Blog

Jak sprawdzić historię domeny?

Sprawdzenie historii domeny to konieczny krok zwłaszcza w przypadku zakupu domeny używanej, która nie została przedłużona przez poprzedniego właściciela lub kiedy analizujemy daną domenę. Co zatem należy przeanalizować?

Przeczytaj więcej o domenie internetowej 

Stare domeny i ich kupno

Każda nowo zakupiona domena domyślnie rejestrowana jest na 1 rok. Następnie konieczne jest jej przedłużenie, a domena musi zostać na czas opłacona. Jeśli jednak korzystający z danej strony tego nie zrobi, nieopłacona domena trafia do tak zwanej kwarantanny. Można ją stamtąd przywrócić przez okres 30 dni (jest to tak zwany wykup z kwarantanny), choć wiąże się to z wyższymi późniejszymi opłatami. Jeśli jednak domena dalej nie zostanie opłacona, trafia do bazy wolnych domen i może zostać zakupiona przez kogoś innego. Stan danej domeny można sprawdzić na stronie Who is.

whois

Szanse i zagrożenia

Kupno używanej domeny wiąże się z szansami oraz zagrożeniami. Domena ta ma już swoją historię i pozycję, prowadzą do niej też zapewne liczne linki. Jeśli pochodzą one z zaufanych i wartościowych stron – to wspaniale, gorzej jeśli strony te cechują się słabą jakością i pochodzą np. z tzw. „farm linków”. Wtedy mogą pojawić się problemy, a wypozycjonowanie strony nie będzie proste. Najtrudniejsza do wybrnięcia będzie jednak sytuacja, w której w przeszłości na stronę nałożone został filtr od Google – w tym przypadku lepiej będzie zainteresować się inną domeną lub założyć nową. Zakup starej domeny ma jednak oczywiście także swoje plusy. W przypadku domeny z historią uzyskanie oczekiwanych pozycji na dane frazy kluczowe może okazać się szybsze niż w przypadku adresu, który nigdy nie był używany.

Zanim jednak zdecydujesz się na zakup używanej domeny, konieczna jest jej weryfikacja.

Wiek domeny

Wiek domeny to kwestia, którą należy przeanalizować i która ma realny wpływ na pozycjonowanie. Ogólnie rzecz biorąc, starsze domeny mają szansę na lepsze pozycje, ponieważ zdążyły już zyskać autorytet. Dzięki temu starszą domenę jest łatwiej wypozycjonować, zakładając oczywiście, że linki prowadzone do niej pochodzą z wartościowych źródeł, a na domenę nie nałożone zostały nigdy filtry. By sprawdzić wiek domeny możesz użyć przydatnego narzędzia, jakim jest Webconfs.

Zmiany na przestrzeni lat

By zbadać zmiany zachodzące na przestrzeni lat związane z daną domeną, pomocne będzie skorzystanie z narzędzia jakim jest Wayback Machine. Dzięki niemu możliwe jest poznanie jak dana domena wyglądała w przeszłości – do wglądu jest okres ponad 20 lat, choć oczywiście większość domen jest młodsza. Na Wayback Machine zapoznasz się z kopiami strony internetowej z danych dni w przeszłości. Dzięki temu narzędziu, możliwe jest np. sprawdzenie czy strona była kiedyś zainfekowana przez wirusy. Może również okazać się, że w przeszłości domena miała więcej niż jednego właściciela i dzięki narzędziu prześledzisz jakie zmiany w niej zaszły. W najgorszym razie może nawet okazać się, że w przeszłości strona wykorzystana została do popełnienia internetowego oszustwa – jest to oczywiście najczarniejszy scenariusz, choć nigdy nie można go wykluczyć. W takim przypadku odbudowanie reputacji strony może okazać się niewarte koniecznego wysiłki.

wayback machine
wayback machine

Linkowanie zewnętrzne

Domena z historią oznacza, że zapewne prowadzą do niej jakieś linki umieszczone na stronach zewnętrznych. Im jest ich więcej nie znaczy wcale jednak, że jest to lepsza sytuacja. Nowemu właścicielowi zależeć powinno przede wszystkim na tym, żeby do jego strony prowadziły linki z wartościowych i wiarygodnych źródeł. Linki pochodzące ze stron słabej jakości lub zainfekowanych przez wirusy mogą oczywiście wyrządzić więcej szkód niż pożytku. Nie oznacza więc, że im więcej linków tym lepiej – liczy się przede wszystkim ich jakość, a nie ilość. Dobrze jeśli na liście linków znajdą się fora, katalogi czy strony w języku polskim (lub też w języku, w którym prowadzona była strona). Gorzej jeśli pojawią się zagraniczne źródła, zwłaszcza w języku chińskim czy rosyjskim – nie jest to dobry znak. Koniecznie uważaj na tzw. farmy linków. W przypadku domeny o negatywnym profilu linkowym, działania SEO mogą okazać się nieskuteczne, a wypozycjonowanie strony dużo trudniejsze lub wręcz niemożliwe.

Linkowanie zewnętrzne można z łatwością sprawdzić za pomocą Ahrefs albo Majestic wykorzystując zakładkę „Backlinks”.

Indeks Google

Indeks Google dla danej domeny można sprawdzić wpisując w wyszukiwarkę site:adresstrony.pl. Dzięki temu zobaczysz wszystkie zaindeksowane podstrony i możliwe będzie sprawdzenie czy strona nie została zainfekowana. Możliwe jest to jednak jedynie w przypadku domen, które wygasły niedawno i są dalej zaindeksowane w Google. W przeciwnym razie zobaczysz strony, do których dana witryna prowadziła i dzięki temu możesz poznać ich tematykę.

Filtr od Google

Bardzo ważną kwestią będzie również sprawdzenie czy na daną domenę nie został nigdy nałożony filtr od Google z powodu stosowania praktyk niezgodnych z wytycznymi. Można sprawdzić to za pomocą Google Search Console, gdzie należy skorzystać z zakładki „Bezpieczeństwo i ręczne działania” -> „Ręczne działania”. Powinien wyświetlić się komunikat o treści „Nie wykryto problemów”. Jeśli na stronę został nałożony w przeszłości filtr, sprawa się komplikuje. Skuteczne wypozycjonowanie takiej witryny może okazać się naprawdę wymagającym wyzwaniem i dużo lepszą opcją będzie raczej zakup innej, „niekaralnej” witryny.

site

Czarna lista

Dla pewności warto również sprawdzić czy dana strona nie znalazła się na tak zwanej „czarnej liście” i nie została uznana za niebezpieczną. Z takiej domeny z pewnością najlepiej jest zrezygnować, ponieważ jej widoczność została z pewnością znacznie ograniczona lub nawet usunięta z wyników wyszukiwania. Sprawdzić daną domeną można za pomocą Black List Alert. Przydatny okaże się też Raport przejrzystości Google czy Sucri SiteCheck.

raport przejrzystosci
sucri

Agregator informacji

By dowiedzieć się jak najwięcej o używanej domenie możesz skorzystać również z agregatora informacji, na przykład Expired Domains, gdzie poznasz wiek domeny, jej obecny status oraz liczbę odnośników prowadzących do domeny.

Używane domeny – czy warto?

Nasuwa się więc pytanie – czy warto inwestować w używaną domenę czy może lepiej jest użyć zupełnie nowej, która nigdy nie była używana? Odpowiedź na to pytanie, podobnie jak na wiele innych, brzmi „to zależy”. Używane domeny mogą posiadać zaplecze linków oraz cieszyć się zdobytą reputacją. Może jednak okazać się, że linki pochodzą z mało wartościowych, a wręcz „spamerskich stron”, co tylko zaszkodzi domenie, a jej wypozycjonowanie będzie bardzo trudne. Niewykluczone, że używana domena została kiedyś użyta do popełnienia oszustwa internetowego albo została na nią nałożona kara od Google. Dlatego też warto korzystać z używanych domen, jednak przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie trzeba ją porządnie sprawdzić.

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.


    Click to rate this post!
    [Total: 0 Average: 0]
    Our Score