Prowadzenie bloga sprawdza się zarówno w firmach świadczących usługi dla innych podmiotów prywatnych, jak i w sklepach internetowych, sprzedających produkty detalicznie. W e-commerce warto go pisać z trzech głównych powodów:
Tak, wpisy blogowe zdecydowanie mogą wpłynąć bezpośrednio na sprzedaż. Przeczytaj, jak to osiągnąć.
Na początek zastanówmy się, co musi zrobić internauta, by trafić do Twojego e-sklepu, gdy nie prowadzisz bloga? Albo wpisać w wyszukiwarkę jego dokładną nazwę lub adres www, a zatem musi go po prostu już skądś znać, albo wejść ściągnięty przez reklamę, za którą płacisz. Ewentualnie w grę wchodzi dobrze wypozycjonowana strona główna lub strony produktowe. Jednak wtedy ściągasz tylko tych, którzy wpisali w wyszukiwarkę akurat te frazy, na które Twoje strony wyświetlają się wysoko w wynikach.
Jeżeli jednak zdecydujesz się, by uruchomić bloga, Twoja widoczność w wynikach wyszukiwania będzie stopniowo rosnąć, tak samo jak liczba wejść do sklepu. Firmy piszące bloga mają średnio 55% więcej wejść na ich stronę. Jeżeli jednak blogujesz systematycznie przez parę lat, wynik ten będzie o wiele wyższy w porównaniu do sytuacji, gdy tych działań nie prowadzisz.
W sytuacji, gdy pisaniem tekstów zajmiesz się samodzielnie, musisz liczyć się z tym, że należy tej czynności poświęcić nieco czasu, przemyśleć, jakie tematy poruszać (o tym dalej) oraz uzbroić się w cierpliwość, gdyż po jednym wpisie liczba klientów gwałtownie nie skoczy.
Kolejnym plusem dla Twojego pozycjonowania jest to, że pisząc bloga, rośnie szansa na pozyskanie linkowania zewnętrznych. Firmy otrzymują średnio o 97% więcej linków do swojej witryny, jeśli mają w niej bloga.
Dobrze prowadzony blog nie tylko przyciąga do witryny sklepu internetowego, ale też zatrzymuje użytkownika na dłużej, angażuje i sprawia, że zapamiętuje on Twoją firmę. Dlatego musisz tworzyć teksty, które dadzą czytelnikowi wartość.
Ludzie czytają najczęściej wpisy blogowe, by dowiedzieć się, jak rozwiązać ich własny, realny problem. Z tego powodu artykuły muszą nie tylko zawierać frazy, na które chcesz się wypozycjonować, ale muszą być też mocno merytoryczne, by czytelnik nie zamknął Twojej strony po paru sekundach i nie poczuł się oszukany. Zostanie z Tobą tylko wtedy, jeśli znajdzie to, czego szukał.
Jest to z jednej strony wyzwanie, ale z drugiej jeśli uda Ci się mu sprostać, wtedy pozyskasz grono osób regularnie odwiedzających firmę w Internecie. A jeżeli ktoś już uważa Cię za eksperta w branży, to Twoje szanse na sprzedaż rosną.
Im więcej jest w sieci dobrze wypozycjonowanych wpisów na Twoim blogu, tym więcej osób trafi do Twojego e-commerce’u. Wystarczy pomyśleć sobie o sklepie stacjonarnym, do którego przychodzi 10 osób dziennie, oraz o takim, który codziennie odwiedza 1000. Nie trzeba się domyślać, który zarabia więcej. Zwłaszcza, że za pomocą bloga, jeśli prowadzisz go z głową, na Twoją stronę trafiają osoby zainteresowane branżą w jakiej działasz, mające dany problem, który rozwiązać mogą Twoje produkty. Docierasz więc nie tylko do większej liczby internautów, ale też do konkretnej grupy, mającej w danej chwili określone potrzeby, jakie zaspokoić może oferta prowadzonego przez Ciebie e-sklepu.
Tym sposobem możemy przejść do tego, o czym pisać i jakiego typu treści warto tworzyć na firmowego bloga.
Jak wcześniej pisaliśmy, ludzie czytają blogi, gdyż szukają odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Dlatego dużą część tekstów powinny stanowić te, które edukują i pokazują, jak rozwiązać dany problem. To właśnie one mogą sprawić, że w oczach czytelników staniesz się ekspertem w danej tematyce i postanowią Ci zaufać.
Artykuły poradnikowe sprawdzą się niezależnie od tego, czy dany sklep internetowy dostarcza produkty z jednej konkretnej dziedziny, czy jest to ogromny, wielobranżowy e-biznes. Wystarczy spojrzeć choćby na Allegro, gdzie można dostać dosłownie wszystko. Być może nawet nie wiesz, że prowadzi bloga. Tymczasem tworzą bardzo dużo artykułów o zróżnicowanej tematyce (np. o tym, jak dobrać telewizor do wielkości pomieszczenia). W nich udzielają praktycznych porad, a przy okazji prezentują produkty, które są pomocne w danym zagadnieniu.
Wnioski są takie, że warto nie tylko dostarczać czytelnikom informacji, jak uporać się z danym problemem (np. jak ugotować zupę dyniową, jak zrzucić zbędne kilogramy przed wakacjami, jak wymienić koło w samochodzie osobowym etc.), ale też pokazać, że najlepiej zrobić to przy pomocy produktów z oferty Twojego e-biznesu.
Przykładowo prowadzisz sklep ze zdrowym jedzeniem. Jeżeli napiszesz poradnik o tym, dlaczego warto odżywiać się zdrowo, być może część osób rzeczywiście zacznie stosować się do Twoich rad, ale już niekoniecznie dokona u Ciebie zakupu. Możesz jednak zwiększyć swoje szanse, pisząc artykuł z informacjami, jakie ilości konkretnych (oferowanych w Twoim sklepie) produktów są wskazane. Wtedy, by zastosować się do rad, najłatwiej będzie czytelnikowi kupić dokładnie te, wskazane przez Ciebie produkty, a nie konkurencyjne.
Internauci, kiedy już wiedzą, czego potrzebują, szukają dalszych informacji. Tym razem na temat konkretnych produktów. Chcą wiedzieć np. które spośród bezprzewodowych słuchawek są najlepsze, poznać ich wady i zalety. Dlatego czasem na blogu wystarczy umieścić recenzję sprzętu lub porównanie dwóch produktów z tej samej kategorii, a pod artykułem pokazać ofertę, która go dotyczy, a także przedmiotów podobnych do recenzowanego.
Dzięki takim artykułom możliwe jest zachęcenie klienta do zakupu konkretnego dobra lub przekonanie go, że warto zainwestować w droższy sprzęt z tej samej kategorii lub odwrotnie.
Jeżeli w Twojej branży istnieją znani i cenieni eksperci, to warto spróbować przeprowadzić z nimi rozmowę czy wywiad lub napisać tekst typu: X rad Jana Kowalskiego. Znane osoby zawsze przyciągają zainteresowanych, którzy chcą się nauczyć czegoś nowego.
Prowadzenie bloga to doskonały sposób na zwiększenie widoczności Twojej strony w internecie. Daje Ci też okazję, by zwiększyć w Twoim sklepie liczbę odwiedzin osób, które akurat mają potrzebę zakupową. Dlatego warto pisać teksty, które poinformują klientów, co powinni zrobić, i jakich produktów z Twojej oferty użyć.Tym sposobem zaspokajasz jego wiedzę i potrzeby, a to zwiększa prawdopodobieństwo, że wróci do Ciebie po ponowne zakupy.