Blog

Słowa kluczowe – poznaj przydatne narzędzia, które pomogą Ci je odnaleźć

Jak skutecznie dobierać słowa kluczowe?

W dzisiejszych czasach, kiedy chcemy pozyskać daną informację, najczęściej odpowiedzi szukamy w sieci, wpisując interesującą nas frazę w wyszukiwarkę internetową. Niektóre zapytania mają na celu zdobycie konkretnej wiedzy, np. „Polska liczba mieszkańców” lub „Wielkanoc 2021 data”. Duża część z nich ma jednak potencjał sprzedażowy, np. „apteka Kraków, „buty sportowe”, „pomysły na prezent”. Są to tak zwane słowa kluczowe – hasła, które internauci wpisują w wyszukiwarkę, najczęściej Google (chcesz dowiedzieć się jakie są alternatywy dla Google? Przeczytaj nasz poprzedni artykuł!).

Dlatego też tak niezwykle ważne jest znalezienie jak najtrafniejszych słów kluczowych, które dokładnie opisują sprzedawane przez Ciebie produkty lub świadczone usługi – by potencjalni klienci mogli łatwo i szybko znaleźć Twoją firmę w sieci.  Jednym z pierwszych etapów prowadzenia i reklamowania firmy w sieci powinno być więc znalezienie trafnych słów kluczowych.

Jak się do tego najlepiej zabrać?

Analiza działalności

Najpierw musisz dogłębnie przeanalizować swoją działalność. Na czym się ona opiera, jakie są jej główne filary, co sprzedajesz? Pomyśl o słowach ogólnie opisujących Twoją firmę oraz także tych bardzo szczegółowych.

Załóżmy, że prowadzisz sklep z biżuterią. Sprzedajesz jednocześnie stacjonarnie w Krakowie, ale także wysyłasz produkty na teren całej Polski. Pomyśl, wpisując jakie słowa kluczowe w wyszukiwarkę, Internauci znajdą Twoją firmę?

Bardzo ogólnym słowem kluczowym będzie w tym wypadku „biżuteria”. Jest to jednak bardzo trudne słowo do wypozycjonowania – istnieje duże ryzyko, że jako pierwsze w wynikach wyszukiwania pojawią się strony dużych konkurentów, którzy dominują na rynku. Słowa kluczowe możemy stopniowo zawężać, np. ”biżuteria Kraków”, „biżuterii damska” (te hasła wciąż są dość ogóle i trudne do pozycjonowania), „biżuteria damska Kraków” (sprawdzi się przy wyszukaniach lokalnych), „kolczyki złote”, „kolczyki wkrętki złote kulki”, „delikatne kolczyki wkrętki z kamieniami szlachetnymi”. Jak widzimy na powyższym przykładzie, słowa kluczowe mogą cechować się różną szczegółowością. Co to oznacza?

Słowa kluczowe ogólne, np. „biżuteria”

Pozycjonowanie się na ogólne słowa kluczowe ma sens kiedy jesteśmy jednym z głównych graczy na rynku. W przeciwnym przypadku, takie rozwiązanie będzie drogie i zapewne nieskuteczne. Jeśli oferujemy dobro tak powszechne, jakim jest biżuteria, pozycjonowanie się na ogólne słowa kluczowe może nie być najlepszym pomysłem. Dlaczego? Jeśli użytkownicy wpiszą w wyszukiwarkę samo słowo „biżuteria” jako pierwsze wyświetlą się im strony konkurencji, które ciężko dogonić.

Oczywiście sprawa ma się zupełnie inaczej jeśli jesteśmy jednym z największych graczy na rynku i nasza strona ma bardzo mocną pozycję w Google. Wtedy pozycjonowanie się na ogólne słowa kluczowe jest jak najbardziej pożądane.

Słowa kluczowe tzw. długi ogon lub long tail, np. „srebrne kolczyki koła”

Załóżmy, że Twój sklep z biżuterią sprzedaje głównie kolczyki. Mało tego, idąc dalej można powiedzieć, że wszystkie kolczyki łączy podobna charakterystyka – są raczej małe, wykonane z metali szlachetnych. W tym wypadku dobrze może sprawdzić się pozycjonowanie na tzw. długi ogon (long tail) – czyli frazy kluczowe składające się z dwóch lub więcej słów. Przykładami mogą być „delikatne złote kolczyki”, „srebrne kolczyki koła”. Konkurencja dla tych precyzyjnych słów kluczowych jest mniejsza. Istnieje więc większe prawdopodobieństwo, że Twoja strona wyświetli się u samej góry wyszukań, a klienci trafią właśnie na Twój sklep szukając konkretnego typu biżuterii. Pamiętaj jednak, że strategię długiego ogona (long tail) warto jest wcześniej zaplanować i przygotować pod nią strukturę sklepu.

Nazwa miejscowości – frazy dla biznesów lokalnych

Jeśli prowadzisz lokalny biznes, na przykład kawiarnię czy restaurację, dobrze będzie dodać do słów kluczowych nazwę miejscowości, np. „kawiarnia Kraków”, „cukiernia Nowa Huta”. Ciekawostką jest, że wpisując w wyszukiwarkę Google „kawiarnia Kraków” i „kawiarnia”, wyniki będą tożsame, pod warunkiem, że przebywamy akurat w tym mieście. Google odczytuje naszą lokalizację i na jej podstawie pokazuje nam konkretne pozycje. Dodanie nazwy miejscowości do słów kluczowych przyda się w wypadku, gdy ludzie z innych rejonów wpisują w wyszukiwarkę takie frazy, by, przykładowo, zebrać listę miejsc do odwiedzenia w mieście, do którego planują przyjechać na wycieczkę – czyli szukają pozycji nie znajdujących się w obrębie ich obecnej lokalizacji.

Umieszczenie słów kluczowych

Miejsca na stronie internetowej, w których pojawiają się słowa kluczowe, to bardzo istotna kwestia. Bardzo ważne jest odpowiednie nasycenie tekstów na stronie słowami kluczowymi. Przede wszystkim niezwykle ważne są:

  • tytuł strony,
  • nagłówki H1 aż do H6 (choć najważniejsze są nagłówki H1-H2),
  • nazwy oraz opisy alternatywne dodawanych obrazów,
  • opis strony,
  • treść strony.

O wszystkich tych elementach pisaliśmy szczegółowo tutaj – Co to jest pozycjonowanie stron?

Kombinacje słów kluczowych

Pamiętaj o zastosowaniu jak najróżniejszych kombinacji Twoich słów kluczowych. Miej na uwadze to, że internauci będą wpisywać frazy zmodyfikowane, odmienione przez przypadki itd. Ważne jest więc uwzględnienie różnych wariantów słów kluczowych, które jak najlepiej opisują Twoją działalność. Najprościej, możesz skorzystać z podpowiedzi wyszukiwarki Google lub spojrzeć na sugerowane słowa, które wyświetlają się u dołu strony z wyszukaniami.

wyniki wyszukiwania Google
wyniki podobne

Narzędzia

Oczywiście, poza własną kreatywnością i pomysłowością, do wyboru właściwych słów kluczowych idealnie sprawdzą się liczne narzędzia dostępne na rynku. Oto niektóre z nich:

Google Search Console (dawne Google Webmasters Tools)

Google search console

Google Search Console jest bezpłatnym narzędziem, dzięki któremu możliwe jest monitorowanie strony internetowej w wynikach wyszukiwanie Google. Na szczególną uwagę zasługuje Raport Analityka Wyszukiwania, który pozwala na sprawdzenie na jakiej pozycji znajduje się nasza strona, liczbę wyświetleń strony w wyszukiwarce, stosunek kliknięć do wyświetleń tzw. CTR. Ponadto, możemy sprawdzić w przypadku jakich fraz jesteśmy wysoko w wynikach wyszukiwania, które z słów kluczowych przyniosły najwięcej ruchu organicznego, które zyskały, a które straciły na popularności. Analizując Raport Analityki Wyszukiwania, możemy więc ocenić które słowa powinno się podkreślać na stronie internetowej, by przynosiły pożądany ruch, a które można zastąpić innymi, bardziej efektywnymi.

Planer słów kluczowych Google Ads

planer słów kluczowych

To kolejne darmowe narzędzie będące niezwykle skutecznym planerem słów kluczowych, które pozwala nam poznać popularność danego słowa kluczowego, jego konkurencyjność oraz średnią miesięczną jego wyszukań – co umożliwi nam analizę trendów. Dzięki opcji „Szukaj propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam”, możliwe jest wyświetlenie sugestii słów kluczowych dla naszej witryny internetowej. Możliwe jest również sprawdzenie popularności słów kluczowych oraz ich konkurencyjności.

Google Analytics

Google Analytics

Kolejne przydatne narzędzie to Google Analytics, który w połączeniu z Google Search Console dostarczy nam cennych raportów dotyczących naszej witryny. Dzięki niemu możemy odkryć w jaki sposób użytkownicy dotarli do naszej strony internetowej, poznamy liczbę kliknięć adresów URL witryny ze stron wyników wyszukiwania oraz pozycję strony rankingu Google. Google Analytics pozwoli nam również na prześledzenie słów kluczowych, które były najczęściej wpisywane w wewnętrzną wyszukiwarkę na stronie, czas trwania sesji, współczynnik odrzuceń. Słowa wpisywane w wewnętrzną wyszukiwarkę warto analizować, aby sprawdzić czego szukają użytkownicy na stronie i na podstawie tego poprawić architekturę strony tak, aby skrócić czas w jakim użytkownik dociera do informacji jakich szuka – np. TOP najpopularniejszych produktów na górze strony.

Google Trends

Google Trend

To narzędzie, dzięki któremu możliwy jest pomiar trendu popularności danych słów kluczowych dla danej lokalizacji i w danym czasie, by sprawdzić ewentualną sezonowość danych fraz.

Soovle

Soolve

Soovle pozwala na analizę słów kluczowych w innych wyszukiwarkach poza Google, takich jak Yahoo, Bing oraz Youtube. Dzięki takiemu rozszerzeniu, możemy przeanalizować więcej propozycji, z których wybierzemy najtrafniejsze.

Ubersuggest

Ubersuggest

To kolejne bezpłatne narzędzie, które, na podstawie bazowego słowa kluczowego, podpowiada inne propozycje, które mogą okazać się przydatne przy tworzeniu kombinacji słów kluczowych.

KeyWordTool

Keyword tool

Niezwykle przydane zwłaszcza przy tworzeniu fraz typu długi ogon. Poza sugerowanymi słowami kluczowymi, KeyWord Tool podpowiada także jakie zapytania użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę Google, które prowadzą do danej frazy.

Answer The Public

Answer the public

Answer The Public również pokazuje pytania, które użytkownicy Internetu wpisują w celu odnalezienia konkretnego zagadnienia.

SEMStorm

SEMStorm

Narzędzie to pozwoli nam odkryć na jakie frazy nasza witryna pojawia się w wyszukiwarce i które z nich mają największą liczbę wyszukiwań. Narzędzie to pomoże nam również na analizę konkurencji. Będziemy mogli zbadać jakich słów używają i w jakim nasyceniu, by dowiedzieć się jakie rozwiązania są najbardziej skuteczne.

Senuto

Senuto

Kolejnym i ostatnim już narzędziem, które pomoże nam w ustaleniu słów kluczowych jest Senuto. Ponadto, narzędzie wygeneruje dla Ciebie szczegółowe raporty, dzięki którym odkryjesz na ile fraz widoczna jest Twoja witryna oraz jak zmienia się jej sytuacja w Google. Senuto pokaże Ci także jak wypadasz w porównaniu do Twojej konkurencji – na jakie słowa oni są widoczni, a ty nie i odwrotnie.

Podsumowanie

Podsumowując, możemy niezaprzeczalnie stwierdzić, że dobór odpowiednich słów kluczowych jest niezbędny przy prowadzeniu biznesu online, tak, by zapewnić sobie jak największą widoczność w wyszukiwarce i skutecznie wypozycjonować stronę. Jednak dzięki licznym dostępnym narzędziom, proces ten nie jest wcale skomplikowany. Wystarczy jedynie poświęcić nieco czasu na dogłębną analizę oraz wykazać się kreatywnością, by w znacznym stopniu poprawić widoczność witryny w Internecie.

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.

    Click to rate this post!
    [Total: 0 Average: 0]
    Our Score