Blog

Linkbuilding – czego nie robić, by nie stracić pozycji?

Off-site SEO

Podstawowym działaniem związanym z off-site SEO jest budowanie profilu linków pochodzących z zaufanych źródeł, które prowadzą do naszej witryny. Tak zwany linkbuilding pozwala na ulepszenie pozycji danej witryny w wynikach wyszukiwania i pozytywnie wpływa na jej widoczność. Jeśli do witryny prowadzą linki z zaufanych źródeł, jest to sygnał dla Google, że i docelowa strona jest wartościowa. Dlatego tak ważna jest jakość stron, na której zamieszczane są linki.

Kuszące więc może wydawać się pozostawienie linków prowadzących do twojej witryny w każdym możliwym miejscu w Internecie, by było ich jak najwięcej – nie jest to jednak najlepsza strategia, która może przynieść więcej szkody niż pożytku. Linkbuilding powinien być tworzony przemyślanie i w jego przypadku zdecydowanie bardziej niż ilość liczy się jakość. Czego więc należy unikać podczas tworzenia zaplecza linkowego?

Postaw na jakość – unikaj stron słabej jakości

Zawsze stawiaj na jakość, nie ilość. To uniwersalna zasada odnosząca się nie tylko do linkbuildingu, choć oczywiście również w jego przypadku jest jak najbardziej prawdziwa. Podstawowym błędem, który możesz popełnić podczas budowania swojego zaplecza linków jest pozostawianie adresu na stronach słabo ocenianych przez Google. Ich słaba reputacja może fatalnie wpłynąć także na stronę, do której prowadzą. Najbardziej wartościowe okażą się natomiast linki ze stron o lepszych parametrach niż Twoja.

Nieusuwanie linków ze stron słabej jakości

By przeanalizować czy do Twojej strony prowadzą linki słabej jakości, wykorzystaj narzędzia jakim są (znane Ci już zapewne) Ahrefs czy Majestic, użyj także Google Search Console i sprawdź parametry stron. Jeśli jest to możliwe, postaraj się o usunięcie wszystkich podejrzanych i niechcianych linków. W przypadku kiedy zawiodą podstawowe metody (na przykład prośba o usunięcie linków właściciela strony), umożliwi Ci to Webmaster Disavow Tool.

Pamiętaj, że nie wszystkie linki prowadzące do Twojej strony muszą być wynikiem Twoich świadomych działań. Zdarza się nawet, że taki profil linków wynika z włamania na stronę czy nawet nieuczciwego działania konkurencji.

Farmy linków

Chyba najgorszym działaniem, na jakie możesz się zdecydować w kontekście budowania zaplecza linków będzie skorzystanie z usług farmy linków. Są to grupy stron, które wzajemnie do siebie linkują, zazwyczaj w sposób automatyczny. Korzystanie z takiego rozwiązania jednak tylko z pozoru wydaje się skuteczne – za korzystanie z farm linków możesz narazić się na nałożenie na Twoją stronę internetową kary od Goole, które zalicza takie działania do tzw. Black Hat SEO.

Dowiedz się więcej o black hat SEO.

Dofollow/nofollow

Kolejnym problemem przy linkbuildingu bywa niewłaściwy stosunek linków dofollow do nonfollow. W przypadku pierwszych z nich, roboty wyszukiwarki, które skanują daną witrynę, automatycznie przechodzą do podlinkowanej strony. Dzięki temu część wartości, a także zaufania strony, na której link się znajduje zostaje przekazana stronie, do której ten link prowadzi. Jeśli strona, na której został zamieszczony link ma wysoką wartość wskaźnika Trust Rank oraz cieszy się dużym zaufaniem to wspaniale – także Twoja witryna zyska dzięki temu część tego zaufania. Gorzej jeśli jest odwrotnie – w tym przypadku takie linkowanie może być naprawdę szkodliwe dla Twojej witryny. W przypadku linków nofollow jest odwrotnie – nie przekazują one ani wartości ani zaufania witryny, z której pochodzą. Generują jednak pożądany ruch na stronie.

Nie oznacza to jednak, że należy skupiać się jedynie na linkach dofollow – wręcz przeciwnie. Profil linków powinien być jak najbardziej naturalny – należy zachować balans między inkami nofollow i dofollow. Jeśli naturalna struktura linków zostanie zachwiana, na stronę mogą nawet zostać nałożone kary od Google. Pamiętaj więc o zróżnicowaniu! Proporcja między dofollow, a nofollow powinna wynosić około 50%.

Brak różnorodności wśród linków

Zróżnicowanie w profilu linków powinno skupiać się nie tylko na dofollow i nofollow. Różnicowanie powinno dotyczyć również właściwych proporcji między:

  • linkami wewnętrznymi (umieszczonymi w obrębie naszej witryny), a zewnętrznymi (umieszczonymi na innych witrynach),
  • linkami brandowymi (adres strony jako link) oraz takimi, które wykorzystują słowa kluczowe związane z witryną w tekście zakotwiczenia,
  • linkami tekstowymi, a graficznymi.

Takie zróżnicowanie buduje naturalny profil linków, który jest doceniany przez Google. Skupianie się tylko na jednym rodzaju linków nie powinno być praktykowane – taki profil jest nienaturalny i wzbudza podejrzenia, że linki nie zostały pozyskane w ramach praktyk White Hat SEO.

Linkowanie ze stron niezwiązanych tematycznie

Strony, na których umieszczone są linki powinny być powiązane tematycznie z witrynami, do których prowadzą. Oczywiście nie musi być to 100% dopasowanie, jednak strony dalece odbiegające od tematu nie powinny stanowić źródeł linkbuilidngu. Takie działania uznane zostają za spamerskie i nie przyczyniają się do budowania wartościowego profilu linków.

Gwałtowne zmiany liczny linków

Profil linków powinien być budowany stopniowo i powoli. Wszelkie gwałtowne zmiany (zarówno gwałtowny spadek jak i gwałtowny wzrost) nie wpłyną pozytywnie na linkbuilidng. Takie wahania mogą bowiem zostać uznane przez Google za nienaturalne i podejrzane.

Przekierowania 301

Wykorzystując przekierowanie 301, przekazujemy danemu linkowi część mocy, jednak nie jest to cała moc. Dlatego też w linkbuilidngu należy unikać łańcuchów przekierowań, ponieważ skutkiem jest strata części mocy linku.

Podsumowanie

Linkbuilding to bardzo ważna kwestia związana z działaniami off-site SEO. Pozyskiwanie jak największej ilości linków nie powinno być jednak celem. Warto raczej skupić się na tym, by linki prowadzące do Twojej strony prowadziły z witryn wysokiej jakości. Konieczne jest również dbanie o naturalny profil linków i zróżnicowanie. Linkbuilding jest istotny, nie powinien być jednak tworzony za wszelką cenę, ponieważ wtedy może przynieść więcej szkody niż pożytku. Powinien on być raczej wynikiem naturalnego rozwoju witryny.

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.

    Click to rate this post!
    [Total: 0 Average: 0]
    Our Score