Od dawna specjaliści od SEO dyskutują na temat wpływu mediów społecznościowych na pozycjonowanie strony firmowej. My idziemy o krok dalej i piszemy, jak wypozycjonować sam fanpage oraz dlaczego warto to zrobić.
Jaki jest realny wpływ social mediów na pozycję strony w Google, wiedzą tylko osoby, które są odpowiedzialne za algorytmy wyszukiwania w największej z przeglądarek. Niemniej praktycy SEO są zgodni co do tego, że działania w mediach społecznościowych mogą przełożyć się na pozycję strony www. Przynajmniej pośrednio.
Jeżeli udostępnisz na swoim profilu w mediach społecznościowych link prowadzący do Twojej strony internetowej, np. do wpisu na blogu, będzie miał on parametr nofollow. Dla Google jest to znak, by nie brać go pod uwagę podczas indeksowania. Wiadomo jednak, że algorytmy wyszukiwarki przychylniej patrzą na witryny, które są zbalansowane pod względem prowadzących do nich linków. Chodzi o to, że wiele firm stosuje tzw. link building, czyli pozyskiwanie odnośników z innych stron, mających zwykle moc sprawczą, czyli parametr dofollow. Tym sposobem często do strony prowadzi 90% lub więcej linków z tym właśnie parametrem, co dla algorytmu jest podejrzane. Linki nofollow z social media sprawiają, że proporcja linków z jednym parametrem i tych z drugim jest zachowana we właściwy sposób.
Jeżeli na swoich profilach w mediach społecznościowych publikujesz content, który pozwala Ci się wyróżnić i jest udostępniany przez innych użytkowników, lub gdy trafiasz ze swoją ofertą do właściwych odbiorców, to możesz liczyć na większą liczbę wejść bezpośrednich na swoją stronę. Komu nie zdarzyło się zobaczyć ciekawego postu lub interesującej reklamy na Facebooku, po czym wpisać nazwę firmy w Google? Media społecznościowe pozwalają na zwiększenie ruchu organicznego w Twojej witrynie, a to już duży plus dla Ciebie w kontekście pozycjonowania. Dla wyszukiwarki jest to znak, że skoro użytkownicy sami wpisują nazwę Twojej firmy, to znaczy, że jest dla nich interesująca i należy wyświetlić ją w przyszłości wyżej.
Oprócz tego, że działania w mediach społecznościowych mogą mieć korzystny wpływ na pozycję strony www, warto postarać się, by i profile były wyświetlane na pierwszej stronie Google po wpisaniu nazwy Twojej firmy. Dlaczego? Oto dwa przykłady:
Media społecznościowe różnią się między sobą pod wieloma względami, m. in. tym, ile informacji możesz umieścić na swoim profilu (fanpage’u). Zobaczysz jednak, że zasady pozycjonowania dla większości z nich są podobne.
Tworząc i prowadząc fanpage na Facebooku, masz możliwość uzupełnienia go dużą liczbą informacji o swojej firmie. O czym warto pamiętać na początek, jeśli chcesz, aby profil wyświetlił się wysoko w wynikach Google? Przede wszystkim nazwa profilu musi być taka sama, jak firmy. Liczy się również to, by nazwa ta widniała w linku prowadzącym bezpośrednio na fanpage, przykładowo: https://www.facebook.com/AdEverestPL
Wykorzystaj też zakładkę “Informacje”, gdzie możesz dokładnie uzupełnić, czym się firma zajmuje, w jakiej branży działa i w czym pomaga swoim klientom. Jest to też miejsce na dane kontaktowe, w których poza adresem e-mail i telefonem należy umieścić link do swojej strony internetowej czy profili w innych mediach społecznościowych.
Kolejną ważną czynnością, o której nie należy zapominać, jest uzupełnianie opisów zdjęć oraz dodawanie do nich tagów – dotyczy to nie tylko Facebooka, ale wszystkich kanałów, na których możliwe jest udostępnianie zdjęć (np. Instagram, Pinterest czy Flickr).
Na koniec oczywiście trzeba pamiętać, by do fanpage’u linkować i to nie tylko z Twojej strony www, ale też z innych profili czy choćby z newslettera. A skoro już kierujesz tam ludzi, musisz zadbać o interesującą treść oraz zapewnić interakcję z użytkownikami!
Zadbanie o kanał na tej platformie przynosi podwójne korzyści. Raz, że możesz go wypozycjonować w Google, które indeksuje treści z tej platformy i udostępnia w wynikach wyszukiwania (w przeciwieństwie do treści z Facebooka). Dwa, że YouTube sam w sobie jest ogromną wyszukiwarką i wielu użytkowników właśnie w niej szuka porad dotyczących swoich decyzji konsumenckich (np. oglądając recenzje lub tutoriale).
Tutaj również do dyspozycji masz zakładkę “Informacje”. Opisz w niej działalność swojej firmy oraz napisz, o czym jest ten kanał. Ponadto koniecznie umieść tam link do strony www.
Odrębną kwestią jest dokładne opisywanie wszystkich filmów, by wypozycjonować nie tylko cały profil, ale również każdy film z osobna na różne słowa kluczowe. Na co warto zwrócić uwagę, dodając film na YouTube?
Po pierwsze sama nazwa pliku, który dodajesz, powinna zawierać frazę kluczową (bez polskich znaków). Następnie zastanów się nad tytułem. Niech będzie chwytliwy, a zarazem zawierający wybraną przez Ciebie frazę. Nie zapomnij też o dodaniu tagów, które będą sugerować użytkownikowi, jaka jest kategoria i tematyka danego wideo.
Wykorzystaj opis pod filmem! Jak to zrobić, podpowiada nam sama platforma YouTube:
“Co możesz zrobić:
Zapamiętaj też kilka liczb. W opisie możesz użyć maksymalnie aż 5000 znaków. To mniej więcej tyle, ile zawierają artykuły na naszym blogu (ten jest nieco dłuższy). Warto w tym miejscu wykorzystać frazę kluczową i to nawet kilka razy. Ponadto zadbaj o pierwsze 150 znaków, gdyż to one wyświetlą się w wynikach wyszukiwania.
W opisach poszczególnych filmów również umieść link do swojej strony internetowej.
Zanim jednak Twój film pojawi się wysoko w wyszukiwarce YouTube, musi upłynąć trochę czasu, zresztą tak samo, jak w przypadku Google. Wpływ na nie ma również liczba subskrybentów oraz osób, które obejrzały dany materiał wideo.
Pozycję Twojego profilu na Twitterze w wynikach wyszukiwania Google możesz wzmacniać przede wszystkim publikując na nim stale aktualne treści, które w dodatku wzbogacisz popularnymi i odnoszącymi się do nich hasztagami. To medium ma to do siebie, że lubią się na niego powoływać inne media, np. dziennikarskie. Coraz częściej w artykułach możemy znaleźć zaciągnięty (embedowany) tweet polityka czy dziennikarza. Jeżeli więc opublikujesz coś istotnego, odkrywczego czy zabawnego, jest szansa, że zaistniejesz w mediach branżowych, a tym samym zdobędziesz linki oraz ruch prowadzące do Twojego profilu.
Jest to kolejne medium, w którym do pozycjonowania możesz wykorzystać opis swojej firmy czy tagi. W jego przypadku duże znaczenie ma jednak Twoja działalność na nim i reakcje użytkowników. Na LinkedInie warto umieszczać newsy branżowe, linkować do tekstów ze swojego bloga oraz przede wszystkim umieszczać publikacje bezpośrednio na Twoim profilu. Tak prowadzona i często odwiedzana strona firmowa na tym medium może pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Na koniec warto zapamiętać, że na pozycję w Google Twoich mediów społecznościowych możesz wpłynąć korzystnie, jeżeli linkujesz między tymi profilami i odsyłasz odbiorców z jednego fanpage’u na drugi, tylko że w innym kanale. Ponadto zawsze dbaj o duże zaangażowanie fanów, by chętniej zaglądali na Twoje profile. Wykorzystuj często zdjęcia i filmy, które zawsze należy dokładnie opisać i otagować. No i twórz content, który będzie chętnie udostępniany przez innych internautów, nie tylko w sferze social media.