25 narzędzi dla content marketera
Prowadzisz lub zamierzasz prowadzić działania content marketingowe, by polepszyć widoczność swojej firmy czy bloga w Internecie? Jesteśmy z Ciebie niezmiernie dumni! Niedawno pisaliśmy o tym, dlaczego warto prowadzić firmowego bloga. Dziś przedstawimy narzędzia, które pomogą Ci na różnych etapach tworzenia treści.
Szukasz inspiracji?
Częstym błędem początkujących content marketerów jest tworzenie dużej ilości wpisów na zasadzie: żeby tylko coś się pojawiało na blogu. Zamiast pisać artykuły, bazując na swoim przeczuciu, co może przydać się czytelnikom, warto sprawdzić, czego rzeczywiście szukają w sieci i jakiej wiedzy im brakuje. Dopiero później rozpoczynać proces twórczy. W tym właśnie pomogą Ci poniższe narzędzia.
Reddit – jest to serwis agregujący linki (głównie anglojęzyczne) do najczęściej konsumowanych informacji w sieci. Pozwala sprawdzić, jakie newsy są na topie i co na ich temat już napisano. By łatwiej znaleźć to, co Cię interesuje, możesz skorzystać z wyszukiwarki lub z wielu filtrów, dzięki którym poznasz trendy z danej kategorii lub kraju.
Quora – świetne miejsce na zrobienie solidnego researchu na dany temat. Jest to strona zrzeszająca użytkowników z całego świata, którzy wzajemnie udzielają sobie odpowiedzi na nurtujące pytania. Serwis charakteryzuje się wysokim poziomem dyskursu nawet przy kontrowersyjnych tematach, a użytkownicy wzajemnie oceniają merytorykę udzielanych wypowiedzi. Te najlepiej oceniane wyświetlają się wyżej, dlatego pisząc odpowiedź, lepiej dołożyć starań, by wyczerpywała temat. W dodatku, by ułatwić Ci dostęp do interesujących treści, podczas tworzenia konta oraz w dalszym działaniu możesz wybrać Spaces, czyli obszary, które wchodzą w skład Twoich zainteresowań.
Feedly – kolejne narzędzie agregujące treści, tym razem z wybranych przez Ciebie stron. Jeżeli swój dzień rozpoczynasz od rutynowego przeglądania tych samych blogów i sprawdzania, czy pojawiły się na nich nowe wpisy, Feedly pozwoli Ci zaoszczędzić czas, bo dzięki niemu wszystkie nowości zobaczysz w jednym miejscu.
BuzzSumo – aplikacja, która nie tylko podpowie, jak przedstawiają się trendy związane z daną tematyką, ale też pokaże Ci, jakie treści cieszą się największą popularnością na Twojej stronie oraz (co ciekawsze) na stronach konkurencji.
Blog title generator – narzędzie od HubSpota (przydatne do contentu w języku angielskim), które podpowie Ci chwytliwy tytuł artykułu. Wystarczy wpisać najważniejsze słowo lub słowa, a następnie wybierać spośród wyświetlonych pomysłów.
Narzędzia ułatwiające pisanie i korektę tekstów
Masz już pomysł na artykuł, solidny research oraz kilka inspiracji, więc rozpoczynasz etap twórczy. Jakie narzędzia Ci w tym pomogą? Przede wszystkim dobry edytor tekstu. Tych jest tak dużo, że trudno byłoby opisać wszystkie, dlatego skupimy się na jednym, a także opiszemy parę innych narzędzi, z których warto skorzystać podczas pisania.
Google Docs – dlaczego naszym zdaniem ten właśnie edytor jest najlepszy do tworzenia contentu firmowego? Dzięki łatwej opcji udostępniania dokumentu, nadawania uprawnień (Może edytować, Może komentować, Może wyświetlać) oraz możliwości dodawania komentarzy i sugerowania zmian przez wiele osób jednocześnie. Tworząc artykuł na bloga, ebook czy poradnik, warto skonsultować się z innymi osobami z firmy lub poprosić kolegę/koleżankę o sprawdzenie tekstu pod kątem pisowni i gramatyki. W tym Google Docs sprawdza się rewelacyjnie.
Jasnopis – genialne narzędzie, które mierzy zrozumiałość tekstu, wskazuje trudniejsze fragmenty i proponuje poprawki. Ponadto Jasnopis wylicza tzw. indeks mglistości. Polega to na tym, że analizuje język danego tekstu i ocenia go w skali od 1 do 7, gdzie jedynka oznacza tekst zrozumiały dla każdego czytelnika, a siedem – tekst trudny, dla specjalistów. Narzędzie pozwala także określić, czy będzie on zrozumiały dla osób w określonym przez Ciebie wieku.
Hemingwayapp – piszesz w języku angielskim? Hemingwayapp to odpowiednik Jasnopisu, który sprawdzi, na ile skomplikowany jest Twój tekst, a także określi, czy nie jest on plagiatem.
Grammarly – kolejne narzędzie, które ułatwi Ci pracę w języku angielskim i to w różnych miejscach w sieci. Zainstaluj tę wtyczkę do przeglądarki, a dzięki temu zyskasz “anioła stróża”, który będzie czuwał nad Twoją ortografią nawet podczas pisania postów w social media.
Zecerka – wracamy do pisania po polsku. W tym narzędziu możesz wkleić tekst, ustawić funkcje (np. żeby na końcu linijki nie pojawiały się przyimki i liczby), a następnie kliknąć Popraw, by cieszyć się contentem poprawnym gramatycznie.
Synonim.net – strona, która przyda Ci się na etapie korekty tekstu, a zwłaszcza wtedy, gdy widzisz, że zbyt często używasz danego słowa. Synonimy.net to największy zbiór wyrazów o podobnym znaczeniu. Dzięki niemu sprawisz, że Twoje teksty będzie czytać się o wiele przyjemniej.
Baza grafik i ich edycja
Swoje artykuły zawsze dobrze jest wzbogacić o zdjęcia czy grafiki. Dlatego poniżej przedstawiamy, skąd je brać i jak je edytować.
Shutterstock – to największa i chyba najbardziej popularna baza zdjęć i grafik do pobrania w modelu licencjonowania royalty free (wolne od tantiem). Dostęp do bazy jest płatny za miesiąc, a użytkownicy mogą wybrać pakiet, jak wiele zdjęć mogą w tym czasie pobrać. Nie chcesz przeznaczać budżetu na Shutterstocka? To czytaj dalej 🙂
Gratisography – kolejna baza obrazów do własnego użytku, która jest w całości darmowa. Znajdziesz na niej wiele ciekawych i często zabawnych zdjęć.
Pixabay – następna baza grafik z intuicyjną wyszukiwarką, którą bardzo polecamy.
Pixlr Editor – kiedy masz już pobrane grafiki, często zachodzi potrzeba, by je delikatnie edytować – zmienić ich wielkość, nałożyć tekst czy pozmieniać delikatnie kolory. W sieci jest coraz mniej darmowych narzędzi, w których możesz zrobić to naprawdę łatwo i szybko. Na szczęście jest Pixlr, który przyspieszy Twoją pracę i umożliwi Ci podstawową edycję obrazów.
LunaPic – ciekawy edytor, który pozwala na dodawanie do zdjęć prostych animowanych efektów i nie tylko. Dzięki niemu przerobisz zdjęcie w kreatywny sposób oraz stworzysz pliki typu GIF.
Canva – narzędzi do tworzenia różnych infografik, portfolio, menu itp. jest naprawdę bardzo dużo, ale naszym zdaniem wciąż rządzi Canva. Ten edytor dostarcza nam wielu użytecznych szablonów, kształtów i wzorów do wykorzystania i pozwala na stworzenie profesjonalnych projektów bez konieczności wydawania pieniędzy na oprogramowanie.
Generator memów – memy opanowały Internet. Korzystają z nich już nawet poważne portale informacyjne, które po każdym medialnym wydarzeniu, jak np. mecz reprezentacji Polski czy wybory parlamentarne, prezentują zestawienia najlepszych obrazków krążących w Internecie. Dlaczego więc Ty masz ich nie wykorzystać na swojej stronie czy blogu? Oto jeden z wielu dostępnych w sieci generatorów, dzięki któremu stworzysz mema, wybierając szablon i uzupełniając go o swój napis.
Narzędzia pomocne przy zarządzaniu czasem
Content marketer musi nie tylko dobrze pisać, ale też wywiązywać się z ustalonych wcześniej terminów, dobrze organizować swoją pracę oraz czas. Poniżej zestawienia narzędzi, które Ci to ułatwią.
Trello – jedno z narzędzi do zarządzania projektami, które daje możliwość skorzystania z darmowego planu. Być może nie jest ono tak zaawansowane, jak np. Asana, ale spokojnie pozwoli Ci na tworzenie notatek, zapisywanie pomysłów do wykorzystywania w przyszłości oraz ogarnięcia swojej strategii content marketingowej.
Tomato timer – słyszałeś/-aś kiedyś o technice Pomodoro? Jej nazwa pochodzi od używanego w kuchni czasomierza w kształcie pomidora. Została ona stworzona na potrzeby osób, które mają problemy z koncentracją lub pracują w otoczeniu, w którym trudno jest się skupić. Chodzi o to, by przez 25 minut skupić się na jednym zadaniu i nie odrywać od niego pod żadnym pozorem. Później następuje przerwa, podczas której możesz nadrobić zaległości w mailach itd. W jej stosowaniu pomoże Ci Tomato timer.
Noisly – to narzędzie również ma za zadanie pozwolić Ci się skupić. Wystarczy, że ubierzesz na uszy słuchawki i odetniesz się od otoczenia, tworząc w Noisly przyjazne skupieniu odgłosy, jak szum fal czy odgłos lasu.
Słowa kluczowe – sprawdź czego szukają Twoi czytelnicy
Te narzędzia mogą być wykorzystane już podczas researchu, ale także w momencie, kiedy musisz zdecydować się na konkretny tytuł artykułu oraz wpisać metadane pod SEO.
Answer the public – oto narzędzie, w którym wystarczy wpisać słowo lub słowa kluczowe, które będzie głównym tematem Twojego tekstu, by znaleźć pytania, jakie internauci wpisują w Google, łączące się z tą frazą. Przykładowo po wpisaniu “hodowla alpak”, otrzymujemy informacje, że ludzie szukają:
- jak zacząć hodowlę alpak;
- jak rozpocząć hodowlę alpak;
- jak założyć hodowlę alpak;
- gdzie jest hodowla alpak;
- co daje hodowla alpak.
Te właśnie pytania dobrze nadają się na tytuł Twojego artykułu.
Keyword-hero – bohaterskie narzędzie, dzięki któremu otrzymasz informacje, z jakich słów kluczowych użytkownicy trafiają na Twoją stronę. W raporcie Pozyskiwanie -> Kampanie -> Bezpłatne słowa kluczowe w Google Analytics często pojawia się oznaczenie “not provided”. Keyword-hero pozwoli Ci zobaczyć w statystykach, jakie frazy wpisywali użytkownicy, by w konsekwencji przejść na Twoją witrynę.
Ubersuggest – wyszukiwarka słów kluczowych, działająca w wielu językach (w tym polskim). Pokazuje, jakie słowa kluczowe wiążą się z danym tematem, jakie strony są na nie najlepiej wypozycjonowane, a także jakie są koszta, jeśli chciałoby się na to słowo wykupić reklamę CPC (Cost Per Click).
Ahrefs – zaawansowane narzędzie, które wyświetli Ci, na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się Twoje konkurencja. Dzięki niemu odkryjesz, w jakich frazach możesz z nią skutecznie rywalizować, lub znajdziesz niszę, do której jeszcze Twoi konkurenci nie dotarli.
Podobne wpisy na blogu
Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?
Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.