Kanibalizacja słów kluczowych – co to jest i jak jej uniknąć?
Kanibalizacja – czy to Twój problem?
Nawet jeśli dana strona internetowa została z pozoru poprawnie zoptymalizowana, dalej pojawiają się problemy, a pozycja poszczególnych podstron „skacze” w wynikach wyszukiwania? Jeśli problem ten dotyka też Ciebie i Twojej witryny to istnieje duże prawdopodobieństwo, że strona zmaga się z kanibalizacją słów kluczowych. Co to właściwie oznacza?
Czym jest kanibalizacja?
Kanibalizacja słów kluczowych to sytuacja, w której więcej niż jedna podstrona jest pozycjonowana na to samo słowo kluczowe. Pojawiają się wtedy problemy z indeksacją, a Google ma problemy z określeniem, która podstrona jest tą „właściwą”, która powinna wyświetlić się na dane słowo kluczowe. Algorytm nie jest w stanie jak najlepiej odpowiedzieć na zapytanie internauty, a pozycje poszczególnych podstron „skaczą” w pozycjach i wymieniają się. Można więc powiedzieć, że strona staje się konkurencją dla samej siebie.
Kanibalizacja – co jest przyczyną?
Kanibalizacja występuje głównie wtedy, gdy podstrony powielają content, a treści są do siebie bardzo zbliżone, zoptymalizowane pod to samo słowo kluczowe. Problemem może być również wykorzystywanie tego samego anchora do linkowania wewnętrznego różnych podstron lub linkowania zewnętrznego. W wyniku kanibalizacji ucierpieć mogą nie tylko te podstrony, na których ona występuje, ale w konsekwencji także cała domena, która straci na widoczności w sieci.
Jak sprawdzić czy strona nie uległa kanibalizacji?
Zjawiskiem, które towarzyszy kanibalizacji jest zmiana pozycji strony w SERPach. By zauważyć, że Twoja strona boryka się z problemem kanibalizacji, konieczne jest monitorowanie konkretnych fraz – jeśli występują duże skoki konkretnych fraz, jest bardzo prawdopodobne, że niektóre podstrony się kanibalizują. W takim wypadku następują zmiany raz pojawia się jedna podstrona, a następnie inna, na różnych pozycjach. Musisz pamiętać, że do kanibalizacji przyczyniają się nie tylko podstrony, ale również udostępnione pliki PDF.
By wykryć kanibalizację, możesz użyć narzędzia jakim jest Google Search Console. Należy wybrać widok „skuteczność”, wybrać dane słowo kluczowe, a następnie przełączyć się na zakładkę „strony”. Zobaczysz wtedy jakie adresy URL wyświetlają się na tę konkretną frazę.
Innym przydatnym narzędziem jest Afrefs. Wybierz sekcję „wyszukiwanie organiczne”, a następnie zakładkę „najlepsze podstrony”, która pokaże konkurujące ze sobą adresy.
Do wykrycia kanibalizacji przyda Ci się także program Senuto, gdzie znajdziesz całą sekcję „kanibalizacja”, w której narzędzie pokaże Ci wszystkie słowa kluczowe, które mogły się kanibalizować.
Wystąpiła kanibalizacja – co zrobić?
Jeśli wiesz już, że na Twojej stronie wystąpiła kanibalizacja, czas na podjęcie dalszych kroków. Prostą rzeczą, jaką możesz zrobić będzie ustalenie, która podstrona jest najważniejsza dla danej frazy, a następnie usunięcie mniej wartościowych podstron. Jeśli usuniecie podstron jest niemożliwe, dobrą opcją będzie wykorzystanie znaczników rel canonical, które pokażą robotom Google, który adres URL jest najważniejszy. Możesz również scalić treści, łącząc kilka tekstów w jeden. W efekcie pozostaje jeden adres URL, w przypadku pozostałych wykorzystaj przekierowanie 301. Możesz również edytować artykuły, by były do siebie mniej podobne i wyświetlały się na różne słowa kluczowe.
Kanibalizacja słów kluczowych – czy można jej zapobiegać?
Zapobieganie kanibalizacji słów kluczowych jest oczywiście możliwe. Wystarczy przemyślana strategia SEO, która zakłada dokładny spis contentu oraz przypisywanie słów kluczowych każdej z podstron. W tym wypadku planowanie to podstawa!
Podobne wpisy na blogu
Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?
Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.