Blog

Dlaczego warto mieć FAQ na swojej stronie internetowej?

FAQ (Frequently Asked Questions), czyli najczęściej zadawane pytania to bardzo popularna i ważna sekcja na stronie internetowej. Można ją często znaleźć w witrynach firm świadczących usługi online czy w e-commerce. Dlaczego warto umieścić FAQ na swojej stronie i jak je napisać? Przedstawiamy kilka powodów i rad.

FAQ jest user friendly

Ile razy zdarzyło Ci się szukać informacji o danej usłudze czy produkcie i nigdzie nie znaleźć dokładnie tej odpowiedzi, na jakiej Ci zależało? Jest to frustrujące, prawda? Dzięki sekcji z najczęściej zadawanymi pytaniami możesz sprawić, że Twoi użytkownicy nie będą czuli się zawiedzeni i niedoinformowani. FAQ jest przeznaczone do tego, by jak najobszerniej wyjaśniać dane zagadnienia. W sferze usług online po prostu często one tego wymagają, gdyż są skomplikowane i niekoniecznie będą zrozumiałe dla każdego, kto wejdzie na Twoją stronę.

Dając informacje użytkownikom, zyskujesz w ich oczach, pokazujesz się jako uczciwego i transparentnego przedsiębiorcę oraz dajesz internautom wiedzę, która być może ułatwi im wybór Twojego produktu czy usługi.

Oszczędzisz czas

Jedną z głównych zalet posiadania dobrze napisanego FAQ jest oszczędność czasu. Jeżeli Ty lub dział obsługi klienta w Twojej firmie musicie stale odpowiadać użytkownikom na te same pytania, to zdecydowanie lepiej jest je spisać i jedno pod drugim umieścić na swojej stronie, prawda? To gwarantuje mniejszą liczbę maili na Twojej skrzynce czy telefonów do biura obsługi klienta.

Oczywiście znajdą się tacy, którzy i tak zadzwonią, bo preferują kontakt bezpośredni lub potrzebują, by ktoś im wszystko wyjaśnił po kolei, ale będzie to jedynie garstka w porównaniu do tych, których wiedza zostanie zaspokojona wcześniej. Dla części osób dzwonienie do danej firmy jest ostatecznością, gdy już naprawdę nie mogą znaleźć informacji w Internecie. Strach przed dzwonieniem do biura obsługi jest często spowodowany tym, że w wielkich firmach jest zwykle długi czas oczekiwania na rozmowę. Spraw, by problem ten u Ciebie nie występował.

Pozytywny wpływ na pozycjonowanie

Posiadanie sekcji FAQ na stronie często może korzystnie wpłynąć na Twoją widoczność w Google. Dzieje się tak głównie dzięki dwóm czynnikom: temu, jak ludzie korzystają z wyszukiwarek oraz linkowaniu wewnętrznemu.

Wykorzystaj wpisywane frazy

Jak sama angielska nazwa mówi, FAQ to najczęściej zadawane pytania. I właśnie ta sekcja powinna mieć formę pytań i odpowiedzi. Dlaczego jest to korzystne z punktu widzenia pozycjonowania? Ponieważ ludzie często w wyszukiwarki internetowe wpisują całe pytania. Istnieje nawet narzędzie – Answer the public – które pokazuje, jakie najczęściej pytania związane z daną frazą zadają internauci.

Tym sposobem wiemy na przykład, że do frazy “pozycjonowanie” często zadawane są takie pytania, jak:

  • jak to robić?
  • jak zacząć?
  • jak sprawdzić?
  • jak zrobić to samemu?
  • jak działa?
  • czy jest trudne?
  • czy pozycjonowanie to reklama?
  • czy się opłaca?
  • czy warto?

Znając więc pytania, jakie wiążą się z interesującą Cię branżą, rodzajem usług czy produktem, możesz dodać kilka z nich w swoim FAQ i udzielić na nie wyczerpujących odpowiedzi. W ten sposób algorytmy Google ocenią, że Twoja strona może być przydatna dla użytkowników i wyświetli ją wyżej w wynikach wyszukiwania.

Linkowanie wewnętrzne

Na to również “zwracają uwagę” algorytmy Google podczas indeksowania Twojej strony. Korzystnie na jej pozycję w wyszukiwarce wpłynie, jeśli z jednej strony odsyłasz do innych podstron i tym sposobem tworzysz całą sieć powiązanych ze sobą linków. Stąd na przykład na blogach sekcja “Podobne wpisy” czy “Podobne produkty” w e-sklepach. Jeśli chodzi o FAQ, to link do tej sekcji możesz umieścić praktycznie na każdej innej podstronie. Działa to też w drugą stronę. Jeżeli masz już obszerne artykuły na blogu na dany temat, wideo, instrukcję czy wpis poradnikowy, to w FAQ możesz na dane pytanie odpowiedzieć w zwięzły, nawet ogólny sposób, a po bardziej fachową wiedzę odsyłać w inne miejsca Twojej witryny.

znak zapytania

Jak pisać FAQ?

Przekonaliśmy Cię, że warto umieścić FAQ w Twojej witrynie? Jeśli tak, to teraz zdradzimy kilka tipów, jak je pisać.

Pisz dla użytkowników

Przede wszystkim strona z FAQ musi być napisana zgodnie z jej przeznaczeniem, czyli do informowania użytkowników. Z tego powodu przejrzyj pytania, które rzeczywiście od nich spływały. Przeglądnij nie tylko skrzynkę mailową, ale też wiadomości, jakie kierowano do Ciebie w mediach społecznościowych, telefonicznie (zapytaj biuro obsługi) czy na czacie, jeśli taki posiadasz na swojej stronie www.

Od ogółu do szczegółu

Użytkownik najpierw powinien wiedzieć, czym jest Twój produkt i do czego służy, a dopiero w dalszej kolejności, jak wymienić w nim śrubkę. Dlatego staraj się uporządkować pytania tak, by najpierw dawały one generalną wiedzę, a dopiero później zmierzaj do tych bardziej zaawansowanych.

Kolejność może też wynikać z liczby pytań, jakie przychodzą na dany temat. Jeżeli jakieś pojawia się zdecydowanie najczęściej, warto je umieścić na pierwszym miejscu.

Kolejnym ułatwieniem dla użytkownika może być podział pytań na grupy tematyczne. Na przykład osobno pytania dotyczące produktu, pytania dotyczące płatności, pytania dotyczące transportu itp.

Informuj, ale i promuj

Nie jest nigdzie powiedziane, że w FAQ nie możesz przedstawić informacji, które są ważne z Twojego punktu widzenia. Czasem może zdarzyć się, że użytkownik nie wpadnie na dane pytanie, a Ty posiadasz coś, co może go zainteresować, a w dodatku grać na Twoją korzyść. Dlatego możesz przeplatać autentyczne pytania klientów z tymi, wymyślonymi przez Ciebie, ale dającymi czytelnikowi wartościową wiedzę.

Warto w FAQ umieszczać też niektóre punkty z regulaminu, które są ważne w późniejszej współpracy, a mogą powodować problemy, jeżeli użytkownik będzie niedoinformowany.

Pisz jak najbardziej wyczerpujące odpowiedzi

Jeżeli w swojej witrynie nie posiadasz obszernych materiałów, do których możesz odesłać, to FAQ jest miejscem, w którym powinno się odpowiadać w sposób jak najbardziej obszerny i z wykorzystaniem takich elementów, jak: śródtytuły, akapity, lista numerowana lub punktowana czy również grafiki. Jest to dobre z punktu widzenia pozycjonowania.

Dbaj o długość strony

Jeśli w Twoim FAQ pojawi się kilkanaście czy kilkadziesiąt pytań i na każde odpowiesz w maksymalnie wyczerpujący sposób, strona stanie się bardzo długa, a przez to mało przyjazna dla użytkownika. Wtedy doradzamy stworzenie tzw. akordeonu, czyli listy pytań, które rozwijają się po kliknięciu w nie. To sprawi, że łatwiej będzie się po sekcji FAQ poruszać.

Nie zapominaj o aktualizacji

Świat się zmienia, Twoja firma się zmienia, tak samo jak produkty i usługi. Nie zmieniają się za to same odpowiedzi w FAQ, jeśli o to nie zadbasz. Dlatego z każdą nowością, z każdą zmianą patrz do swojej sekcji z najczęściej zadawanymi pytaniami i sprawdzaj, czy pewne informacje się już nie zdezaktualizowały lub czy jakichś zagadnień nie brakuje i je na bieżąco uzupełniaj.

Wykorzystaj frazy wyszukiwane przez użytkowników

Na koniec chcemy jeszcze przypomnieć o tym, o czym pisaliśmy już wyżej. Monitoruj pytania powiązane z Twoim produktem, jakie pojawiają się w Google i, jeśli to możliwe, umieszczaj je na swojej stronie.

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.

    Click to rate this post!
    [Total: 0 Average: 0]
    Our Score