Blog

SEO copywriting pomoże Ci zaistnieć w sieci. Dowiedz się jak!

Czym jest SEO copywriting?

SEO copywriting to tworzenie wyspecjalizowanych treści na strony internetowe zgodnie z zasadami SEO. Dotyczy różnego rodzaju tekstów – od opisów produktów lub kategorii produktów, poprzez artykuły, aż po wpisy tematyczne na blogi firmowe. To niezwykle istotny element content marketingu, który pod żadnym pozorem nie może zostać pominięty (jeśli oczywiście chcesz, by Twoja strona znalazła się wysoko w SERPach).

Najważniejszą kwestią dotyczącą tworzenia tekstów pod SEO jest to, by były one użyteczne zarówno dla czytelników jak i robotów Google. Treści muszą więc być odpowiednio zoptymalizowane pod wyszukiwarkę oraz dostarczać realną wartość dla użytkowników, być ciekawe i unikalne. Pisanie jedynie dla robotów wyszukiwarki sprawi, że teksty nie będą przydatne dla użytkowników, a pozycja strony w SERPach automatycznie spadnie.

SEO copywriting – przede wszystkim jakość

Przede wszystkim należy zadbać o stronę merytoryczną treści. Od ilości zawsze ważniejsza jest jakość! Zgodnie z algorytmem Panda, wprowadzonym przez Google w 2011 roku, roboty wyszukiwarki lepiej pozycjonują wartościowe merytorycznie strony. Algorytm Panda ma za zadanie ograniczać widoczność stron zawierających zduplikowane lub mało wartościowe treści oraz promować teksty o wysokiej jakości. Obecnie wartościowa treść jest najważniejszym czynnikiem rankingowym.

By pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania, treści muszą być zrozumiałe, napisane nieskomplikowanym językiem. Lepiej jest unikać zbędnych ozdobników, które jedynie utrudniają czytanie. Treści powinny być również odpowiednio sformatowane i przejrzyste – dobrze stosować nagłówki i wypunktowania, które podzielą zwarty blok tekstu na mniejsze części. Warto stosować czcionkę, którą dobrze się czyta.

Kim jest odbiorca Twoich tekstów?

Zastanów się kim jest odbiorca Twoich tekstów. Ile mniej więcej ma lat, jakiego języka używa. Czy woli proste, nieskomplikowane zdania, czy może raczej szuka specjalistycznych treści. Musisz poznać jego preferencje, by dowiedzieć się jaki charakter powinny mieć treści zamieszczane na Twojej stronie i napisz ją właśnie w ten sposób.

Przyciągający uwagę tytuł

By przyciągnąć uwagę czytelników, wybierz chwytliwy tytuł, koniecznie zawierający frazę kluczową. Może mieć on formę pytania (czytelnik będzie musiał zapoznać się z treścią artykułu, by poznać na nie odpowiedź) lub obiecywać pewną korzyść. Zawsze dobrze sprawdza się zastosowanie cyfr, na przykład „5 pomysłów na (…)”, „7 błędów, które (…)” itd. Podczas tworzenia tytułów warto skorzystać z narzędzi takich jak Answer the Public lub Google Search Console (o przydatnych narzędziach przeczytasz więcej tutaj), by dowiedzieć się co jakich informacji użytkownicy szukają w sieci.

Długość

Więcej nie znaczy lepiej, o tym już mówiliśmy. Długość tekstu zależy od specyfiki branży, tematyki wpisu, stron konkurencji oraz wielu innych czynników. By jednak przybliżyć wartości, możemy powiedzieć, że tekst na stronę główną powinien zawierać więcej niż 2500 zzs (znaków ze spacjami), tekst na podstronę kategorii około 2500 zzs, a opis konkretnego produktu ok. 1500 zzs.

Pamiętaj o chwytliwych nagłówkach

Nie wszyscy czytają teksty w Internecie „od deski do deski” (wręcz przeciwnie – większość osób wcale tego nie robi). Ludzie skanują wzrokiem tekst, wyłapując jedynie najciekawsze dla nich informacje. Dlatego też musisz koniecznie pamiętać o chwytliwych nagłówkach, które przyciągną uwagę czytelnika. Nie zapomnij uwzględnić w nich słów kluczowych. O tym jak optymalizować nagłówki, dowiesz się w naszym tekście o pozycjonowaniu.

Słowa kluczowe

W SEO copywritingu najważniejsze jest stosowanie słów kluczowych, które jak najlepiej opisują rodzaj świadczonej działalności lub sprzedawanych towarów. To krótkie frazy, które Internauci wpisują do wyszukiwarki kiedy szukają czegoś konkretnego, np. „dentysta Kraków” lub „sandały letnie”.

Słowa kluczowe dzielą się na short tail – krótkie, ogólne frazy oraz long tail – składające się z kilku członów, dłuższe, bardziej szczegółowe. W tekstach pisanych zgodnie z SEO copywritingiem powinno się używać słów kluczowych zarówno short jak i long tail, by dotrzeć do możliwie jak największej ilości osób, które mogą być realnie zainteresowane zakupem produktu lub skorzystaniem z danej usługi. Copywriter powinien umiejętnie zamieszczać słowa kluczowe w tytule, nagłówku oraz oczywiście samej treści. Dobrym rozwiązaniem będzie stosowanie słów kluczowych short tail w treści, podczas gdy słowo kluczowe long tail idealnie sprawdzi się w rolu tytułu artykułu. Nie należy także zapomnieć o umieszczeniu słowa kluczowego w meta title oraz meta descrition (Czym są meta tagi? Przeczytaj!).

By dowiedzieć się więcej o słowach kluczowych – gdzie je umieszczać, jakich narzędzi używać do ich tworzenia, koniecznie zapoznaj się z naszym poprzednim artykułem – Dobór słów kluczowych.

Przesycenie słowami kluczowymi to błąd

W przypadku słów kluczowych, więcej nie znaczy wcale lepiej. Należy uważać, by nie dopuścić do tak zwanego przesycenia tekstu słowami kluczowymi, określanym też mianem keyword stuffing. Strony praktykujące takie rozwiązane mogą zostać ukarane przez Google, a ich pozycja w SERPach znacząco spadnie, ponieważ zostaną potraktowane jako spam.

Należy rozróżnić dwa pojęcia, takie jak gęstość fraz kluczowych (keyword density) oraz częstotliwość fraz kluczowych (keyword frequency).

  • Gęstość fraz kluczowych – to stopień natężenia słów kluczowych, wyrażony w procentach. Przyjmuje się, że nasycenie słowami kluczowymi powinno wynosić ok. 2% (nigdy nie więcej niż 4%).
  • Częstotliwość fraz kluczowych – to ilość powtórzeń danego słowa kluczowego w tekście. słowa kluczowe nie powinny występować blisko siebie. należy zawsze pamiętać, by tekst brzmiał naturalnie – w końcu w pierwszej kolejności jest on skierowany do czytelników, a nie do robotów.

Redakcja

Pamiętaj – piszesz przede wszystkim dla ludzi. Dlatego też przed publikacją, powinieneś przeczytać napisany tekst kilka razy, by wychwycić wszystkie błędy językowe, stylistyczne oraz literówki. Niedbałość może nie zostać zauważona przez roboty Google, ale na pewno nie umknie uwadze użytkowników.

SEO copywriting to klucz do skucesu

Pamiętaj – jak to się mówi, „content is king”. Teksty zoptymalizowane pod SEO sprawią, że treści staną się użyteczne dla czytelników, a Google doceni Twoją witrynę wyświetlając ją wysoko w wynikach wyszukiwania. SEO copywriting to kwestia, na której powinieneś się skupić, jeśli chcesz dotrzeć ze swoim produktem lub usługą do dużego grona osób. Nie musisz jednak zajmować się SEO copywritingiem sam – wystarczy nawiązać współpracę z agencją marketingową, taką jak na przykład AdEverest, która zajmie się optymalizacją Twoich treści, w Ty w tym czasie będziesz mógł poświęcić czas na inne sprawy, kluczowe dla rozwoju Twojego biznesu.

Nadal nie jesteś pewny, że współpraca z AdEverest
to korzyść dla Twojego biznesu?

Zachęcamy do kontaktu przez pozostawienie swoich danych kontaktowych. Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 48 godzin. Konsultacja jest darmowa.

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji świadczonych usług. Akceptuję politykę prywatności.

    Click to rate this post!
    [Total: 0 Average: 0]
    Our Score