Anchor (czyli po polsku kotwica) jest treścią umieszczoną w kodzie html między znacznikami <a> i </a> . Mówiąc prosto, jest to klikalna treść, po kliknięciu w którą użytkownik zostanie przekierowany na konkretną stronę lub podstronę. Wizualnie fragment tekstu będzie zazwyczaj wyróżniony poprzez inny kolor czcionki oraz podkreślenie. Jako anchor mogą posłużyć także obraz czy wideo.
Warto przywiązywać wagę do anchor tekstów, ponieważ dla Google jest to wskaźnik tematu danej witryny oraz słów kluczowych, na jakie powinna się ona wyświetlać. Nie oznacza to jednak, że jeśli wiele linków z takim samym anchor tekstem będzie prowadziło do naszej witryny, to na pewno wpłynie to pozytywnie na SEO. Od 2013 roku, wraz z wprowadzeniem nowego algorytmu Pingwin, Google walczy z praktyką polegającą na tworzeniu jak najwięcej słabej jakości anchor tekstów z linkami prowadzącymi do naszej strony internetowej. Powinniśmy zatem postawić raczej na jakość niż na ilość. Jeden wysokiej jakości link jest bowiem dużo więcej warty niż wiele niskiej jakości, które Google może potraktować jako działanie spamerskie.
Jeśli stosujemy anchor teksty, ważne jest, by były one prawidłowo skonstruowane Podlinkowane słowo powinno być związane z tematyką strony/podstrony, do której odsyła czytelnika. Warto stosować słowa kluczowe ze ścisłego dopasowania, a także słowa kluczowe long tail oraz synonimy słów kluczowych – tak, by wyszukiwarka nie potraktowała Twojego anchor linku jako spamu. Inną opcją będzie stosowanie „gołego linka” – czyli po prostu samego adresu URL. Możesz też użyć nazwy Twojej firmy/marki jako anchor tekstu, co doda linkowi autentyczności.
Generalnie, anchor teksty możemy podzielić na kilka rodzajów:
Przykład: AdEverest
Przykład: https://adeverest.pl/wyszukiwanie-glosowe-trend-przyszlosci/
Przykład: Wyszukiwanie głosowe
Przykład: Voice search
Przykład: Event marketing w Twojej firmie
Przykład: Ostatnio pisaliśmy o różnicy między http, a https. Dowiedz się więcej!
Stosowanie anchor linków prowadzących do Twojej witryny internetowej to bardzo ważny element pozycjonowania strony. Liczy się zarówno linkowanie wewnętrzne (w obrębie Twojej witryny) oraz zewnętrzne (linki prowadzą do Twojej witryny z zewnątrz). Nie powinno się jednak nadużywać anchor tekstów, by strona nie została ukarana przez Google, które może uznać nasze praktyki za spam. Trzeba mieć na uwadze, że algorytm Google sprawdza skąd pochodzą linki oraz czy teksty anchor są zbieżne z treścią oraz nazwą domeny. Liczy się przede wszystkim jakość, nie ilość. Linki prowadzące do naszej witryny powinny być więc umieszczone na zaufanych stronach. Ostatnia rzecz, o której musimy pamiętać to długość anchor tekstu – nie powinien on przekraczać 60 znaków.