkbuilding
Linkbuilding to tworzenie wartościowych linków, które przekierowują użytkowników do naszej strony internetowej. Mogą one występować w kilku postaciach:
- jako czysty adres URL np. https://adeverest.pl/reklama-w-internecie/
- „anchor” – link, który wyświetla się w formie tekstu np. Kampanie Google Ads.
- Wezwanie do działania – Zobacz teraz!
- Cokolwiek – artykuł napisany przez Magdę
- Brandowe – AdEverest
- Połączone – Zobacz jak poprawić widoczność strony w Google
Ważne jest, by linki pochodziły z wartościowych, sprawdzonych źródeł. Portale te powinny cieszyć się wysokim poziomem zaufania algorytmu Google i nie mieć „spamerskich” linków – w takim wypadku algorytm Google mógłby przyznać nam „punkty ujemne”, a linkbuilding jedynie zaszkodziłby stronie, obniżając do niej zaufanie. Pamiętaj też, by zastosować dywersyfikację, czyli linkowanie z kilku kanałów, a nie tylko z jednego. Do linkbuildingu idealnie sprawdzą się blogi, artykuły sponsorowane czy fora internetowe. W przypadku tych ostatnich, adres do naszej witryny możemy umieścić w stopce, która pojawia się przy publikacji napisanych przez nas wypowiedzi. Oczywiście nie można pisać postów na przypadkowych forach niezwiązanych z branżą. Znajdźmy fora lub wątki tematycznie powiązane z naszą firmą i podlinkujmy np. artykuły z bloga firmowego, które poruszają dany problem. Ważne jest też, by dodać firmę do katalogów internetowych – na przykład Zumi.pl, Targeo czy Yellow Page. By zbadać backlink Twojej firmy, idealnie sprawdzą się następujące narzędzia: Majestic, Ahrefs, Google Search Console
Bądź też aktywny w social media! Załóż swojej firmie fanpage na Facebooku piszmy regularnie posty, co wpłynie pozytywnie nie tylko na pozycjonowanie, ale przybliży nas także do klientów i pozwoli zbudować społeczność.
Google Moja Firma
Dla lokalnych firm (na przykład mechanik, mała restauracja) niezbędne jest założenie konta na Google Moja Firma. Dzięki niemu ludziom łatwiej będzie odnaleźć Twoją firmę. Zakładając konto na Google Moja Firma pamiętaj o dodaniu adresu, telefonu kontaktowego, kategorii oraz godzin otwarcia. By zwiększyć popularność konta, wrzuć kilka zdjęć pokazujących Twój lokal i produkty, które sprzedajesz, lub usługi, które świadczysz. Zdobądź wartościowe opinie od klientów. Zapewne kusząca może wydać się myśl, by założyć kilka kont Google i napisać sobie samemu pozytywne komentarze. Nie daj się nabrać – roboty Google z łatwością są w stanie wykryć takie nieuczciwe praktyki.
PPC
PPC to skrót od Pay Per Click. Oznacza on płatne kampanie reklamowe w wyszukiwarkach, dzięki którym możesz wyświetlić się części internautów na pierwszej stronie, a także dotrzeć z przekazem reklamowym do tych internautów, którzy już kiedyś odwiedzili Twoją witrynę (tzw. remarketing). Tym sposobem możesz płatnie zwiększyć ruch na swojej stronie.
SEM
Search Engine Marketing to pojęcie, które obejmuje całość działań w wyszukiwarkach. Czyli w jego ramach znajduje się zarówno pozycjonowanie, jak i reklamy PPC.
Pozycjonowanie – ciągły proces
Musisz mieć świadomość, że pozycjonowanie sttron jest działaniem długotrwałym i czasochłonnym. Ważna jest więc, by pamiętać, że efekty nie pojawią się od razu, ale na pewno będą warte poświęconego wysiłku. Jednocześnie trzeba też wiedzieć, że SEO to ciągły proces. Jednorazowa optymalizacja strony niekoniecznie przyniesie oczekiwane rezultaty, ponieważ algorytm Google stale się zmienia. Ważne jest więc ciągłe doszkalanie się w temacie. Na szczęście istnieje jeszcze jedno rozwiązanie – oddanie swojej strony internetowej w ręce profesjonalistów, którzy SEO zajmują się na co dzień.
Podobne wpisy na blogu
Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?
Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.