Blog

Frazy kluczowe: long tail vs short tail – jak pozycjonować?

Ostatnio w kontekście pozycjonowania popularne zrobiły się pojęcia short tail i long tail (krótki ogon i długi ogon). Chodzi dokładnie o to, że firmy stają przed wyborem strategii, na jakie frazy powinny się wypozycjonować – na krótkie czy na długie. W tym tekście postaramy się wytłumaczyć, jakie są zalety każdej z tych dwóch opcji.

Jak wyszukują internauci? Frazy kluczowe długie i krótkie

Zacznijmy od tego, że treści w sieci konsumuje się szybko. Naprawdę szybko. Od dawna w Internecie można spotkać się z informacją, że średni czasu skupienia internauty na jednej rzeczy jest krótszy od czasu skupienia uwagi złotej rybki (badania Microsoftu). W sieci ludzie chcą natychmiast otrzymać to, czego szukają. Nie może więc dziwić, że wpisując frazy kluczowe w wyszukiwarkę, ograniczają się najczęściej do 1-2 słów. Statystycznie wygląda to tak, że frazy kluczowe składające się z jednego, dwóch i trzech wyrazów stanowią grubo ponad połowę wszystkich wyszukiwań:

  • 1 słowo: 21.71%
  • 2 słowa: 23.98%
  • 3 słowa: 19.60%
  • 4 słowa: 13.89%
  • 5 słowa: 8.70%
  • 6+ słów: 12.12%.

To przemawia z pewnością za tym, by stosować krótkie frazy kluczowe. Zwłaszcza, jeśli nie walczysz w pozycjonowaniu z firmami dużo większymi, bogatszymi i z większym doświadczeniem, lecz gdy walka jest wyrównana. Jeżeli uda Ci się osiągnąć wysoką pozycję w Google, to gwarantuje wysoką liczbę wejść na Twoją stronę.

Dlaczego warto używać długich fraz?

Mimo tego, że globalnie więcej wyszukiwań zawiera od 1 do 3 słów, to warto zadbać również o długie frazy kluczowe. Istnieje co najmniej kilka powodów, by je stosować. Najważniejszym z nich jest wyższy wskaźnik konwersji, który sięga według różnych źródeł ok 35%. Dzieje się tak z dwóch powodów.

Wyższa konwersja

Po pierwsze krótkie frazy, jak np. “sklep z farbami”, prowadzą zwykle do strony głównej, podczas gdy frazy kluczowe długie, np. “farba do ścian w kolorze pudrowy róż”, zazwyczaj przenoszą z wyników wyszukiwania bezpośrednio do strony konkretnego produktu, a więc skraca się użytkownikowi ścieżkę do dokonania zakupu.

Po drugie, wyższa konwersja z fraz długich wynika z samych oczekiwań klienta. Człowiek wpisując w wyszukiwarkę “samochody używane”, spodziewa się, że znajdzie wiele ofert sprzedaży pojazdu, które będzie mógł sobie przejrzeć i rozeznać się w temacie. Jak widać poniżej w narzędziu Ubersuggest, takich wyszukań jest miesięcznie około 60 500.

ubersuggest - samochody używane wyszukania

Z kolei fraza “Renault Clio III Grandtour srebrny benzyna” jest wpisywana w pojedynczych przypadkach, ale użytkownik, który jej szuka, jest już zainteresowany konkretnym modelem samochodu i prawdopodobieństwo, że dokona zakupu, jeśli Twoja oferta mu się spodoba, jest zdecydowanie większe.

Mniejsza konkurencja

Stosując pozycjonowanie na długie, składające się z czterech i więcej wyrazów frazy, masz dużą szansę, by trafić na pierwszą stronę. Powodem jest zdecydowanie mniejsza konkurencja. Zwłaszcza jeśli prowadzone przez Ciebie usługi lub sprzedawane produkty mają jakieś cechy unikalne, których nie posiada konkurencja. Pamiętaj więc, żeby przyłożyć się do tworzenia stron z produktami, kategorią produktów czy z ofertą. Warto dokładnie opisać tam cechy oferowanego dobra oraz do czego ono służy, czy jakie problemy może rozwiązać. A o czym dokładnie pisać? Przejrzyj najczęściej zadawane przez klientów pytania, a także pytania wpisywane w wyszukiwarkę. Te drugie znajdzie np. w narzędziu Answer The Public. Po wpisaniu frazy “farba” widzimy całą masę pytań:

answer the public wyniki

Internauci pytają

Kolejną szansą dla pozycjonujących się na długie frazy jest właśnie to, że użytkownicy Internetu coraz częściej wpisują w wyszukiwarkę całe złożone pytania. Odkąd Google stawia na dostarczanie jak najlepiej dopasowanych do użytkownika treści, długie ogony mogą generować bardzo wartościowy ruch na stronę. Pokazują to statystyki. W ostatni latach znacząco wzrosła liczba wyszukań zaczynających się od:

  • jak uniknąć… (wzrost 150%);
  • czy warto… (wzrost 80%).

Należy też wspomnieć, że stosują pozycjonowanie na długi ogon, wzmacnia się frazy kluczowe krótkie, które zawierają się w tych bardziej rozbudowanych.

Niższe koszty SEO

Jak już wspomnieliśmy, pozycjonowanie na dłuższe frazy jest mniej konkurencyjne, a więc teoretycznie łatwiejsze (chociaż wcale nie oznacza to, że jest proste). Z pewnością nie wymaga podjęcia aż tak wielu czynności, choćby pozyskiwania linków z mediów zewnętrznych, jak wtedy, gdy chce się być na pierwszej stronie na najczęściej wpisywane frazy, składające się z jednego lub dwóch słów. Ponadto w przypadku krótkich ogonów, potrzeba dużo czasu i cierpliwości, by zobaczyć pierwsze efekty. Stąd ceny działań SEO na długie frazy są niższe, a mogą w krótszym czasie przynieść znaczące efekty.

Jak znaleźć długie frazy?

Narzędzi do szukania fraz jest pod dostatkiem. Sama wyszukiwarka Google dostarcza wiele pomysłów na długie ogony, sugerując zapytania podobne do Twojego.

Google - wyszukiwania podobne

Ponadto możesz skorzystać z darmowych narzędzi, jak np. Ubersuggest, wpisać tam frazy z jednego lub dwóch słów i sprawdzić, jakie są powiązane z nimi wyszukiwania. Przykład poniżej:

Ubersuggest - wyniki farba

Podsumowując

Jeżeli chcesz pozyskiwać jak największy ruch na swoją stronę, warto być wypozycjonowanym na krótkie frazy kluczowe, najczęściej wpisywane przez internautów. Należy jednak być też realistą i wiedzieć, że konkurencja jest ogromna, a osiągnięcie dobrych pozycji w Google przez mniejsze firmy często jest zadaniem niezwykle trudnym i długotrwałym. Dlatego warto również postawić na frazy długie, które mogą przynieść Ci mniejszą liczbę zainteresowanych na stronę, lecz akurat takich, którzy są gotowi do kupna konkretnego, oferowanego przez Ciebie dobra. Pozycjonowanie w tym wypadku może zająć zdecydowanie mniej czasu, a szybciej przełoży się na wzrost przychodu.

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.


    Click to rate this post!
    [Total: 0 Average: 0]
    Our Score