Duplikacja treści – co to jest i dlaczego szkodzi Twojej stronie?
Duplikacja treści – co to jest?
Duplikacja treści (duplicate content) to powielanie tych samych treści na więcej niż jednym adresie URL. Duplikację zewnętrzną i wewnętrzną. Pierwsza związana jest z powielaniem treści w obrębie różnych witryn. Jest to częste zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, gdzie w opisie produktu wklejany zostaje gotowy opis od producenta. Wewnętrzna to z kolei powielanie treści w obrębie tej samej witryny. Pojawia się nie jednie w przypadku kopiowania treści, ale może wystąpić również na skutek problemów technicznych, kiedy np. generowane zostaje różne URL dla różnych wariantów tego samego produktu przy zachowaniu tego samego opisu (np. w przypadku różnych wariantów kolorystycznych).
Algorytm Panda
Wykrywaniem duplikacji treści zajmuje się algorytm Panda, który został wprowadzony w lutym 2011 roku, a w przypadku polskich wyników wyszukiwania – w sierpniu 2011 roku. Dzięki niemu Google wyżej ocenia strony posiadające wartościowe i oryginalne treści.
Duplikacja treści – wpływ na pozycjonowanie
Już na wstępie możemy to podkreślić – duplikacja treści ma negatywny wpływ na pozycjonowanie strony, a więc osłabia jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Przyczyną jest to, że roboty widzą tę samą treść pod różnymi adresami URL i z tego powodu nie wiedzą, którą podstronę powinny wyświetlać najwyżej. Wyświetlają się więc wszystkie powielone podstrony, ale dużo niżej na liście wyników wyszukiwania. Kiedy natomiast Google pokaże jedną z powielonych podstron wysoko, moc pozostałych przepada. Nie zawsze jest to również najlepsza podstrona, właściciel nie ma jednak żadnego wpływu na to, która z nich pokaże się najwyżej. W konsekwencji, w wyniki duplikacji treści spada widoczność strony, ruch na stronie, a co za tym idzie konwersja i sprzedaż.
Duplikacja treści – kiedy występuje najczęściej?
Duplikacja opisów produktów i kategorii
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, jedną z najczęstszych przyczyn duplikacji treści jest kopiowanie odpisów produktów otrzymanych od producenta w przypadku branży e-commerce. Konieczne będzie więc przeredagowanie treści. Duplikacja może być związana z opisami kategorii, które powielane są na różnych podstronach – np. filtrowania, stronicowania, sortowania. By rozwiązać ten problem, należy tak zmodyfikować podstrony, by opis kategorii pojawiał się tylko na jednej z nich.
Powielanie bloku tekstu
Prostą przyczyną duplikacji treści bywa też umieszczanie tego samego bloku treści na wielu stronach. Należy go po prostu usunąć lub zmodyfikować. Problemem może być na przykład gdy na mediach społecznościowych umieścisz taki sam opis firmy jak na stronie. Może to mieć również miejsce w przypadku płatnych katalogów firm. Kłopoty sprawi Ci również publikacja tego samego artykułu zarówno na własnej stronie jak i gościnnie.
Strona główna lub podstrony pod różnymi adresami
Kolejną kwestią jest sytuacja, w której strona główna ładuje się pod różnymi adresami np. z końcówką .pl, .index.php, .index.html. W takim wypadku konieczne będzie wprowadzenie przekierowania 301 prowadzącego na poprawne adresy URL. Niekiedy niektóre podstrony dostępne są pod kilkoma różnymi adresami, co również prowadzi do duplikacji. Może to wynikać z dodania tego samego wpisu dwa razy, dodania tej samej podstrony w różnych zakładkach menu, umieszczenia tej samej kategorii w różnych miejscach itd.
SSL
Problem może pojawić się również w przypadku gdy nie wprowadzono przekierowania z HTTP na HTTPS przy wdrożeniu SSL lub nie wprowadzono go na każdy z adresów. Można łatwo zniwelować ten problem, wprowadzając globalne przekierowanie wszystkich stron z HTTP na HTTPS – wtedy wszystko zostanie zmienione automatycznie.
Nowe wersje językowe
Problem może pojawić się, gdy wdrażamy inne wersje językowa strony, jednak nie wszystkie podstrony zostały przetłumaczone i pokazuje się ten sam tekst w języku bazowym. Jeśli z jakiegoś powodu nie chcesz tłumaczyć wszystkich podstron, rozwiązaniem będzie ustawienie kodu http 404 not found przy tych podstronach.
Powielone title i meta description
Duplikacja może pojawić się, gdy powielone zostaną znaczniki meta oraz title dla wielu podstron – dla każdej z nich powinny być unikalne.
Problematyczna paginacja
Problemem bywa także niezoptymalizowana paginacja. Chodzi tutaj o dzielenie treści na kawałki i umieszczania jej na kolejnych podstronach – np. kilkustronicowe listy produktów. Paginacja ma wspomóc indeksowanie oraz ułatwić czytelnikowi przeglądanie treści. Duplikacja treści nastąpi więc, kiedy na każdej kolejnej stronie znajdują się takie same opisy, a także meta description oraz title.
Zaindeksowanie strony deweloperskiej
Problemem może być również zaindeksowanie wersji deweloperskiej strony. Należy wtedy wprowadzić przekierowanie 301 z wersji deweloperskiej na wersję online.
Duplikacja treści – jak ją wykryć?
By wykryć czy na Twojej stronie występuje duplikacja treści, możesz skorzystać z polecenia w Google: site:domena.pl, dzięki któremu możliwe będzie wyświetlenie wszystkich zaindeksowanych przez Google podstron witryny. Rozwiązanie to sprawdzi się raczej w przypadku małych witryn z niedużą ilością podstron. Możesz również wykorzystać dowolny crawler internetowy, np. ScreamingFrog, który służy do analizy strony. Crawler wygeneruje raport z zakładkami „zduplikowane strony”, „zduplikowane tytuły”, „zduplikowane description”, „powielone H1”, w których znajdziesz pełną listę podstron, które mogą być duplikatami. Również Google Search Console pomoże Ci wykryć duplikację – wejdź w zakładkę „stan”, by sprawdzić strony w kategoriach: „błąd”, „prawidłowe z ostrzeżeniem” oraz „wykluczono”. Kolejna propozycja to Ahrefs (opcja „reports” i następnie „content quality”) lub Siteliner (duplikacje wewnętrzne) i Copyscape (duplikacje zewnętrzne).
Duplikacja treści – co z nią zrobić?
By uniknąć duplikacji treści, konieczna jest oczywiście modyfikacja contentu oraz unikanie wklejania opisów produktów otrzymanych od producenta. To jednak nie wszystko. W przypadku duplikacji, przydatne okażą się przekierowania 301, które będą prowadzić na właściwą stronę. Sprawdzą się one na przykład wtedy, gdy Twoja strona widnieje pod kilkoma różnymi adresami lub kiedy Google indeksuje wersję deweloperską strony. Nie zapominaj o linkach kanoniczych, które pozwalają wskazać robotom wyszukiwarki strony z oryginalną treścią – czyli wskazać, który link jest linkiem oryginalnym, inaczej zwanym też kanoniczym. Link kanoniczy (zwany również tagiem rel canonical lub rel=canonical) to meta tag znajdujący się w sekcji <head> na stronie internetowej. Sprawdzi się w przypadku problemów z pagincją oraz z duplikacją w kategoriach produktów i ich opisach.
Podsumowanie
Duplikacja treści w negatywny sposób wpływa na pozycjonowanie witryny internetowej. Dlatego też powinieneś dołożyć wszelkich starań, by wykryć duplikację treści, a następnie jak najszybciej ją wyeliminować. Takie działanie może przynieść naprawdę pozytywne rezultaty. Na przyszłość pamiętaj natomiast, by zawsze tworzyć unikalny content i nie powielać treści.
Podobne wpisy na blogu
Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?
Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.