Blog

Newsletter – co to jest i kto powinien go prowadzić?

Czym jest newsletter?

Newsletter to wiadomość e-mail regularnie wysyłany do subskrybentów, która informuje ich o bieżących wydarzeniach związanych z daną firmą czy blogiem – nowym produkcie, warsztatach czy webinarach, a w przypadku blogów – nowych wpisach. Newslettery często traktują o nowościach i zmianach, informują o nadchodzących promocjach i służą do umacniania więzi między marką, a klientami czy czytelnikami.

Co warto zamieszczać w newsletterze?

  • Dzielenie się wiedzą poprzez wysyłkę e-booka, kursów internetowych, porad,
  • Informacje o nowościach i zmianach,
  • Udostępnienie wpisów na blogu,
  • Promocje na produkty i usługi.

Newsletter – dlaczego warto?

Wdrażając nowe działania promocyjne, musisz wybrać kanały komunikacji, którymi chcesz się posługiwać. Poza takimi typowymi metodami promocji jak Facebook czy Instagram, warto jest również zadbać o newsletter – jest on bardziej spersonalizowany, umożliwia bezpośrednie dotarcie do klienta. Mail nie ucina bezpłatnych zasięgów w ten sam sposób, w jaki robią to media społecznościowe – dzięki temu koszt dotarcia do użytkowników jest niski. Newsletter służy do nawiązywania i utrzymywania kontaktu z klientami oraz osobami, które mogą stać się klientami w przyszłości. Przyczynia się do zwiększenia sprzedaży, poprawia konwersję, zwiększa świadomość marki oraz wzmacnia relacje między marką, a jej odbiorcami. Dzięki newsletterom czytelnicy i klienci są na bieżąco z tym, co dzieje się w firmie lub na blogu. To skuteczny sposób na komunikację oraz ważny element promocji, zwłaszcza wśród marek, które budują swoją społeczność. Dzięki newsletterowi stworzysz bazę klientów, którzy dobrowolnie się na niego zapisali i dlatego możesz uznać, że Twoje treści są dla nich potrzebne i interesujące. Ponadto, wysyłanie newslettera daje możliwość segmentacji użytkowników – możesz wysyłać spersonalizowane maile ze względu na wiek, płeć, zainteresowania czy historię zakupową klientów.

Jak tworzyć newsetter?

Decyzja o wysyłaniu newsettera podjęta. Teraz pojawia się pytanie – jak go tworzyć, by była to skuteczna forma promocji i komunikacji z klientami? Koniecznie pamiętaj o kilku bardzo istotnych kwestiach, by Twoje działania przyniosły oczekiwany skutek.

Pisz do swoich odbiorców

By tworzyć dobry newsletter, powinieneś dobrze znać swoją grupę odbiorców – w jakim są wieku, jakiej płci, jakie wartości są dla nich istotne? Ta świadomość pomoże Ci dobrać właściwy język, styl pisania, promowane wartości. Musisz również zdawać sobie sprawę z tego, czego właściwie czytelnik oczekuje od Twojego tekstu i dlaczego miałby być dla niego wartościowy i interesujący. Odpowiedz sobie na pytanie, jaki problem Twoich klientów ma rozwiązać Twój tekst i jak może im pomóc. Czy piszesz do klientów biznesowych (B2B) czy może indywidualnych (B2C)? W przypadku tych pierwszych lepiej sprawdzą się case study czy dłuższe raporty, w przypadku drugich możesz zastosować więcej zdjęć i mniejszą ilość tekstu.

Tytuł niezwykle ważny

Jaki powinien być tytuł? Krótki, zwięzły, a jednocześnie zachęcający do otworzenia maila i zapoznania się z treścią newslettera. Pisz językiem korzyści! – będziemy powtarzać to aż do znudzenia. To dość trudne zadanie – stworzyć angażujący tekst, który ma zachęcić do czytania, a jednocześnie zmieścić się w temacie maila. Warto jednak przyłożyć się do tego zadania. Ludzie nie mają czasu na dokładne zapoznawanie się z treścią każdej wiadomości, a o ich uwagę naprawdę trzeba walczyć. Dlatego też warto poświęcić trochę czasu na wymyślenie tytułu, który przyciągnie wzrok i zainteresuje. Jeśli newsletter kryje jakąś korzyść dla odbiorcy (na przykład promocję czy rabat) – warto wspomnieć o niej już w tytule. Nie każdego jednak najbardziej zachęci ten sam tekst – dlatego też dobrze jest sprawdzać różne warianty i wyciągać wnioski. Możesz także zastosować segmentację i wysyłać klientom maile o różnej treści.

Personalizacja

Zadbaj o personalizację newslettera. Zacznij wiadomość od zwrócenia się do odbiorcy po imieniu – koniecznie wykorzystaj formę w wołaczu, w przeciwnym razie może zabrzmieć nienaturalnie. W przeciwnym razie komunikat może brzmieć nienaturalnie. Dzięki danym zgromadzonym na temat odbiorców, możesz również odnieść się do konkretnych zachowań danego klienta z przyszłości – np. kupnie danego produktu czy zapisie na konkretny webinar, a w newsletterze nawiązać sprytnie do tej informacji. Wiadomości spersonalizowane są dużo chętniej otwierane przez czytelników!

Angażująca treść

Musisz dostarczyć swoim klientom czegoś, co będzie przez nich pożądane i przyniesie im korzyści. Dobrym pomysłem będzie zawieranie w newsletterze promocji lub dodatkowej wiedzy, którą chcą zdobyć czytelnicy – np. darmowy e-book czy poradnik. Ważne, by były one naprawdę wysokiej jakości. Pamiętaj, by nie skupiać się tylko i wyłącznie na konwersji i sprzedaży. Newsletter ma za zadanie przede wszystkim pogłębianie i umacnianie więzi z klientami – za każdym razem kiedy go dostają powinni się czuć trochę tak, jakby dostawali list od bliskiej osoby. Newsletter to zdecydowanie coś więcej niż bezosobowy wpis na Facebooku czy Instagramie adresowany do ogółu!

Grafika

Myślisz, że liczy się głównie treść, a forma jest sprawą drugorzędną? Oczywiście do pewnego stopnia masz rację – najważniejsze jest to, co chcesz przekazać. Jednak sposób w jaki to zrobisz wcale nie jest bez znaczenia. Dobra szata graficzna zachęca do czytania oraz przedstawia Cię jako profesjonalistę w swojej dziedzinie. Nawet najbardziej wartościowa treść nie obroni się sama – ważne, by została zaprezentowana w sposób estetyczny. Ważna jest również czytelność tekstu, wielkość i wybór czcionki oraz właściwy kontrast między tłem, a kolorem liter. Pamiętaj jednak żeby nie przedobrzyć – duża ilość grafik czy ozdobników może odwrócić uwagę od najważniejszego elementu newslettera – czyli jego treści, a na dodatek zbytnio obciążać skrzynki odbiorcze Twoich odbiorców – w przypadku niektórych z nich może nawet się nie wyświetlić. Pamiętaj również o ujednoliconej szacie graficznej w każdym z wysyłanych newsletterów, by stworzyć branding marki – pewnego rodzaju szablonie. W ten sposób klienci od razu będą kojarzyli dany rodzaj szaty graficznej oraz układ wiadomości z konkretną firmą.

Odpowiednia długość

Newsletter nie powinien być ani za długi ani też zbyt krótki. Ważne jest jednak, by tekst był konkretny, pozbawiony zbędnych ozdobników i wypełniaczy. Unikaj długich zbitek tekstu, które jedynie zniechęcają do czytania. Stosuj akapity i wypunktowania, które rozbiją tekst i sprawią, że stanie się on łatwiejszy do przyswojenia. Nie zapomnij o przyciskach CTA – wezwaniach do działania. By odnaleźć najbardziej optymalną długość tekstu, która przypadnie do gustu Twoim czytelnikom, przetestuj różne warianty i wyciągnij wnioski na przyszłość.

Systematyczność

To bardzo proste – newsletter powinien być wysyłany systematycznie. Dzięki temu budujesz i wzmacniasz relacje z klientami. Brak systematyczności i wysyłanie newslettera w nierównych odcinkach czasu jest odbierane jako mało profesjonalne. Pamiętaj też, by newslettera nie wysyłać zbyt często – nie bombarduj nim odbiorców. Przesyt może sprawić, że skutek będzie odwrotny do zamierzonego Twoje wiadomości potraktuje jako nie wartościowy spam. Zamiast poprawiać relację między firmą, a klientami, zniechęcisz ich do siebie, a czytelnicy po prostu wypiszą się z newslettera.

Ważna jest również godzina, o której wysyłasz swój newsletter. Musisz więc dostosować dzień i godzinę do preferencji Twojej konkretnej grupy odbiorców. Wykorzystaj testy A/B, by znaleźć tę najkorzystniejszą dla danej grupy docelowej.

CTA – dobre call to action

Nie zapomnij o przycisku wzywającym do działania, który powinien być widoczny i zawierać zwięzły tekst. Przycisk ten ma zachęcać czytelników do konwersji – zakupu produktu, przeczytania artykułu na blogu, zapisania się na webinar itd. Stosuj krótkie komunikaty i zwracaj się prosto do czytelnika, by zdobyć jak największą klikalność. Nie zawieraj jednak zbyt wielu CTA – najlepiej ograniczyć się do jednego przycisku, maksymalnie dwóch.

Więcej na temat właściwie stworzonego CTA przeczytasz tutaj.

Responsywność

Koniecznie pamiętaj o responsywności! Wysyłane przez Ciebie newslettery będą odczytywane na różnych urządzeniach, co oznacza, że treść powinna zostać dostosowana do różnego rodzaju urządzeń. Newsletter powinien być responsywny, dzięki czemu samoistnie dopasuje się do urządzenia, na którym będzie odczytywany. Brak responsywności prowadzi do niedopasowania treści do urządzenia – a wtedy możesz mieć gwarancję, że nie zostanie ona odczytana np. na smartfonach, ponieważ to wymagałoby przesuwania tekstu w bok. A na to (chyba) nikt z nas nie ma czasu i cierpliwości.

Dowiedz się więcej na temat responsywności stron internetowych.

Możliwość rezygnacji

Dostawanie newslettera to nie zobowiązanie na całe życie. Zawsze daj swoim klientom możliwość wyboru i umożliw im łatwe wypisanie z newslettera w każdej chwili. Zatrzymanie czytelników „na siłę” nie przyniesie żadnych korzyści, a jedynie wzbudzi w odbiorcach niechęć do firmy. Wypisanie się powinno być możliwe za pomocą jednego kliknięcia.

Wypróbuj newsletter!

Znajdź indywidualny sposób na swój newsletter – dostosuj jego charakter, treść i formę do swoich czytelników. Wysyłaj go wtedy, kiedy będzie najchętniej czytany. Próbuj, ucz się i wyciągaj wnioski – tutaj nie ma uniwersalnych rozwiązań, które sprawdzą się równie dobrze w każdym przypadku.

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.

    Click to rate this post!
    [Total: 0 Average: 0]
    Our Score