Blog

Co to jest Google Ads – wszystko o reklamie w Google

Zasięg organiczny jest zdecydowanie najważniejszy przy prowadzeniu strony internetowej, sklepu internetowego, czy też ogólnie rzecz ujmując – przy oferowaniu swoich usług lub sprzedaży produktów online. Często jednak, by dotrzeć do nowej grupy odbiorców, decydujemy się na „podkręcenie” zasięgów dzięki wykorzystaniu reklam, zwłaszcza kiedy zależy nam na czasie (zyskanie popularności przy wykorzystaniu jedynie zasięgów organicznych jest oczywiście możliwe, ale dużo bardziej czasochłonne). W tym wypadku najlepiej sprawdzi się narzędzie Google Ads, dzięki któremu na widoczne efekty możemy liczyć właściwie z dnia na dzień.

Czym jest Google Ads

Google Ads to system reklamowy firmy Google, który pozwala na tworzenie linków sponsorowanych, czyli emisję reklam tekstowych, graficznych, a nawet wideo. Obejmuje wyszukiwarkę Google oraz sieć reklamową witryn stowarzyszonych. Spotykamy się z nimi na co dzień podczas surfowania w sieci – kojarzymy je głównie z wynikami wyszukiwania pojawiającymi się po prawej stronie (reklamy produktów PLA) lub też na samej górze witryny z zielnym dopiskiem „Reklama”.

Ale to nie wszystko. Google Ads na serwisie Youtube występują w postaci filmików, na aplikacjach mobilnych – graficznych banerów. W przypadku Gmaila, znajdują się one w podkategorii odebranych wiadomości jako „Oferty” i „Społeczności”. Jak widać – Google Ads są w sieci wszędzie. Stanowią potężne narzędzie reklamowe i dlatego warto dowiedzieć się o nich czegoś więcej.

Jak działa Google Ads

Google Ads działają poprzez wybór słów kluczowych, których stawka zależy od popularności – im popularniejsze słowo kluczowe, tym stawka będzie wyższa, ponieważ konkurencja jest większa. System działa w modelu licytacyjnym. Podczas licytacji reklamodawca określa maksymalną kwotę, jaką jest w stanie wydać na jedno kliknięcie – jest to CPC, czyli z j. angielskiego cost per click. Innym rozwiązaniem jest CPM (cost per mille) – koszt za tysiąc wyświetleń, rozwiązanie to działa w przypadku sieci reklamowych i reklam na YouTube. Przy licytacji istotnym czynnikiem jest także wynik jakości, ponieważ Google chce, by reklamy były dla odbiorców jak najtrafniejsze. Na wynik jakości składają się trafność oraz dopasowanie reklamy i witryny docelowej oraz historyczne dane związane z kontem. Wynik Jakości może zostać skontrolowany dla każdego słowa kluczowego, a maksymalna możliwa do otrzymania wartość wynosi 10. Jeśli jakość reklamy jest wysoka, mamy szansę wyświetlać się wyżej od konkurencji, a także płacić mniej za kampanię.

Nie ma ani minimalnej, ani też maksymalnej kwoty, jaką należy wydać na Google Ads. Wszystko należy dostosować pod oczekiwania oraz możliwości klienta – ważny jest tutaj cel biznesowy oraz dostępny budżet.

Istotną kwestią, o której należy wspomnieć, jest również ROAS. To ocena zwrotów z nakładów na reklamę, pokazuje wartość konwersji przez koszt na poziomie każdego z elementów kampanii. Dzięki temu możemy ocenić efektywność danego elementu, porównać go z innymi oraz wyciągnąć wnioski na przyszłość.

Personalizacja Google Ads

Kto jest odbiorcą Google Ads? Konkretne reklamy nie muszą być kierowane do wszystkich osób surfujących po Internecie. Oczywiście da się je personalizować tak, by trafiły do potencjalnego odbiorcy, który może być zainteresowany ofertą, a nie do przypadkowego użytkownika, który nie zwróci na nią najmniejszej uwagi. Możliwe jest zawężenie grupy odbiorców do konkretnego państwa, regionu czy miasta, a także płci, wieku, obszarów zainteresowań lub narodowości. Możemy także wybrać na jakich urządzaniach ma wyświetlać się nasza reklama.

Wszystkie ustawione przez nas parametry zależą oczywiście od oferowanych produktów. Jeśli nasz warsztat samochodowy znajduje się w Krakowie, to nie ma sensu reklamować go mieszkańcom Poznania. Gdy jesteśmy właścicielami salonu sprzedającego suknie wieczorowe, możemy zawęzić naszą grupę odbiorów do kobiet. Oczywiście może się zdarzyć, że poznańczykowi samochód zepsuje się w Krakowie, a mężczyzna będzie szukał sukienki na prezent dla swojej żony.

Chodzi jednak o to, by prawdopodobieństwo zainteresowania ofertą było jak największe, by jak najefektywniej wykorzystać dysponowany przez nas budżet. Ciekawą dostępną opcją jest także tzw. remarketing – czyli kierowanie reklamy do internautów, którzy już wcześniej byli na naszej stronie internetowej i przeglądali katalog. Dzięki temu możemy przypuszczać, że potencjalni klienci zakupią nasz produkt, ponieważ wykazali nim już pierwsze zainteresowanie.

Harmonogram wyświetlania reklam

Nie każda reklama musi wyświetlać się 24 godziny przez 7 dni w tygodniu. Jeśli natychmiastowa reakcja na zgłoszenie użytkownika jest w Twojej firmie istotna (na przykład hydraulik pracujący od 7 do 17 lub restauracja oferująca jedzenie z dostawą), w harmonogramie warto jest uwzględnić godziny pracy oraz dni tygodnia. Ponadto, możemy ustalić, że stawki CPC różnią się w czasie.

Reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google

reklama tekstowa

To najpopularniejszy typ reklam Google Ads. Nazywane są różnie – płatne linki, reklamy w wyszukiwarce, linki sponsorowane, płatne linki reklamowe. Jednak bez względu na nazewnictwo, chodzi zawsze o to samo – płatne wyniki wyszukiwania, które wyświetlają się na samej górze w odpowiedzi na wpisane w wyszukiwarkę słowa kluczowe. Niestety internauci nie są z natury cierpliwi. Dlatego też zajmowanie wysokiego miejsca w wyszukiwarce jest niezwykle istotne, ponieważ ludzie zazwyczaj wchodzą jedynie na kilka pierwszych pozycji, w tym te z napisem „reklama” – czyli właśnie linki sponsorowane!

Możliwe jest również dodanie do reklam tekstowych atrakcyjnych rozszerzeń, które wyróżnią Twoją firmę na tle konkurencji – zaliczamy do nich opcję szybkiego połączenia telefonicznego, czy też informacje dotyczące m.in. aktualnych promocji, godzin otwarcia, lokalizacji, polecanych produktów itd. Reklamy tekstowe są niezwykle efektywne, a do tego wcale nie muszą być kosztowne! Można je przeprowadzić nawet przy ograniczonym budżecie, ponieważ ten nie jest z góry ustalony, a Ty możesz osobiście zdecydować jak dużą kwotę chcesz przeznaczyć na reklamę.

Możliwe jest także dowolne zawężenie grupy odbiorców, tak, by dotrzeć z reklamą jedynie do potencjalnych klientów. Możemy ustawić, że Twoja reklama dotrze jedynie do osób o określonym wieku, płci, miejscu zamieszkania, zainteresowaniach itd. – tak, by była jak najtrafniejsza i jak najbardziej użyteczna!

Podkategorią reklam tekstowych są reklamy typu „tylko połączenie”. Te sprawdzą się idealnie dla osób świadczących drobne usługi, np. dorabiania kluczy, szewc itd., gdzie nie ma konieczności prowadzenia strony internetowej, Ten format reklam jest dostosowany do urządzań mobilnych, a sama reklama pozwala na natychmiastowe nawiązanie kontaktu telefonicznego, ale nie przekierowuje na stronę WWW.

Dynamiczne reklamy

To także reklamy tekstowe, ale nieco zmodyfikowane – przez reklamodawcę zdefiniowany jest jeden wiersz opisu, a nagłówek i stronę docelową dobiera inteligentny  algorytm Google. Możemy zawęzić reklamę tak, aby brały w niej udział strony z odpowiednią treścią, np. z określonym słowem kluczowym w tytule, treści lub linku strony. Słowa kluczowe, na które wyświetla się reklama, są dobierane przez algorytm na podstawie treści naszego serwisu tak, aby strona była najlepszą odpowiedź na dane zapytanie wpisane w Google. Dzięki temu są one precyzyjne i najlepiej odpowiadają na zapytania z wyszukiwarki, a my możemy sprowadzić do witryny tani ruch z bardzo dokładnych zapytań. Dynamiczna reklama w wyszukiwarce Google skonfigurowana przez specjalistę cechuje się wysoką skutecznością. Sprawdzą się przy sklepach internetowych, które mają na swoich stronach internetowych dużo treści.

Reklamy produktowe PLA

reklamy produktowe

To rozwiązanie, które sprawdzi się idealnie w przypadku sklepów internetowych. Reklamy produktowe PLA są prezentowane na samej górze wyświetleń w wyszukiwarce i przedstawiają zdjęcia produktów z katalogu wraz z nazwą, ceną, czasem krótkim opisem i opcją dostaw – czyli najważniejszymi informacjami, których potrzebuje klient, by zdecydować się na szybkie dokonanie zakupu. Ponadto, reklamy produktowe PLA pozwalają odbiorcy przeglądać produkty, jakby znajdowały się one na sklepowej półce, przez co są dla internautów bardzo wygodne i sugestywne. Poza prostą i przystępną dla odbiorcy formą, kolejną zaletą reklam produktowych PLA jest ich niski koszt – kliknięcia są tańsze niż w przypadku tradycyjnych reklam Google Ads! Dlatego też jeśli prowadzisz sklep internetowy – nie wahaj się i skorzystaj w najefektywniejszej formy reklamy dla branży e-commerce!

Reklamy banerowe

reklama banerowa

Kolejną opcją jest wybór reklamy banerowej, która pojawia się w formie obrazu i tekstu w różnych miejscach w sieci – na stronach internetowych, aplikacjach mobilnych, na YouTube czy na poczcie Gmail. Ponadto, reklama dostosowuje się swoim kształtem i rozmiarem do dostępnej przestrzeni. Dzięki dostępnym narzędziom Google nie jest konieczna już pomoc grafika, co pozwala na redukcję kosztów kampanii! Wystarczy kilka zdjęć, logo i pomysłowy tekst, by utworzyć reklamę banerową. Zalety? Mnogość miejsc, gdzie można wyświetlać ten typ reklamy oraz sugestywność – nic nie sprawdza się tak dobrze jak dodanie obrazu i koloru, które działają na zmysł wzroku odbiorcy.

Możliwe jest także utworzenie elastycznej reklamy banerowej. W tym wypadku, na podstawie udostępnionych grafik, zdjęć i tekstów, algorytm Google sam tworzy liczne wersje reklamy. To rozwiązanie pozwala na monitorowanie efektów i możliwość odkrycia, które wersje cieszą się największą popularnością, by wyciągnąć ważne wnioski na przyszłość.

Reklamy na YouTube

reklama youtube

YouTube to jeden z najpopularniejszych serwisów internetowych w Polsce, z którego korzysta aż 73% internautów – niezaprzeczalnie zasięgi są imponujące. Czy nie idealnie byłoby reklamować się także tam, by dotrzeć do jak największej liczby osób? Na YouTube znajdują się filmiki zróżnicowane tematycznie – vlogi, śmieszne filmiki, filmy dokumentalne, teledyski itd. – dzięki temu z serwisu korzystają osoby o różnorakich zainteresowaniach, co ułatwia precyzyjne targetowanie odbiorców. Reklamy mogą pojawiać się w formie banerowej jako połączenie obrazu i tekstu albo w postaci wideo – wyświetlającej się przed filmikami lub w ich trakcie.

Chcesz reklamować się w drugiej najpopularniejszej wyszukiwarce po Google? Postaw na reklamę na YouTube!

Reklamy w poczcie Gmail

reklama Gmail

Gmail to najpopularniejszy serwis pocztowy w Polsce, z którego korzysta około 1/3 użytkowników poczty internetowej. Ponadto, prawie do każdego smartfona z oprogramowaniem Android, Gmail dodawany jest automatycznie. Dzięki reklamom na Gmailu, Twoje teksty reklamowe mogę dotrzeć bezpośrednio do skrzynek odbiorczych użytkowników, do podkategorii „Oferty” lub „Społeczności”. Oczywiście reklamy mogą być dowolnie stargetowane i wcale nie są kosztowne. Płaci się dopiero w momencie wyświetlenie pełnej treści wiadomości, ponieważ są rozliczane w systemie CPC – cost per click. Oznacza to, że nie zapłacisz za reklamy, które nigdy nie zostały otwarte! Zalety tego typu rozwiązania? Precyzyjne targetowanie i wysoka skuteczność – reklamy w poczcie Gmail cechują się wysoką klikalnością!

Remarketing

remarketing

Narzędzie remarketingu sprawdzi się idealnie, gdy chcemy dotrzeć do osób, które były już w przeszłości zainteresowane Twoją ofertą, ale z jakiegoś powodu ją porzuciły. Możemy wyświetlić reklamy tym użytkownikom, którzy odwiedzili już w Twoją stronę internetowa, przeglądali katalog, dodali produkt do koszyka, ale nie sfinalizowali zakupu. W przypadku sklepów internetowych, możemy pójść o krok dalej i wykorzystać remarketing dynamiczny – internautom wyświetlą się dokładnie te produkty, które przeglądali w przeszłości.  Plusy takiego rozwiązania? Oczywiście istnieje większe prawdopodobieństwo, że kiedy użytkownicy zobaczą produkt po raz kolejny, zmienią zdanie i tym razem zdecydują się na zakup.

Zalety Google Ads

Stosowanie Google Ads ma niewątpliwie wiele zalet. Pozwala na dywersyfikację między platformami – wyszukiwarka, Gmail, Youtube. Pozwala na dostosowanie budżetu do naszych możliwości i oczekiwań, i dobrze prowadzona wcale nie wymaga ogromnych nakładów. Możemy dowolnie targetować reklamy, zawężając naszą grupę odbiorców, by mieć pewność, że dotrze ona do potencjalnych klientów, na przykład tych, którzy przeglądali już w przeszłości nasz produkt lub oferowaną usługę. Ponadto Google Ads, umożliwia nam ścisłą kontrolę kosztów i efektów i pozwala na przeprowadzanie eksperymentów, by w przyszłości jeszcze lepiej optymalizować reklamy. Na pewno jest to narzędzie, jeśli chcemy zwiększyć ruch na stronie i wpłynąć pozytywnie na sprzedaż.

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.

    Our Score