Blog

Jak zrobić audyt SEO krok po kroku?

SEO, czyli optymalizacja strony internetowej pod wyszukiwarki internetowe stanowi obecnie jedną z najważniejszych dziedzin marketingu internetowego. Aby rozpocząć jakiekolwiek zadania, których celem jest zwiększenie widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania, należy przeprowadzić audyt. Z naszego poradnika dowiesz się jak zrobić taki audyt SEO krok po kroku i jakie rozwiązania należy wdrożyć, aby wypromować stronę internetową w wynikach wyszukiwania Google. 

Audyt SEO – co to jest?

Audyt strony internetowej pod kątem SEO to w największym skrócie mniej lub bardziej pogłębiona analiza strony internetowej, która ma wykazać czy jej poszczególne elementy są widoczne dla robotów wykorzystywanych przez wyszukiwarkę. Co więcej, audyt SEO daje odpowiedź na pytanie, czy owe elementy strony są przez algorytm wyszukiwarki „mile widziane”. Dopiero wtedy, na podstawie zgromadzonych danych, będziemy mogli rozpocząć działania optymalizujące. Ich kluczowym obszarem jest pozycjonowanie strony, tak aby wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. 

Jako że ponad 95 proc. użytkowników Internetu w Polsce korzysta właśnie z tej przeglądarki – skupimy swoją uwagę na pozycjonowaniu pod wyszukiwarkę Google. 

Komu potrzebny jest audyt SEO?

Audyt SEO zaleca się wszystkim firmom, którym zależy na wysokich pozycjach swojej strony w wynikach wyszukiwania Google. Bez audytu strony internetowej pod kątem SEO niemożliwe jest zaplanowanie dalszej strategii działania. 

Pozycjonowanie witryny internetowej obejmuje bardzo obszerny zakres zadań – od technicznych aspektów strony, wpływających na jej szybkość i przejrzystą strukturę, przez content – czyli odpowiednie treści, umiejętnie nasycone frazami kluczowymi, po linkowanie – wewnętrzne i zewnętrzne. Aby móc zaplanować powyższe działania, należy dowiedzieć się m.in.  

  • Czy strona w ogóle indeksuje się w Google? 
  • Jaką pozycję zajmuje nasza witryna na poszczególne hasła wpisywane w Google? 
  • Czy w kodzie strony występują błędy? 
  • Czy do naszej witryny prowadzą odnośniki z innych stron internetowych? 
  • Na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się nasza konkurencja? 

Podsumowując, audyt SEO stanowi pierwszy krok na drodze do realizacji przemyślanej, opartej na konkretnych danych strategii optymalizacji strony w taki sposób, aby roboty Google chętniej wyświetlały ją nad innymi witrynami. 

[sc name=”zaproszenie”]

Audyt SEO – krok po kroku

Jak zrobić audyt SEO na swojej stronie www? W kolejnych akapitach przedstawimy krok po kroku jak wygląda podstawowa analiza strony internetowej, uwzględniająca takie elementy jak: widoczność w wynikach wyszukiwania, szybkość działania strony, struktura witryny, słowa kluczowe oraz linki. 

Badanie widoczności strony za pomocą Google Search Console 

Po pierwsze, należy zweryfikować widoczność swojej witryny w Google. Może bowiem okazać się, że indeksowanie strony nie powiodło się, w związku z czym nie można jej wyszukać. W tym celu wpisujemy w pasku przeglądarki internetowej frazę: 

site:twojadomena.pl, np. site:adeverest.pl 

seo site

Jeśli nasza strona nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania, może to wynikać w najlepszym wypadku z blokady indeksowania w pliku robots.txt lub znacznika meta robots w kodzie strony, a w najgorszym – z bana od Google. Widoczność strony www może być przez Google ograniczana np. za kopiowanie treści z innych stron (duplicate content) czy zbyt duże nasycenie treści tą samą frazą (keyword stuffing). Może też zdarzyć się, że strona jest nowa i musi minąć nieco czasu, zanim zostanie zaindeksowana. 

Kolejny test to wpisanie nazwy naszej firmy w Google i sprawdzenie czy wyświetla się na 1 miejscu – zarówno w wersji desktopowej jak i mobilnej. 

Kluczowym narzędziem, w którym możemy sprawdzić widoczność strony jest Google Search Console. Uruchamiając GSC należy zweryfikować naszą witrynę (np. dodając metatag weryfikacyjny w sekcji HEAD kodu naszej strony). W Google Search Console sprawdzimy m.in. czy nasza strona wyświetla się poprawnie, na jakie słowa kluczowe najczęściej pojawia się w wynikach wyszukiwania oraz czy występują na stronie błędy 404. 

Następnie sprawdźmy czy utworzony został dla naszej strony plik robots.txt. Zrobimy to wpisując w przeglądarkę: twojadomena/robots.txt 

Na ogół plik ten będzie wyglądał w ten sposób: 

User-agent: * 

Disallow: /wp-admin/ 

Allow: /wp-admin/admin-ajax.php 

Sprawdzamy czy dyrektywa dissalow blokuje dostęp wyszukiwarki do ważnych podstron na naszej witrynie. Jak widać na powyższym przykładzie, wszystko jest w porządku i możemy przejść dalej. 

Kolejna kwestia to obecność mapy XML – zbioru plików, który pozwala Google odnaleźć wszystkie podstrony, które chcemy zaindeksować. Mapę XML możemy odnaleźć wpisując w przeglądarce:  

twojadomena/sitemap_index.xml 

Możemy też skorzystać z narzędzia Google Search Console, wchodząc w zakładkę Mapa Witryn i zobaczyć czy wszystkie podstrony indeksują się poprawnie. Jeśli występują tu jakieś błędy, GSC nam je wskaże. 

seo google search console

 

Dowiedz się więcej: Google Search Console – narzędzie dla webmasterów 

Szybkość ładowania strony – jak sprawdzić? 

Kolejnym aspektem, który powinien obejmować podstawowy audyt SEO jest szybkość ładowania strony. Jest to jeden z czynników, wpływających nie tylko na pozytywny odbiór naszej strony przez algorytmy Google, ale również przez samych użytkowników, zgodnie z dobrymi praktykami UX (User Experience). Nowe wytyczne Google w tym zakresie zawarte zostały w algorytmie Core Web Vitals z 2021 roku i warto się z nimi zapoznać (np. korzystając z naszego artykułu: Core Web Vitals – nie przegap zmian). Innymi słowy – Google dba o to, aby promowane były te strony internetowe, które są w jak największym stopniu przyjazne dla użytkowników. 

Szybkość strony możemy sprawdzić w Google Search Console, PageSpeed Insights lub w Google Analytics. Poniżej, wynik ogólny z narzędzia PageSpeed Insights: 

page speed insight

Jeśli wejście na stronę główną lub poszczególne zakładki trwa zbyt długo, najczęściej za taki stan rzeczy odpowiada któryś z poniższych czynników (lub kilka z nich): 

  • wolny serwer, na którym znajduje się strona, 
  • zbyt duża ilość kodu (często zupełnie niepotrzebnego), 
  • zbyt duży rozmiar grafik lub innych multimediów. 

Analiza słów kluczowych w wyszukiwarce Google 

Następnym etapem audytu SEO jest analiza słów kluczowych. Każda podstrona powinna posiadać grupę słów kluczowych, nakierowaną na konkretną potrzebę (intencję) osoby szukającej w Google. Powtarzające się słowa kluczowe na różnych podstronach będą dla robotów indeksujących dezorientujące. 

Dzięki przeprowadzonej analizie widoczności, wiesz już z których słów kluczowych korzysta Google, aby wyświetlić Twoją stronę użytkownikom. Narzędzia do analizy słów kluczowych pokażą Ci szacowaną liczbę wyszukań danej frazy, pozycję Twojej strony na konkretną frazę, a nawet jej konkurencyjność. Może bowiem okazać się, że w konkurencyjnej branży (np. branża wnętrzarska) dużo lepiej będzie pozycjonować się na bardziej specjalistyczną frazę, np. „oryginalne lampy do salonu” lub „kolorowe dywany”, zamiast „wyposażenie wnętrz” czy „meble do domu”. Dysponując ograniczonym budżetem trudno będzie bowiem konkurować na najpopularniejsze frazy z markami takimi jak IKEA czy OBI, co spowoduje tylko „przepalenie” budżetu. 

Innymi słowy – analiza słów kluczowych daje nam pogląd tego, gdzie jesteśmy obecnie oraz w jakich obszarach mamy realną szansę zaistnieć w sieci. Pozycjonowanie stron bez analizy słów kluczowych zawsze będzie obarczone dużą dozą przypadkowości. 

Do analizy słów kluczowych możesz wykorzystać szereg narzędzi, takich jak Google Search Console, Google Trends czy planer słów kluczowych Google Ads. Więcej na ten temat przeczytasz w poniższym artykule: 

Warto przeczytać: Słowa kluczowe – poznaj przydatne narzędzia, które pozwolą Ci je odnaleźć 

Analiza strony internetowej: struktura i treść 

Kolejnym etapem działań w ramach audytu SEO na Twojej stronie jest analiza struktury strony oraz zawartej na niej treści. Należy sprawdzić czy pomiędzy poszczególnymi podstronami Twojej strony występuje logiczna hierarchia. Intuicyjna architektura strony internetowej pozwala łatwo poruszać się po niej użytkownikom, ale również jest pomocna dla robotów wyszukiwarek. Audyt SEO powinien zatem dotyczyć tego, czy strona ma zachowaną odpowiednią hierarchię oraz czy podążają za nią adresy URL poszczególnych podstron. Przykładem dobrej, logicznej struktury adresów URL dla sklepu internetowego będą następujące adresy: 

http://www.sklepodziezowy.pl/blog/artykul/ 

http://www.sklepodziezowy/spodnie/jeansy/levis501/ 

Kolejne zadanie w ramach samodzielnego audytu SEO wymaga przyjrzenia się temu, co znajduje się w kodzie strony. Strona internetowa zawiera bowiem elementy ważne z punktu widzenia SEO, z których część jest widoczna dla użytkowników Twojej strony (np. tytuł redakcyjny, nagłówki, adres URL), a część przeznaczona dla robotów Google, co wspiera pożądane indeksowanie witryny. 

Musimy zatem sprawdzić czy każda podstrona zawiera takie elementy jak meta title (tytuł SEO) i meta description (opis SEO). Jeśli tak, to czy są one odpowiednio zoptymalizowane, np. pod kątem występowania fraz kluczowych. Należy prześledzić też występujące na poszczególnych podstronach nagłówki – z punktu widzenia SEO najważniejszy jest nagłówek H1 (np. tytuł artykułu na blogu) oraz H2-H3 (np. rozdziały i podrozdziały artykułu). Kolejny element to ALT-y, czyli alternatywne opisy tego, co znajduje się na zamieszczonych na stronie zdjęciach. 

Powyższe elementy strony możemy odszukać i sprawdzić bezpośrednio w kodzie HTML, klikając na danej podstronie kombinację klawiszy CTRL + U, a następnie szukając interesujących nas linijek kodu za pomocą CTRL + F. Jest też łatwiejszy sposób – wtyczka do przeglądarki SEO META in 1 CLICK, gdzie najważniejsze informacje dostajemy podane na tacy: 

seo dane meta

Przedmiotem audytu SEO w obszarze treści na stronie jest również kwestia powielania fragmentów treści z innych stron lub duplikowania tego samego tekstu na wielu podstronach. Zjawisko kanibalizacji treści sprawia, że roboty indeksujące Google nie wiedzą, którą podstronę należy promować na zawarte w niej frazy, co może spowodować wyświetlanie się w wynikach nie tej podstrony, na której nam najbardziej zależy.  

Linkowanie – wewnętrzne i zewnętrzne 

O linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym pisaliśmy już w kilku poradnikach na naszym blogu. W największym skrócie: 

  • linkowanie wewnętrzne obejmuje linki w obrębie serwisu, 
  • linkowanie zewnętrzne dotyczy linków prowadzących do naszej strony spoza witryny. 

Zamieszczanie linków wewnętrznych na stronie jest dalece wskazane, gdyż pomaga to robotom Google lepiej poznać strukturę naszej strony. Przy okazji – jest też bardzo pożyteczne dla użytkowników. Przykładowo, w artykułach na blogu możemy linkować do innych, zbliżonych tematycznie wpisów (tak jak np. w artykule, który właśnie czytasz 😉 lub do produktów, jeśli prowadzimy sklep internetowy.  

Dokonując audytu naszej witryny musimy sprawdzić np. czy strona główna linkuje do głównych kategorii (zakładek), czy artykuły na blogu linkują do produktów/usług lub czy linki mają odpowiednią treść. Przykładowo, linkując do stołu z naszego sklepu internetowego, podlinkowana treść powinna brzmieć np. „stół do jadalni”, zamiast „kliknij tutaj” czy „zobacz”. Osoby szukające w Google sklepu ze stołami raczej nie wpisują bowiem fraz typu „kliknij w link” (z kolei we wspomnianym meta description tego typu CTA (Call To Action) na ogół są wskazane). 

Dokonując samodzielnego audytu SEO, możemy również sprawdzić stan linków zewnętrznych, czyli odnośników, które prowadzą na naszą stronę. Służą temu takie narzędzia jak Google Search Console czy Ahrefs. Bierzemy tutaj pod uwagę przede wszystkim: 

  • liczbę linków i domen, z których te linki prowadzą, 
  • tematykę serwisów, na których znajdują się linki (czy jest zbliżona do naszej), 
  • treść linków (czy zawarte są w nich frazy związane są z naszą tematyką), 
  • siłę linków (czy pochodzą z wiarygodnych, użytecznych stron o dobrej historii). 

Czy lepiej zrobić audyt SEO samodzielnie czy zlecić agencji?

Jak możesz się domyślać po lekturze artykułu, audyt SEO to zadanie, które wymaga podjęcia szeregu rozmaitych działań z wykorzystaniem co najmniej kilku narzędzi, jak np. Google Search Console. Jeśli dobrze poruszasz się w świecie stron internetowych i szeroko rozumianej analityki, sporządzona na podstawie tego artykułu ocena strony z pewnością będzie pomocna i pozwoli samodzielnie wdrożyć korzystne zmiany lub zrozumieć działania podejmowane przez agencję marketingu internetowego. 

Z drugiej strony, jeśli prowadzisz dużą firmę w konkurencyjnej branży, popularny sklep internetowy lub po prostu nie masz czasu, chęci lub umiejętności by samodzielnie przeprowadzić audyt SEO swojej strony – warto skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji. Firmy zajmujące się pozycjonowaniem dysponują doświadczeniem w zakresie pozycjonowania oraz mają dostęp do bardziej specjalistycznych, płatnych narzędzi. Dzięki temu możliwa jest znacząca poprawa wyników Twojej strony w wyszukiwarce Google nawet po kilku miesiącach, a w konsekwencji – powiększenie bazy potencjalnych klientów. 

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.


    Click to rate this post!
    [Total: 1 Average: 5]
    Our Score